شناسه خبر : 12239

تعداد فعلی پزشکان جوابگوی نیاز کشور نیست

تعداد فعلی پزشکان جوابگوی نیاز کشور نیست

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره دلیل دسترسی نامناسب مردم به پزشک به ویژه در مناطق محروم گفت: در کشور ما از سال‌ها قبل برنامه ریزی شده بود که مردم از نظر دریافت خدمات درمانی شرایط مناسبی داشته باشند اما در مسئله تعداد پزشکان، برنامه ریزی آن روزها جوابگوی نیازهای فعلی نیست. چرا که در آن زمان تصور نمی‌شد که پزشکان به موضوعاتی مانند زیبایی و ترک اعتیاد ورود کنند.

به گزارش چابک آنلاین، عبدالحسین روح الامینی با اشاره به پایین بودن سرانه پزشک در کشور گفت: با توجه به استانداردها، نسبت نیروی کادر سلامت از پرستار تا هر حوزه پزشکی و پیراپزشکی به جمعیت باید نسبت فراگیرتری باشد. در نتیجه من با افزایش در همه رشته‌ها موافقم. همچنین در شرایط فعلی یکی از مشکلات این است که دسترسی‌ها عادلانه و توزیع بر اساس آمایش سرزمینی نیست. برای مثال در همین تهران که بیست درصد جمعیت کشور را در مساحت محدود دارد عمدتا تمرکز در نقاط خاصی از شهر است و در مناطق پیرامونی مانند پردیس یا اسلامشهر و شهریار و نواحی حتی به اصطلاح برخوردار در شمال شهر یا روستاهای شمال شهر دسترسی به پزشک کمتر است، درحالیکه باید برای همه آحاد مردم در همه کشور دسترسی به پزشک وجود داشته باشد. مردم این مشکلات را با تمام وجود لمس می‌کنند نکته دوم این است که نسبت به تناسب جمعیت به ازای هر هزار نفر شاخص‌هایی که داریم باید بهبود پیدا کند.

عضو کمیسیون بهداشت افزود: بعضی از مطب‌ها گاهی تا پاسی از شب درحال فعالیت هستند. این فردی که این خدمات را می‌دهد باید زمان مناسبی برای استراحت داشته باشد تا بتواند شرایط را مدیریت و تشخیص درست داشته باشد. برای این موضوع مشکل این است که ما هنوز به متوسط نیازمان در بخش‌های مختلف نرسیدیم.

روح الامینی در انتقاد به مهاجرت پزشکان از مناطق محروم عنوان کرد: ما آمایش سرزمینی مناسبی در ارتباط با رشته‌های مختلف حوزه سلامت قائل نیستیم و اهدافی که ایجاد کردیم و بست‌هایی که سال‌های خیلی دور برای طرح خارج از مرکز داشتیم الان متاسفانه استحکام مناسبی ندارد و شاهد مهاجرت از مناطق پیرامونی به مراکز استان‌های بزرگ هستیم. در بسیاری از استان‌های محروم، نیروها پس از مدت کوتاهی به هر علتی به مراکز شهرهای بزرگ و تهران و در تهران هم به نقاط خاصی از تهران می‌روند.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت و نظام پزشکی باید روی این موضوع دقت کنند چرا که ما تعصب صنفی نداریم و ارائه خدمت به مردم به هر چیزی ارجحیت دارد. این رها شدگی و بدقوارگی حالت کاریکاتوری به بخش سلامت داده است و خودش ایجاد کننده مشکل است.

عضو کمیسیون بهداشت در پایان با انتقاد از هزینه‌های بالای درمان در کشور گفت: ما به لحاظ اقتصاد سلامت سبد ثروتمندی نداریم. مردم که نا محدود نمی‌توانند پرداخت کنند. این‌ها باید کاهش پیدا کند و این نیازمند این موضوع است که توزیع و دسترسی عادلانه به نسبت جمعیت در بخش‌های مختلف کشور داشته باشیم. اگر به دلیل فشار صنفی یا هر موردی از این قبیل به این به هم ریختگی دامن زده شود فاصله و شکاف اجتماعی بسیار بیشتر می‌شود. از طرف دیگر باید داشته‌ها را درست مدیریت کنیم تا به بهینه سازی منابع کمک شود و حق مردم ما کیفیت بالاتر خدمات است. کیفیت و دسترسی و قیمت تمام شده بسیار مهم است. برای اینکه کیفیت خدماتی که اصحاب سلامت اراده می‌دهند بهبود یابد باید تعداد پزشکان بالاتر رود و انحصار را در تربیت نیروی انسانی کنار بگذاریم.

 

ارسال نظر