شناسه خبر : 18101

مبلغ وام ضروری دانشجویان مقاطع عادی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شد

مبلغ وام ضروری دانشجویان مقاطع عادی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان  شد

وزارت بهداشت مبالغ و جزئیات دریافت ۵ گروه از وام های دانشجویان علوم پزشکی کشور اعم از تحصیلی، ضروری، شهریه و مسکن و تولد فرزند برای سال تحصیلی ۱۴۰۰۰-۱۴۰۱ را اعلام کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا،  وزارت بهداشت میزان وام دریافتی دانشجویان در ۵ گروه وام های تحصیلی دانشجویان مجرد و متاهل، وام ضروری در مقاطع عادی و دانشوجان تحصیلات تکمیلی، وام شهریه دانشجویان علوم پزشکی، تسهیلات تولد فرزند و وام ودیعه مسکن را برای نیمسال تحصیلی جاری اعلام کرد. براین اساس مبلغ وام تحصیلی دانشجویان مجرد هر ماه ۳۵۰ هزار تومان و دانشجویان متاهل ۷۰۰ هزار تومان است. دانشجویان می تواند در طول سال تحصیلی یعنی ۱۰ ماه در سال،این مبالغ را هرماه به صورت قرض الحسنه دریافت کنند.

مبلغ وام ضرروری در مقاطع عادی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در مقاطع تحصیلات تکمیلی ۳ میلیون تعیین شده است. دانشجویان برحسب مقاطع تحصیلی ۳ تا ۵ نوبت می توانند وام ضروری را دریافت کنند. همچنین وام شهریه مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته تا سقف ۵ میلیون در ۴ نوبت، وام شهریه کارشناسی پیوسته تا سقف ۱۰ میلیون تومان در ۸ نوبت، وام شهریه کارشناسی ارشد تا سقف ۱۶ میلیون تومان در ۴ نوبت و مبلغ وام شهریه دکتری تا سقف ۲۰ میلیون در ۸ نوبت تعین شده است.

وام شهریه دانشجویان علوم پزشکی، قابل اعطا به تناسب شهریه در هر مقطع متناوب است. دانشجویان شهریه پرداز در هر مقطع می توانند این وام را دریافت کنند. اعطای "تسهیلات تولد فرزند" نیز به این صورت است که امسال برای نخستین بار، برای هر فرزند ۳ میلیون تومان از سوی صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت پرداخت می شود.

همچنین مبلغ وام ودیعه مسکن در استان تهران ۶۰ میلیون تومان و درصورت امکان افزایش مشارکت با دانشگاه ها تا ۹۰ میلیون تومان تعیین شده است. این وام در دانشگاه های علوم پزشکی مراکز استان ۵۰ میلیون و سایر شهرستان ها ۴۰ میلیون تومان است که مبلغ وام پرداختی ودیعه نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

مهندس رحیمی رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت،  در خصوص سیاست این وزارت خانه در خصوص میزان وام های دانشجویی اظهار کرد: ما در سال ۹۸ و ۹۹، حدود ۱۱۴ میلیارد تومان به دانشجویان در قالب وام پرداخت کردیم که این میزان در سال جاری به بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

وی تأکید کرد: صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در پرداخت برخی وام های نظیر "وام ضروری" نیز روند خود را تغییر داده است. مثلا در گذشته یک بار در دوره تحصیل به دانشجو وام ضروری پرداخت می شد، اما در حال حاضر این وام به ازای هر دو سال تحصیل پرداخت خواهد شد و هر دانشجو در هر مقطع تحصیلی می تواند دو بار وام ضروری بگیرد. به عبارت دیگر دانشجو در مقطع کارشناسی دو بار، در مقطع کارشناسی ارشد یک بار وام دریافت می کند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در خصوص برنامه های این صندوق برای افزایش وام های دانشجویی در سال تحصیلی جاری نیز گفت: ما برای سال تحصیلی جدید وام های خود را تا سه برابر افزایش داده ایم. افزایش مجدد آن نیاز به تصویب در هیأت امنای ما دارد و فعلا تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است. اگرچه نگاه صندوق رفاه دانشجویان در جهت افزایش وام ها است.

وی در خصوص میزان وام های پرداختی به عنوان ودیعه مسکن خاطرنشان کرد: ما در سال ۹۸، مبلغ ۱۸.۵ میلیون تومان برای دانشجویان ساکن پایتخت وام پرداخت می کردیم و این میزان امسال با رشد ۴ برابری، بین ۶۰ تا ۹۰ میلیون تومان افزایش یافته است؛ این امر علاوه بر کمک به حل مشکل مسکن دانشجویان موجب تسهیل ازدواج آن ها نیز خواهد شد.

ارسال نظر