شناسه خبر : 9781

نگاه سرد صنعت بیمه به مربیان آموزشگاه‌های رانندگی/۲۶ هزار مربی رانندگی فاقد بیمه‌نامه هستند

نگاه سرد صنعت بیمه به مربیان آموزشگاه‌های رانندگی/26 هزار مربی رانندگی فاقد بیمه‌نامه هستند

اجتناب از پوشش بیمه‌ای مربیان رانندگی از سوی شرکت‌های بیمه‌ای، واقعیتی تلخ اما جاری که سالهاست دامن رانندگان آموزشگاه‌های رانندگی را گرفته و آن‌ها را سردرگم کرده است.

چابک‌آنلاین، بهاره تاجرباشی، اما براستی چرا شرکت های بیمه ای این قشر فعال در حوزه آموزش در حوزه حمل و نقل کشور را تحت پوشش خود قرار نمی دهند؟

به نظر می رسد که حرفه مربی رانندگی به عنوان یک شغل پذیرفته نشده و از آنجایی که این قشر فاقد کد شغلی بوده درنتیجه تحت پوشش هیچگونه بیمه نامه ای نیز قرارندارند.

واقعیت این است که یک مربی آموزشگاه رانندگی با خودروی شخصی خود (که بخشی از سرمایه فرد است)فعالیت کرده و آن را دراختیار افراد تحت تعلیم رانندگی قرار می دهد بنابراین آمار تصادف این دست خودروها بالاست.

جالب تر اینکه که اگر بر اثر تصادف اتفاقی  هم  برای خود مربی و یا فرد  تحت تعلیم  بیفتد هزینه های درمانی آن نیز  به وی تحمیل خواهد شد.

گفته می شود که مربیان آموزشگاههای رانندگی در زمره افراد مشمول سیستم حمل و نقل‌ نبوده و این امر سبب شده تا مزایایی که شامل رانندگان درونشهری و برونشهری می‌شود به آنها تعلق نگیرد.

در عمل، بخشی از سهم بیمه رانندگان درونشهری و برونشهری بر دوش دولت قرار دارد اما مربیان آموزشگاه‌های رانندگی که تعلیم‌دهنده همین رانندگان هم هستند همه سهم بیمه را باید خودشان بپردازند .

"فرهادحقیقی" رئیس اتحادیه آموزشگاهای رانندگی کشور در گفت و گو با چابک‌آنلاین گفت: مربیان آموزشگاههای رانندگی تحت پوشش هیچگونه بیمه ای قرارندارند و از سالهای گذشته مکاتبات متعددی با سازمان تامین اجتماعی، مجلس، دولت و مسئولان ذیربط انجام شده که در صحبت های اولیه همه موافق این امر بوده اند اما در عمل اتفاقی رخ نداده است.

وی افزود: آخرین پاسخ مکتوبی که به به این اتحادیه داده شده مربوط به دی ماه سالجاری بوده که اعلام شده  به دلیل اینکه این افراد در زیرگروه حمل و نقل عمومی نیستند مشمول قانون بیمه نمی شوند و باید به صورت خویش فرما بیمه شوند زیرا این اشخاص فاقد کد شغلی هستند.

حقیقی، با بیان اینکه نه تنها مربیان آموزشگاه های رانندگی در زمینه بیمه به چشم  نمی آیند بلکه آموزشگاه داران هم هیمیطور وافزود که یک مربی آموزشگاه رانندگی بعد از 15 سال کار سلامت جسمی از خود را از دست میدهد و حتی سال گذشته این موضوع که این شغل جزء مشاغل سخت و زیان آ ور شود مطرح شده اما کسی جوابگو نیست.

رئیس اتحادیه آموزشگاههای رانندگی کشور اظهار کرد:بهتر است که اگر مشکلات بیمه ای مربیان قابل حل نبود مبلغ حق بیمه  برروی نرخ دستمزد آنها لحاظ شود اما دولت با افزایش حقوق و دستمزد مربیان نیز مخالف است.

به گفته حقیقی بیمه شخص ثالث خودروی مربیان آموزشگاههای رانندگی در حدود 180  هزار تومان گرانتر از خودروهای  عادی بوده و نرخ بیمه بدنه هم 20 درصد بالاتر از ماشین های عادی است.

وی بیان کرد:مربیان پول تمامی خدماتی که به این قشر تعلق نمی گیرد را باید بپردازند اما هیچگونه خدماتی دریافت نمی کنند.

رئیس اتحادیه آموزشگاههای رانندگی کشور گفت:تا کنون با هیچ شرکت بیمه بازرگانی مذاکره ای نشده و اطلاعاتی هم در زمینه محصولات آنها  وجود نداردو اگر بیمه نامه ای موجود باشد که مشکل مربیان را حل کند حتما از آن استقبال خواهیم کرد.

حقیقی، با بیان اینکه حدود 26 هزار مربی فعال و غیر فعال در کشور وجود دارد،گفت:حدود 2 هزار نفر مربی نیمه فعال وجود دارد و حدود 2400 آموزشگاه رانندگی در کل کشور فعال است که 250 آموزشگاه رانندگی تنها در استان تهران مشغول به فعالیت است.

وی تصریح کرد: حدود 26 هزار مربی در سطح کشور وجود داردکه فاقد بیمه هستند.

رئیس اتحادیه آموزشگاههای رانندگی کشور اظهارکرد: نزدیک به 70 درصد از صنف آموزشگاه داران که سرمایه گذار هستند رو به ورشکستگی بوده، حال آنکه در تمام دنیا افراد کارآفرین تشویق می شوند.

در حال حاضر یک مربی پس از هزینه های بسیاری که برای دریافت حکم مربی گری صرف می کند هیچگونه امنیت شغلی نداشته و به صورت ساعتی در آموزشگاهها پذیرفته می شود .

یک مربی در صورت بیماری یا از کارافتادگی هیچگونه پشتوانه ای نداشته و به دلیل اینکه مشمول بیمه مشاغل آزاد است ماهیانه هزینه بسیار بالایی باید برای حق بیمه بپردازد اما با توجه به دستمزد حداقلی که دریافت می کند توان پرداخت آن مبلغ را ندارد.

نیما لطفی، مدیر بخش اتومبیل شرکت بیمه آرمان هم دراین خصوص به چابک‌آنلاین گفت: مربیان آموزشگاههای رانندگی از بیمه نامه های شخص ثالث استفاده می کنند که به دلیل اینکه یک بیمه نامه اجتماعی است و در کمیسیون اجتماعی دولت بررسی می شود هیچگونه افزایش نرخی برای این قشر ندارد.

وی افزود:بیمه بدنه خودرو برای مربیان رانندگی 20 درصد افزایش نرخ دارد به دلیل اینکه افراد ناشی و کسانی که مهارت رانندگی را بلد نبوده و مجوز رانندگی ندارند  از این ماشین ها استفاده می کنند که ریسک بالایی خواهند داشت.

مدیربخش اتومبیل شرکت بیمه آرمان بیان کرد: این اضافه نرخ باتوجه به پوشش  اشخاصی که هیچگونه تبحری در رانندگی نداشته واین موضوع  ضریب خسارت را تا 90 درصد بالا می برد  یک نرخ توجیه شده است و این اضافه نرخ عدد بزرگی نیست که شخص را اذیت کند  زیرا بیشتر خودروهایی که در تعلیم رانندگی استفاده می شود خودروهای مدل پائین هستند .!

لطفی اظهارکرد: در حدود 20 تا 25 درصد مربیان رانندگی ماشین خودرا بیمه می کنند که باتوجه به گرانی قطعات خودرو و این موضوع که با اتفاق افتادن حادثه ای این امکان وجوددارد که شغل خودرا از دست بدهند عدد بسیار کمی است زیرا بیمه نامه بدنه خودرو نیاز ضروری این قشر است.

 وی ادامه داد: این مسئله مختص این قشر نبوده و در حال حاضر 84 درصد از بازار خودرو کشور فاقد بیمه بدنه بوده و این نشان دهنده این موضوع است که بیمه بدنه با توجه به اختیاری بودنش نیاز به فرهنگ سازی در جامعه دارد که از سمت بیمه گران توجهی به آن نشده است.

مدیربخش اتومبیل شرکت بیمه آرمان گفت: دونوع بیمه نامه عمر و سرمایه گذاری و حوادث بیمه نامه هایی هستند که برای مربی رانندگی مفید است اما این بیمه نامه ها به دلیل اینکه اختیاری هستند و افراد تمایلی به این بیمه نامه ها ندارند مگر اینکه آموزشگاه رانندگی افراد را تحت پوشش بیمه عمرو حوادث قراردهد که به دلیل مسائل اقتصادی  اینکار را انجام نمی دهد.

لطفی تصریح کرد: شرکت های بیمه ای تمایل بسیاری دارند که افراد را تحت پوشش این نوع بیمه نامه ها قرار داده زیرا این نوع بیمه نامه ها پرتفوی پرسودی برای شرکت های  بیمه ای هستند و شرکت ها طرح های مختلفی دراین دو بخش دارندکه حق بیمه آنها به صورت اقساطی هم دریافت می شود.

وی،اظهارکرد:دربیمه عمروسرمایه گذاری با پرداخت حق بیمه کمترازحق بیمه تامین اجتماعی،سنوات بیشتری از محاسبات تامین اجتماعی به بیمه گزارتعلق می گیردو یک فرد باپرداخت حق بیمه در15 سال می تواند سنوات 30 سال تامین اجتماعی را تامین کند.

مدیر بخش اتومبیل شرکت بیمه آرمان ادامه داد: بیمه نامه های تکمیل درمان انفرادی هم توسط شرکت های بیمه ای ارائه می شود که بسیار بهتر از بیمه های پایه بوده و داروهای بیشتری را پوشش داده و توسط مراکز درمانی بیشتری هم پذیرش می شوند.

وی  اظهارکرد: در این 80 سالی که از عمر صنعت بیمه می گذرد این صنعت هیچگونه تلاشی در راستای اینکه مردم را با محصولات خودآشنا  کند انجام نداده بسیاری از اشخاص از وجود چنین بیمه نامه هایی بی اطلاع بوده اگر بدانند حتما استقبال کرده و جامعه بهتری خواهیم داشت.

  • رنجبر

    باسلام هرشخص یاشخصیتی دردنیا یالااقل درایران برای گرفتن هرپایه ای ازگواهینامه میبایست ازفیلترمربیان تعلیم آموزشگاههای رانندگی بگذرد.یک مربی خانم یاآقاکه ازساعت ۶صبح تا۸و۹شب( متناسب فصول )کارمیکنه درگرماوسرما باتورم ۳۰۰تا۵۰۰درصدی که امسال برمربیان تحمیل گردید.مثل گرانی ماشین.قطعات بیکیفیت.ماشین لیزینگی.مستاجری.ایالواری.بچه مدرسه ای.مریضی.هر۵سال بایدماشین صفربشود.مهمتراینکه ازهیچ هیچ هیچ هیچگونه امکانات رفاهی اعم ازبیمه خدمات درمانی.حق تاهل.حق اولاد.حق خواربار.مرخصی.کوچکترین مریضی اعضای خانواده یک چهارم درآمدمونوبایدهزینه کنیم .اکنون به لطف دولت تدبیرواوومید نیمی ازدآمدمونم بایدبدیم بنزین چون نه سهمیه بنزین ونه افزایش نرخ مابتفاوت بنزین مطالب بالا مختصری ازمشکلات مربیان آموزشگاههای رانندگی بود.حالا ازمسئولین محترم مسئولین ذیربط خواهشمندیم برای قشروخانواده مربیان آموزشگاههای تعلیم رانندگی چاره ای بیندیشند ماچقدر.تاکی وبدون پشتوانه وبااسترس واستراب میتوانیم پشت فرمان روزی ۶و۸ساعت بشینیم؟؟والسلام بادعای خیر.

  • محمدی

    چطور یک حرفه که سال هاست وجود داره اما هنوز به عنوان یک شغل پذیرفته نشده؟

ارسال نظر