شناسه خبر : 10967

۶۰ درصد تخت‌های بیمارستانی و ۳۰ درصد آی سی یو کرونا خالی است

۶۰ درصد تخت‌های بیمارستانی و ۳۰ درصد آی سی یو کرونا خالی است

معاون وزیر بهداشت گفت: شرایط امیدوار کننده‌ای داریم روز به روز مراجعات سرپایی کمتر می‌شود. میزان بستری هم کاهش پیدا کرده است. در مراجعات بستری و سرپایی به یک چهارم دوره پیک رسیده‌ایم. ۶۰ درصد تخت‌های بیمارستانی خالی است. در آی سی یو شرایط متفاوت است. ۷۰ درصد ظرفیت پر است و ۳۰ درصد خالی شده است.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایرنا، قاسم جان بابایی افزود: مرگ و میر کرونا هم کاهش پیدا کرده است اما این روند در استانهای مختلف متفاوت است در استانهایی که شروع بیماری زودتر بود مثل قم، کاشان و گیلان روند کاهشی بیشتر است و در استانهایی مثل خوزستان و اصفهان روند کاهشی کمتر است اما در کل کشور فعلا روند اپیدمی و مرگ کرونا رو به کاهش است. البته در برخی شهرها پیک های کوچک داریم.

معاون وزیر بهداشت گفت: ساختار ویروس کرونا نسبت به اوایل اپیدمی خیلی فرق نکرده است. در همان اوایل در چین هم سه نوع ویروس کرونا تشخیص داده شد. اکنون هم همین است اما اینکه به ساخت واکسن نزدیک شده باشیم این طور نیست. مطالعات زیادی در ایران و دنیا در حال انجام است اما به نظر نمی رسد زودتر یک تا ۱.۵ سال به واکسن کرونا دست پیدا کنیم.

وی درباره روشهای درمانی کرونا گفت: کمیته علمی ستاد ملی کرونا هر هفته دو بار جلسه دارد جلسات مفصل داریم کارهای تحقیقاتی وسیعی در حال انجام شده است هنوز داروی خاص ضد ویروس و درمان موثر کرونا باشد نداریم. حتی داروهایی که روزهای اول اعلام شده بود برای کرونا مفید است برخی از این داروها مورد سوال هستند. هنوز ثابت نشده داروهایی که در چین استفاده شد موثر هستند. حتی سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده مفید بودن آنها ثابت نشده است.

جان بابایی گفت: آنچه مسلم است مراقبت مناسب از بیماران چه در منزل چه در بیمارستان موثر است. در منزل با تامین آب و مایعات و غذای مغزی بیماری بهبود پیدا می کند. یکی از علایم شایع کووید-۱۹ خستگی، بی اشتهایی و کاهش حس بویایی وچشایی اگر آب و مواد غذایی پر  پروتئین به بیمار داده شود، خیلی راحت بیماری را پشت سر می گذارند.دادن حمایت های تنفسی خوب نیز بهترین روش درمانی است که فعلا انجام می شود.

وی افزود: پلاسما درمانی هم جزو درمانهای مطرح و ارزان است که هنوز در مرحله تحقیقاتی است و ایران بزرگترین پروژه مطالعاتی آن را در دنیا دارد. در چین روی ۱۰ بیمار و در کره دو روی دو بیمار انجام شده اما در ایران در فاز اول روی ۶۰ بیمار پلاسما درمانی انجام شد که نتیحه فاز اول  آن اعلام می شود.

۱۵۰ بیمار دیگر هم پلاسما دریافت کرده اند. تا الان نتایج نسبتا بد نبوده است اما باید صبر کنیم تا مطالعات کامل تر شوند و نتایج از استانهای مختلف بیاید. اگر  موثر باشد یکی از روشهای ارزان است. کشور ما در اهدای خون و پلاسما پیشتاز است.

وی گفت: در مورد داروی فاویپیراویر نیز تحقیقات در حال انجام است و هنوز ثابت نشده است که تاثیر قابل توجهی در درمان کووید -۱۹ داشته باشد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره دریافت هزینه های بالا از بیماران کرونا به علت نداشتن دفترچه بیمه گفت: تمام دفترچه های بیمه تا پایان خرداد تمدید شده است. بیمه سلامت تمدید کرده است و در سازمان تامین اجتماعی هم این مشکل حل شده است و تا پایان بحران کرونا خدمات رسانی به بیماران انجام می شود. افرادی که دفترچه بیمه نداشته باشند روی تخت بیمارستان از طرف سازمان بیمه سلامت بیمه می شوند.

ارسال نظر