شناسه خبر : 11735

اختصاصی چابک‌آنلاین؛

میزان تسهیلات دهی بانک‌ها به صنعت آلومینیوم افزایش پیدا نکرده است

میزان تسهیلات دهی بانک‌ها به صنعت آلومینیوم افزایش پیدا نکرده است

یک عضو هیات مدیره سندیکای آلومینیوم، خاطرنشان کرد: تسهیلات ارزان قیمت در کشور به صنعتگر و تولیدکننده که نیازمند واقعی آن هستند، کمتر تعلق می‌گیرد.

چابک آنلاین، رژین میدانی،"آریا صادق نیت حقیقی" در گفت و گو با چابک آنلاین گفت: در صنعت آلومینیوم، به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، نیاز به سرمایه در گردش به شدت بالا رفته اما میزان تسهیلات دهی بانکها متناسب با آن افزایش پیدا نکرده است.

وی، تصریح کرد: بانک‌ها توقع دارند که تولیدکنندگان به اندازه نیاز خود ملک برای وثیقه بگذارند و وام بگیرند، درحالیکه تولید کننده تمام سرمایه خود را بر تولید و کارخانه گذاشته و ملّاک نیست که قادر به انجام این امر باشد.

صادق نیت حقیقی افزود: در حال حاضربانک‌ها به صنعتگر تسهیلات با نرخ  18 درصدی اعطا می‌کنند اما تقریبا همان 18 درصد را در حساب جداگانه‌ای بلوکه کرده و این امر نرخ تسهیلات را برای تولید کننده بالاتر می برد؛ چرا که بخشی از تسهیلات در دسترس آن قرار ندارد و در یک حساب بدون سود بلوکه می شود.

وی "به موقع نبودن پرداخت تسهیلات" را از دیگر مسائل پیش روی صنعتگران دانست و اضافه کرد: تا روند ارزیابی اعطای تسهیلات طی شود، فوریت و اهمیت زمانی خود را از دست می دهد.

عضو هیات مدیره سندیکای آلومینیوم اذعان داشت: بانک ها باید ریسک و هزینه های تولید را کاهش دهند اما با بالا بردن هزینه وثیقه گذاری و بهره و بلوکه کردن بخشی از پول، بهره تسهیلات را به بیش از 24 درصد می رسانند.

صادق نیت حقیقی ضمن تاکید بر این که " امروزه بانک ها باید با صنعت همراهی کنند"، بیان کرد: تسهیلات بانکی باید از طریق دولت کانالیزه شود و به کمک صنعت بیاید.

وی خاطرنشان کرد: امروزه بانک‌ها باید در کنار صنایع قرار گرفته تا از فشار رکود ناشی از کرونا بیرون بیایند چرا که در آینده بخشی که به خود بانک ها سود بدهد باقی نمانده و خود آنها دچار مشکل می شوند.

 

ارسال نظر