شناسه خبر : 11180

اختصاصی چابک‌آنلاین

نسبت کفایت سرمایه هیچ‌یک از بانک‌ها به استثنای یک بانک به بازل ۳ نرسیده

نسبت کفایت سرمایه هیچ‌یک از بانک‌ها به استثنای یک بانک به بازل ۳ نرسیده

رییس انجمن سرمایه‌گذاری‌های خارجی، یکی از عوامل اصلی کاهش نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها را "بنگاهداری" قلمداد کرد و افزود: اگر بانک‌ها بتوانند املاک و اموال مازاد خود را فروخته و تکلیف بدهی‌های معوق خود را روشن کنند، قادر به افزایش کفایت سرمایه خود خواهند بود.

چابک‌آنلاین، رژین میدانی، نسبت کفایت سرمایه یکی از نسبت‌های سنجش سلامت عملکرد و ثبات مالی مؤسسه مالی و بانک‌ها است که حاصل تقسیم سرمایه پایه به مجموع دارایی‌های موزون شده به ضرایب ریسک بانک برحسب درصد است. 

سید حسین سلیمی در گفت و گو با چابک آنلاین بیان کرد: در حال حاضر نسبت کفایت سرمایه هیچ یک از بانک های کشور به استثنای یک بانک، که نوپا بوده و در جهت شفافیت و عدم بنگاهداری تلاش کرده است، به استاندارد کمیته بازل3 که 13 درصد است، نرسیده است.

وی تاکید کرد: تحریم ها از جمله عواملی بودند که باعث رشد بدهی های معوق برخی تولیدکنندگان به بانک ها شده و به مرور زمان،  به حجم این بدهی ها اضافه شد؛ در نتیجه امکانات تسهیلات دهی بانک ها کاهش یافت.

سلیمی ادامه داد: چند سال پیش دولت برای حمایت از تولیدکنندگان سود سپرده های بانکی را تقریبا به 22 درصد رساند تا پول جذب بانک شود و قدرت تسهیلات دهی به بخش تولیدی افزایش یابد.

وی اضافه کرد: با این حال، به دلیل آن که بانک ها قادر به جایگزین کردن سود سپرده اعطایی با سود تسهیلاتی که دریافت می کردند نبودند، برای سودآوری بیشتر به سمت بنگاهداری سوق پیدا کرده و مشکل از این جا شروع شد.

رییس انجمن سرمایه گذاری های خارجی تصریح کرد: پس از روی آوردن بانک ها به بنگاهداری، توجه از تولید برداشته و به سمت خرید املاک یا مشارکت در پروژه های غیر بانکی هدایت شد.

سلیمی گفت: رییس سابق بانک مرکزی آیین نامه ای را به بانک ها در جهت ترک بنگاهداری و افزایش کفایت سرمایه ابلاغ کرد و تا پایان سال 96 به آن ها فرصت داد تا املاک و اموال مازاد خود را واگذار کنند.

وی افزود: با این حال، بانک ها به دلیل رکود اقتصادی قادر به انجام تمام و کمال این امر نشده و در نتیجه این فرصت دوباره تمدید شد.

وی بیان کرد: رییس فعلی بانک مرکزی نیز مصرانه در جهت تحقق این امر تلاش می کند اما همچنان بسیاری از بانک ها بنگاهداری می کنند؛ از این رو پنج بانک در حال ادغام در بانک سپه هستند.

سلیمی اذعان داشت: بهتر است هرچه زودتر بانک ها بنگاهداری را ترک کنند و قدم در راه عملیات اصلی بانکداری که سپرده گیری و تسهیلات دهی به عموم مردم است بگذارند تا "جهش تولید" محقق شود.

ارسال نظر