شناسه خبر : 36665

اختصاصی چابک‌آنلاین؛

حسابرسی رعایت از شرکت‌های بیمه ای تهیه می شود

حسابرسی رعایت از شرکت‌های بیمه ای تهیه می شود

یک کارشناس صنعت بیمه، اظهار کرد: درحال حاضر شرکت های بیمه ای از دومنظر حسابرسی می شوند که یک گزارش که اساس آن رعایت استانداردها و قوانین و مقررات به صورت کلی و استانداردهای حسابداری است و گزارش دیگر که در خصوص الزامات آیین نامه های شورای عالی بیمه و بیمه مرکزی است که به این نوع حسابرسی، حسابرسی رعایت گفته می شود.

چابک آنلاین، بهاره تاجرباشی، "لقمان پاکروان" در گفت و گو با چابک آنلاین، گفت: در حسابرسی صورت های مالی شرکت های بیمه ای چند تغییر در مدل گزارشگری ایجاد شده و یکی از این تغییرات، گزارش موارد عدم رعایت مقررات و قوانین شورای عالی بیمه است که این گزارش توسط حسابرس تهیه می شود.
وی، با بیان اینکه مخاطب این نوع گزارش به صورت خاص بیمه مرکزی است، افزود: از گذشته در بیمه مرکزی معاونتی به نام معاونت نظارت وجود داشته که 4 یا 5 زیر مجموعه دارد که نظارت های فنی و بیمه ای را  نسبت به شرکت های بیمه ای انجام می دهند و نمی شود گفت که در گذشته نظارتی وجود نداشته اما اینکه حسابرس گزارشی مستقل تهیه کند و جزء به جزء آیین نامه های بیمه مرکزی را بررسی کند، جدید است.
این کارشناس صنعت بیمه، تصریح کرد: از آنجاییکه مخاطب این گزارش بیمه مرکزی است حتما یک نسخه از آن به بیمه مرکزی ارسال می شود و در کنار گزارش های حسابرسی که براساس عملکرد کارایی، اثربخشی و اقتصادی بودن رویدادها است، منتشر می شود.
پاکروان، ادامه داد: این گزارش، توسط حسابرس نسبت به عملکرد قانونی آن شرکت در رابطه با رعایت آیین نامه های شورایعالی بیمه اظهار نظر می کند که به اسم عدم رعایت الزامات و آیین نامه های بیمه مرکزی به عنوان یک گزارش مستقل منتشر می شود .
وی، در توضیح  چرایی تهیه  این نوع گزارش، گفت که چون مخاطب صورت های مالی حسابرسی شده ذینفعان بالقوه و بالفعل هستند و رعایت قوانین و مقررات به این شکلی که در موارد عدم رعایت مطرح می شود، گروه ذینفعان و سهامداران را مخاطب قرار نداده زیرا بسیاری از این رویدادها، آثار مالی و رخدادی ندارند.
این کارشناس صنعت بیمه، با اشاره به انواع مختلف حسابرسی، افزود: یکی از انواع حسابرسی، حسابرسی رعایت است یعنی الزامات قانونی که شرکت مکلف است که انجام دهد و انجام نداده و موسسه حسابرسی ، صورت های مالی شرکت را از دریچه صحت و سقم براساس سطوح استانداردهایی که تعریف شده، بررسی می کند.
ارسال نظر