شناسه خبر : 13352

قرارداد ۱۰ هزار پزشک خانواده با بیمه سلامت/ وضعیت نسخه نویسی

قرارداد ۱۰ هزار پزشک خانواده با بیمه سلامت/ وضعیت نسخه نویسی

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، عملکرد سازمان در خصوص ارائه خدمات به بیمه شدگان را تشریح کرد و گفت: در حال حاضر ۱۰ هزار پزشک عمومی طرف قرار داد بیمه سلامت هستند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، محمدمهدی ناصحی، گفت: نکته کلیدی و مهم در اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع این است که در واقع این فرآیند به نوعی حمایت از بیمار است و به بیماران کمک می‌کند تا مسیر درمان را درست طی کنند؛ به گونه‌ای که در ابتدا بیمار به پزشک عمومی مراجعه کرده و در صورت نیاز به سمت دریافت خدمات تخصصی‌تر هدایت می‌شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، با اشاره به اینکه با نظام ارجاع می‌توان در هزینه‌های بهداشت و درمان صرفه‌جویی داشت افزود: همچنین می‌توان منابع موجود را در راستای ارتقا کیفیت ارائه خدمت به مردم هزینه کرد.

وی با بیان اینکه بر اساس برآوردهای موجود هم اینک برای هر ۴ هزار نفر یک پزشک خانواده در نظر گرفته شده که در صورت صلاحدید بیماران را به پزشک متخصص ارجاع خواهند داد، تصریح کرد: البته در این سال‌ها به دلیل عدم اطلاع رسانی مناسب و ضعف در سواد سلامت، رفتار مردم بر عملکرد پزشکان تأثیر گذاشته و افراد با کمترین بیماری و دردی درصدد مراجعه به متخصصان هستند.

ناصحی در خصوص طرح نسخه نویسی الکترونیکی اظهار داشت: برنامه نسخه الکترونیکی در طول یکی دو سال گذشته راه اندازی شده است و بستر تمام خدمات الکترونیک در نظام سلامت، پرونده الکترونیک است، لذا در حال حاضر در بسیاری از استان‌ها، تمام داروخانه‌ها و پاراکلینیک‌ها از برنامه نسخه الکترونیکی استفاده می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه برای اجرای کامل برنامه نسخه نویسی الکترونیکی باید هر چه سریع‌تر زیرساخت‌های آن در همه نقاط کشور ایجاد شود، گفت: توسعه نسخه الکترونیک به کاهش هزینه‌های درمان و مقابله با تخلفات حوزه دارو کمک فروانی خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، افزود: در حال حاضر ۱۰ هزار پزشک عمومی طرف قرار داد بیمه سلامت هستند، ضمن اینکه مبلغ ۱۵ میلیون تومان برای تجهیز مطب‌ها به کارت خوان تسهیلات لحاظ شده است و افزون بر آن هر پزشکی نسخه الکترونیک ارائه دهد، طی همان ماه مطالبات خود را دریافت می‌کند؛ اما در نظر داریم بعد از تجهیز ۶۰ درصد مطب‌ها به کارتخوان مشوق‌ها را حذف و اگر در اجرای نسخه الکترونیک کوتاهی صورت گیرد پولی دریافت نخواهند کرد.

ناصحی با اشاره به اینکه سازمان بیمه سلامت حدود ۴۰ میلیون بیمه شده دارد، ادامه داد: از این تعداد ۳۴ میلیون نفر تحت پوشش بیمه رایگان هستند که حدود ۲۲ میلیون نفر از آنها در روستاها سکونت دارند.

وی افزود: سازمان بیمه سلامت دارای ۵ صندوق بیمه‌ای کارکنان دولت، صندوق سایر اقشار، خانواده شهدا و جانبازان، صندوق افراد تحت پوشش بهزیستی و صندوق ایرانیان است که در خصوص صندوق ایرانیان فرد باید حق بیمه را بر اساس ارزیابی وسع پرداخت کند.

 

ارسال نظر