شناسه خبر : 12353

تعهدات پرداخت غرامت دام و طیور تا ۸۰ درصد رشد کرد

تعهدات پرداخت غرامت دام و طیور تا ۸۰ درصد رشد کرد

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی گفت: در سال جهش تولید، تعهدات پرداخت غرامت هنگام وقوع خطر در دام و طیور تا ۸۰ درصد و گندم تا ۵۰ درصد ارزش محصول افزایش یافت.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «محمد ابراهیم حسن نژاد» گفت: امسال علاوه بر پوشش بیمه‌ای ،میزان غرامتی که هنگام وقوع خطر برای محصولات مختلف به ویژه محصولات استراتژیک تعهد می‌کنیم، افزایش چشمگیری یافته است.

وی  اظهارداشت: سال گذشته برای یک راس دام سنگین یا گاو شیری حداکثر ۱۶.۵ میلیون تومان تعهد پرداخت غرامت در زمان وقوع خطر داشتیم که این میزان در سال جاری تا سقف ۲۱ میلیون تومان افزایش داشته است. 

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی ادامه داد: بیمه‌های پیشرفته دنیا نیز در همین حد محصولات خود را پوشش می‌دهند، زیرا ضرایب و تنوع خطر در بخش کشاورزی زیاد است و بیمه‌دهندگان، تعهد بالا در حد جبران کامل نمی‌دهند.

افزایش سهم دولت در پرداخت حق بیمه محصولات پرخطر 

حسن‌نژاد، پوشش بیمه‌ای محصولات در مقابل خسارات احتمالی و بلایای طبیعی را یکی از راه‌های کمک به پایداری تولید و ایجاد اطمینان خاطر در تولید کنندگان عنوان کرد و گفت: سهم دولت در حق بیمه محصولاتی که ضریب خطر تولیدشان بالا است، افزایش پیدا کرده و در سال جهش تولید با ایجاد تعادل در حق بیمه‌ها، کشاورزانی که در اقلیم‌های پر خطر تولید می‌کنند، می‌توانند محصولات خود را در برابر حوادث طبیعی مثل سیل و سرمازدگی بیمه کنند.

وی تصریح کرد: این صندوق براساس سوابق بیمه‌گذاران و مناطق مختلف اطلاعات در مورد جغرافیای خطر را در کشور داریم و در این منطق سهم دولت در حق بیمه را بالا برده‌ایم.

به گفته وی، در مناطقی که خطر بالایی برای تولید وجود دارد، سهم دولت در حق بیمه محصول تا ۹۰ درصد افزایش و در مناطقی که خطر تولید پایین است، سهم دولت ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است. 

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی اضافه کرد: در برخی مناطق استثنایی، سهم دولت در حق بیمه محصولات بالای ۹۰ درصد تعیین شده است.

حسن‌نژاد توسعه بیمه‌های پایه را از دیگر برنامه‌های صندوق بیمه کشاورزی در سال جهش تولید برای حمایت بیشتر از تولیدکنندگان نام برد و اظهارداشت: بیمه‌های پایه فقط  به خطرات فاجعه بار که  منجر به آسیب دیدگی کل محصول و یا از بین رفتن آن می‌شود، تعلق می‌گیرد.

وی افزود: سهم و تعهد دولت در حق بیمه‌های پایه، بالاست و با این بیمه ارزان، کشاورزان می توانند لایه بزرگ ریسک را پوشش دهند.

ارسال نظر