شناسه خبر : 11394

اختصاصی چابک‌آنلاین؛

فدرال رزرو برای نجات اقتصاد آمریکا از بحران کروناویروس چه کرد؟

فدرال رزرو برای نجات اقتصاد آمریکا از بحران کروناویروس چه کرد؟

تعطیلی مشاغل، لغو رویدادها، برنامه‌های کار در خانه و سایر مسایل پیش آمده ناشی از بحران کروناویروس، باعث رکود عمیق اقتصادی در مدت زمان نامشخص در جای جای جهان شده است.

چابک آنلاین، رژین میدانی، بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا (فدرال رزرو) اقدامات گسترده ای را برای محدود کردن خسارات اقتصادی ناشی از این بیماری همه گیر، انجام داده است.

 ازجمله این اقدامات می توان به اعطای وام 2.3 تریلیون دلاری برای حمایت از خانوارها، کارفرمایان، بازارهای مالی و دولت های ایالتی و محلی اشاره کرد.

درادامه مطلب به چند مورد از اصلی ترین اقدامات این بانک بزرگ در راستای حمایت از اقتصاد کرونا زده ایالات متحده اشاره می شود.

نرخ صندوق فدرال:

فدرال رزرونرخی که بانک ها برای وام گرفتن ازیکدیگر پرداخت می کنند، را از 1.5 درصد به صفر تا 0.25 درصد کاهش داد.

نرخ صندوق های فدرال، معیار سایر نرخ های کوتاه مدت بوده و همچنین بر نرخ های بلند مدت نیز تأثیر گذار است .

این حرکت با هدف کاهش هزینه استقراض در وام ها، انجام می شوداما درآمد حاصل از سود سپرده گذاری را نیز برای مشتریان کاهش می دهد.

خرید اوراق بهادار (کاهش کمی):

بازارهای اوراق بهادار و وام های تحت حمایت آن، از زمان شیوع ویروس کرونا ناکارآمد تر شده اند.

فدرال رزور با هدف بازگرداندن عملکرد بازار و ادامه جریان اعتباری، خرید مقادیر چشم گیری از این اوراق را در برنامه خود قرار داد.

این بانک در ابتدا اعلام کرد که حداقل 500 میلیارد دلار اوراق بهادار خزانه داری و 200 میلیاررد دلار اوراق بهادار تضمین شده توسط دولت را در طول ماه های آینده خریداری می کند.

اما در 23 مارس اعلام کرد که این خرید ها "بدون محدودیت" خواهند بود.

اعطای وام به بنگاه های صادر کننده اوراق بهادار:

فدرال رزرو در برنامه "تسهیلات اعتباری به معامله گران اولیه"، وام هایی با نرخ بهره بسیار پایین (در حال حاضر 0.25 درصد) به 24 موسسه بزرگ مالی تحت عنوان "معامله گران اولیه" ارائه می دهد.

هدف این اقدام این است که بازارهای اعتباری در دوره استرس بازار، عملکرد خود را حفظ کنند.

حمایت از صندوق های مشترک بازار پول:

فدرال رزرو در اقدامی، تسهیلات نقدینگی صندوق مشترک بازار پول را که در دوره بحران در مقابل وثایق خریداری شده به بانک ها وام می دهد، راه اندازی کرده است.

با شیوع کووید 19، سرمایه گذاران از این صندوق ها به طور گسترده ای عقب نشینی کردند.

با این حال، این صندوق ها دست از فروختن اوراق بهادار بر نداشتند.

فدرال رزرو برای جبران خسارات احتمالی دراین راستا، مبلغ 10 میلیارد دلار از صندوق تثبیت ارز خود را کنار گذاشته است.

عملیات توافقنامه بازخرید (Repo):

فدرال رزرو دامنه عملیات ریپو را برای تزریق پول نقد به بازارهای پول گسترش داده و در حال حاضر،تقریبا مبلغ نامحدودی پول را ارائه می دهد.

ریپو به معنی خرید و فروش اوراق بین بانک ها و بانک مرکزی است.

اختلال در بازار ریپو بر نرخ صندوق های فدرال که ابزار اصلی فدرال رزرو برای دستیابی به ثبات قیمت است، تأثیر می گذارد.

تا پیش از به وجود آمدن اختلالات ناشی از کرونا ویروس، فدرال رزرو 100 میلیارد دلار برای قرارداد ریپوی یک شبه و 20 میلیارد دلار برای ریپوی دو هفته ای ارائه می داد.

در حال حاضر این برنامه به طرز چشمگیری توسعه یافته به طوری که یک تریلیون دلار به ریپوهای یک شبه و 500 میلیارد دلار به ریپو های یک و سه ماهه تعلق می گیرد.

تعدیل الزامات نظارتی به صورت موقت:

فدرال رزور، بانک ها را به برداشت از سرمایه نظارتی خود تشویق می کند تا قادر باشند در زمان رکود، قدرت وامدهی خود را افزایش دهند.

اصلاحاتی که پس از بحران مالی 2008 ایجاد شد، بانک ها را ملزم به نگه داشتن سرمایه اضافی خود کرد تا از وثایق آتی جلوگیری کند.

فدرال رزرو همچنین شرط ذخیره بانک ها (درصد سپرده هایی را که بانک ها باید برای تأمین تقاضای وجه نقد در اختیار داشته باشند)، از بین برد.

همچنین به عنوان بخشی از اقدامات اجرایی مربوط به نقض گسترده حمایت از مصرف کننده، محدودیت های رشدی را که قبلاً به ولز فارگو (Wells Fargo) اعمال شده بود، کاهش داد تا بانک بتواند مشارکت خود را در برنامه های اعطای وام به بانک های تجاری برای مشاغل کوچک و متوسط افزایش دهد.

اعطای وام مستقیم به کارفرمایان اصلی شرکت ها:

بانک فدرال رزرو در 23 مارس دو تسهیلات جدید برای حمایت از شرکت های دارای رتبه بالا در ایالات متحده ایجاد کرد.

تسهیلات اعتباری شرکت های بازار اولیه به فدرال رزرو اجازه می دهد تا با خرید اوراق قرضه جدید مستقیم، به شرکت ها وام دهد.

وام گیرندگان ممکن است بتوانند حداقل شش ماه اول پرداخت بهره را به تعویق بیندازند تا پول نقد برای پرداخت حقوق کارمندان و تأمین کنندگان داشته باشند.

تسهیلات تأمین بودجه اوراق تجاری:

اوراق تجاری، بازاری 1.2 تریلیون دلاری است که برای شرکت‌هایی که در کوتاه مدت به وجه نقد نیاز دارند، ابزار مالی مؤثری محسوب می‌شود.

همچنین این اوراق می‌توانند، به عنوان راهکار تأمین مالی میان مدت و حتی دراز مدت نیز مورد استفاده قرار گیرند.

 دراین حالت، شرکت، اوراق تجاری جدید را به قصد پرداخت بدهی‌های سررسید شده قبلی خود منتشر می‌کند.

ازطریق این تسهیلات،فدرال رزرو اوراق تجاری را تا سه ماه و با نرخی بین 1 تا 2 درصد بیشتر از نرخ وام های یک شبه خریداری می کند.

بهبود بازار اوراق تجاری، توانایی تجارت در حفظ اشتغال و سرمایه گذاری را افزایش می دهد.

این بانک برای تامین خسارت های وارده بر تأمین بودجه اوراق تجاری، 10 میلیارد دلار اختصاص داده است.

وام های حمایتی به مشاغل کوچک و متوسط:

فدرال رزور برای حمایت از مشاغل کوچک و متوسط سه برنامه مختلف برنامه اعطای وام چهارساله به ارزش 600 ملیارد دلار ارائه داده است؛مشاغلی با بیش از 15 هزار کارمند یا درآمد سالانه بیش از پنج میلیارد دلار می توانند در آن شرکت کنند.

در این برنامه ها، وام گیرندگان مشمول محدودیت خرید سهام، سود سهام و غرامت اجرایی هستند.

این بانک برای پوشش خسارات وارده بر این برنامه 75 میلیارد دلار کنار گذاشته است.

اعطای وام مستقیم به دولت های ایالتی و شهرداری:

درخلال بحران فعلی، فدرال رزرو تصمیم گرفته که به طور مستقیم به دولت های ایالتی و شهرداری ها وام دهد.

بازار اوراق قرضه شهرداری ها در ماه مارس تحت فشارهای شدید قرار گرفته و دولت های ایالتی و شهرداری ها برای مقابله با بحران کروناویروس به طور فزاینده ای وام گرفتند.

این تسهیلات به ایالاتی با حداقل 500 هزار ساکن و شهرهایی با حداقل 250 هزار نفر جمعیت وام می دهد.

فدرال رزرو تا 500 میلیارد دلار اوراق سرمایه گذاری مرتبط با درآمدهای مالیاتی آینده با سررسید کمتر از سه سال، خریداری خواهد کرد.

خطوط مبادله بین المللی:

فدرال رزرو قصد دارد دلارهای آمریکایی را به راحتی در اختیار سایر بانک های مرکزی قرار دهد در نتیجه، آن ها قادر خواهند بود در صورت لزوم به بانک های دیگر وام بدهند.

در نتیجه، فدرال رزرو می تواند به جای پولی که قرض می دهد، ارز خارجی دریافت کند و از این طریق خطوط مبادله بین المللی خود را غنی کند.

اقداماتی که توسط مقامات فدرال رزرو برای کاهش خسارات کروناویروس انجام شده، باعث کاهش هزینه ها و آسیبی می شود که به درآمد مشاغل و خانوارها وارد شده است.

این آسیب ها می تواند در طولانی مدت به رکود اقتصادی منجر شود بنابراین این اقدامات برای ایالات متحده نقشی حیاتی را ایفا می کند.

ارسال نظر