شناسه خبر : 8785

۴۸۰ هزار نفر برای بیمه اجباری سلامت درخواست داده‌اند

۴۸۰ هزار نفر برای بیمه اجباری سلامت درخواست داده‌اند

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان گفت: ۴۸۰ هزار نفر از حدود ۶ تا هشت میلیون نفر مشمول بیمه اجباری سلامت تاکنون درخواست داده اند و وضعیت معیشت آنها در وزارت رفاه در حال بررسی است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل ایرنا، طاهر موهبتی روز یکشنبه در نشست خبری در محل سازمان بیمه سلامت افزود: برای پوشش بیمه سلامت با وجود قطعی اینترنت تاخیر در مراجعات نداشتیم و هنوز پنج ماه زمان باقی مانده است اما با توجه به ۱۰ روز زمان انتظار برای انجام آزمون وسع و حذف بیمه روی تخت، از مردم نیز می خواهیم برای پوشش بیمه سلامت سریعتر مراجعه کنند.

وی ادامه داد: هزینه برخی خدمات مانند برخی جراحی ها و تصویربرداری ها بدون پوشش بیمه ای برای مردم طاقت فرساست؛ چرا که وقتی مردم می توانند با کمک بیمه یک دهم هزینه چند میلیونی را بپردازند از مزایای بیمه استفاده نکنند.

موهبتی گفت: وزارت رفاه کار انجام آزمون وسع درخواست کنندگان بیمه رایگان را با بررسی اموال و دارایی افراد شروع کرده است و از ۱۴ آذر جواب اولین استعلام ها در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار می گیرد.

وی درباره پرداخت مطالبات مراکز درمانی گفت: با وجود محدودیت های بودجه ای در کشور هزار میلیارد تومان از هزینه های سال ۹۸ پرداخت شد. هفته آینده نیز بخشی از بدهی مراکز دولتی پرداخت می شود.

موهبتی افزود: اکنون هزینه داروخانه های خصوصی تا شهریور ۹۸ و هزینه مراکز درمانی خصوصی تا مرداد ۹۸ و هزینه مراکز دولتی تا ۷۰ درصد هزینه های مرداد ۹۸ با اولویت مناطق محروم پرداخت شده است.

وی افزود: البته به طور متوسط حدود ۲.۵ ماه از بدهی سال ۹۷ به داروخانه ها باقی مانده و پرداخت نشده است و بین ۳.۵ تا چهار ماه از بدهی مراکز درمانی در سال ۹۷ نیز هنوز پرداخت نشده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت همچنین از ایجاد پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان کشور خبر داد و گفت: ایجاد این پایگاه داده از سال ۸۳ معطل مانده است. امسال برای اولین بار بودجه ای برای این پایگاه اختصاص یافته است و به زودی این پایگاه با حضور وزیر بهداشت افتتاح می شود.

موهبتی افزود: اکنون پایگاه اطلاعات بیمه شدگان کمیته امداد به سازمان بیمه سلامت متصل شده است. اطلاعات سازمان تامین اجتماعی و نیروهای مسلح نیز باید متصل شود و در مجموع اطلاعات همه سازمان های بیمه ای باید در این پایگاه ملی ادغام شود.

وی گفت: در مورد برخی سازمان ها برای ارائه اطلاعات بیمه شدگان مقاومت وجود دارد اما باید این اقدام انجام شود تا امکان استعلام و استحقاق سنجی همه بیمه شدگان و برای همه ارائه دهندگان خدمت اعم از دولتی، غیردولتی، خیریه و خصوصی فراهم شود و همپوشانی بیمه ها از بین برود.

موهبتی افزود: شرط ارائه خدمات پایگاه اطلاعات بیمه برخط این است که اطلاعات آن کامل، دقیق و به روز باشد. با راه اندازی این پایگاه امکان بررسی حساب های انفرادی بیمه شدگان وجود دارد و می توانیم به افراد اعلام کنیم که چقدر هزینه کرده و چقدر از بیمه حمایت دریافت کرده اند.

وی درباره بودجه سال آینده سازمان بیمه سلامت نیز گفت: تاکنون با اجرای برنامه های مختلف هشت درصد هزینه های بیمه ای این سازمان را کم کرده ایم و حدود چهار هزار میلیارد تومان صرفه جویی داشته ایم. پیشنهاد و درخواست بودجه برای سال ۹۹ را هم به سازمان برنامه و بودجه داده ایم و اگر همان درخواست ۲۳ هزار میلیارد تومانی پارسال را تصویب کنند، راضی هستیم.

موهبتی گفت: شرایط کشور را درک می کنیم ولی بیش از این امکان صرفه جویی نداریم.

ارسال نظر