شناسه خبر : 21861

تاسیسات نفتی آرامکو جده در آتش سوخت

تاسیسات نفتی آرامکو جده در آتش سوخت

شبکه المیادین در حساب توئیتری خود نوشت: اطلاعات موجود حاکی از آتش گرفتن کامل تاسیسات آرامکو در جده و وقوع آتش سوزی به شکلی بی سابقه است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، شبکه خبری «المیادین» بامداد شنبه با بیان تشریح جزئیاتی از عملیات موشکی بزرگ نیرو‌های یمنی در عمق خاک عربستان سعودی و علیه پالایشگاه نفت آرامکو در جده به نقل از منابع ویژه خود در یمن گزارش داد: «سومین عملیات برای شکستن محاصره یکی از شدیدترین عملیات‌های نیرو‌های مسلح یمن علیه عربستان است».

منابع مطلع به این شبکه گفتند: «اطلاعاتی مبنی بر سوختن کامل تاسیسات آرامکو در جده و وقوع آتش سوزی به شکلی بی‌سابقه در دست است. اطلاعات حاکی از آن است که آتش‌سوزی در مخازن و تاسیسات سوخت باعث از بین رفتن کل تاسیسات شده است».

در ادامه این گزارش آمده است: «صنعا قصد خود را برای تخریب تاسیسات حیاتی آرامکو در راس تنوره، رابغ و جده اعلام کرده است. در روز‌های آینده در صورت ادامه محاصره، صنعا به حملات خود به اماکن بسیار حیاتی عربستان سعودی ادامه خواهد داد».


المیادین به نقل از منابع نظامی نوشت: «همه تاسیسات آرامکو اهدافی برای عملیات یمن تعیین شده‌اند. صنعا تائید کرده که حملات تا زمانی که محاصره یمن لغو نشود، ادامه خواهد داشت».

منابع مطلع به المیادین گفتند که نیروگاه برق به دلیل عملیات صنعا مختل و خاموش شده است.

واکنش آمریکا به پاسخ یمن به تجاوزات عربستان و هدف قرار گرفتن تاسیسات آرامکو
«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید جمعه شب به وقت محلی در بیانیه‌ای گفت: ما حملات امروز حوثی‌ها (نیروهای مردمی انصار الله یمن) به زیرساخت‌های غیرنظامی عربستان سعودی را محکوم می‌کنیم. جیک سالیوان افزود، در صدد تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای در سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ در یمن هستیم.

تصاویر زنده از ادامه آتش سوزی در تاسیسات آرامکو
شبکه تلویزیونی العربیه، تصاویر زنده از ادامه آتش سوزی در تاسیسات نفتی شرکت آرامکو در شهر جده عربستان پخش کرد که نشان می‌دهد ستونی از دود سیاه آسمان این شهر را فرا گرفته است. این شبکه از تلاش ۵۰ تیم آتش نشانی برای مهار آتش سوزی در این تاسیسات خبر داد.

درخواست کناره گیری آل سعود به علت ناکامی در حفاظت از نفت و امنیت
«عبدالله العوده» دبیرکل حزب تجمع ملی عربستان در حساب کاربری خود در توئیتر در واکنش به توئیت عضوان الاحمری سردبیر نسخه عربی روزنامه ایندیپندنت نوشت: از شبه نظامیانی برای نجات و حفاظت از نفت درخواست کمک می‌کنند که ۷ سال است با آنان می‌جنگند. اینان در حفاظت از امنیت، ملت و نفت ما موفق نبودند. کنار بروید‌ ای مستکبران که امنیت، بودجه، جان و خانواده مان و نیز ملت برادرِ یمن را تهدید کردید و به آنان آسیب زدید. هم اکنون زمان آن رسیده است که ملتی که می‌توانند از خود دفاع کنند و می‌دانند چگونه خودشان را اداره کنند، بر ما حکومت کنند.


یادآوری می‌شود عضوان الاحمر با انتشار تصاویری هولناک از آتش سوزی در آرامکو نوشت: نظاره گر بودن کشور‌های جهان بخشی از این جنایت است.

اعلام وضعیت هشدار در امارات
همزمان با تداوم آتش‌سوزی گسترده در تأسیسات آرامکو در جده، سطح هشدار و آماده‌باش در امارات نیز از بیم عملیات یمنی‌ها افزایش یافت.

افزایش بهای جهانی نفت خام در پی عملیات یمن علیه تأسیسات آرامکو
بعد از عملیات موشکی نیرو‌های مسلح یمن علیه مواضع عربستان سعودی و تأسیسات نفتی آرامکو در جده، رسانه‌ها از افزایش بهای جهانی نفت خبر دادند.

شبکه «المسیره» بامداد شنبه گزارش داد: «پس از سومین عملیات شکستن محاصره علیه تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی، قیمت نفت افزایش پیدا کرد».

در ادامه این گزارش آمده است: «قیمت هر بشکه نفت برنت به ۱۲۰ دلار و ۶۵ سنت رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز به ۱۱۳.۹ دلار افزایش پیدا کرد».

همزمان خبرگزاری دولتی سعودی (واس) به نقل از یک مقام در وزارت انرژی این کشور نوشت: «ما مسئولیتی در قبال کمبود عرضه نفت در بازار‌های جهانی نخواهیم داشت».

این منبع رسمی در وزارت انرژی عربستان سعودی اضافه کرد: «[حمله به آرامکو]پیامد‌های جدی برای بخش‌های تولید، فرآوری و پالایش داشته که بر ظرفیت تولید نفت عربستان تأثیر می‌گذارد».

شامگاه جمعه بود که سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن شامگاه جمعه از انجام علیات سوم «شکست محاصره» علیه عربستان سعودی خبر داد.

همزمان با تداوم آتش‌سوزی گسترده در تأسیسات آرامکو در جده، سطح هشدار و آماده‌باش در امارات نیز از بیم عملیات یمنی‌ها افزایش یافت.

تصاویر آتش‌سوزی در نیروگاه برق صامطه
شبکه تلویزیونی الحدث، تصاویری از آتش سوزی در نیروگاه برق در منطقه صامطه در جنوب عربستان سعودی پخش کرد.

ناتوانی رژیم سعودی در مهار آتش سوزی در تأسیسات نفتی آرامکو 
شبکه تلویزیونی المسیره اعلام کرد آتش سوزی در تأسیسات نفتی شرکت آرامکودر شهر جده عربستان تا لحظه مخابره این خبر (ساعت یک و نیم بامداد به وقت صنعاء) با توجه شکست رژیم سعودی در خاموش کردن آن ادامه دارد. این آتش سوزی در تأسیسات نفتی آرامکو پس از اجرای عملیات شکستن محاصره رخ داد.
المسیره افزود رسانه‌های بین المللی تصاویر و صحنه‌هایی را پخش کردند که نشان می‌دهد آتش سوزی‌ها ادامه دارد بدون آنکه رژیم سعودی بتواند آتش را کنترل و مهار کند. این اتفاق با سخنان مقامات ائتلاف متجاوزان تناقض دارد که دیشب اعلام کردند آتش سوزی‌ها مهار شده است.

جزئیاتی درباره حملات شب گذشته به عربستان
محمد طاهر انعم مشاور شورای عالی سیاسی یمن و عضو تیم ملی آشتی این کشور در حساب کاربری خود در توئیتر حملات به عربستان را این گونه برشمرد:
- آرامکو در جده و زیرساخت‌های اساسی در ریاض؛ با موشک‌های بالدار
- پالایشگاه راس تنوره و پالایشگاه نفتی رابغ با چند پهپاد
- آرامکو در جیزان و نجران با چند پهپاد
- اهداف حیاتی و مهم در مناطق جیزان و ظهران در جنوب، أب‌ها و خمیس مشیط با موشک‌های بالستیک

ارسال نظر