شناسه خبر : 11168

اختصاصی چابک‌آنلاین

کارت‌های غیر فعال به بانک‌ها هزینه تحمیل می‌کنند

کارت‌های غیر فعال به بانک‌ها هزینه تحمیل می‌کنند

مدیر امور فناوری و اطلاعات بانک رفاه کارگران، در خصوص حجم بالای کارت‌های بانکی غیر فعال بیان کرد: هزینه صدور کارت‌های بانکی در سال‌های اخیر برای بانک‌ها دو تا سه برابر شده اما هزینه دریافتی از مشتریان مطابق دستور العمل بانک مرکزی بدون تغییر باقی مانده است.

چابک‌آنلاین، رژین میدانی، طبق آخرین آمار بانک مرکزی، تعداد ۳۳۳ میلیون و ۴۰۸ هزار و ۹۰۱ کارت بانکی (کارت برداشت، اعتباری، هدیه و بن کارت) تا پایان بهمن ماه سال 98 صادر شده که 228 میلیون و 476 هزار و 134 عدد یا به عبارتی 68.5 درصد از مجموع آن ها هیچ تراکنشی نداشته اند.

ضیاءالدین حجاری در پاسخ به پرسش خبرنگار چابک آنلاین افزود: به ازای صدور هرکارت بانکی به طور میانگین مبلغی معادل 27000 ریال از هر مشتری دریافت می شوددرحالیکه بانک ها باید حدود 40000 ریال برای صدور یک کارت و متعلقات آن نظیر پاکت رمز، برگه راهنما، استهلاک دستگاه های صدور کارت و غیره هزینه کنند.

وی ادامه داد: این امر در صورت غیرفعال بودن کارت یا به عبارتی عدم کارکرد کارت توسط مشتری، بی انگیزگی بانک ها در صدور کارت را به همراه خواهد داشت.

مدیر امور فناوری و اطلاعات بانک رفاه کارگران بیان کرد:  درصورت عدم مدیریت وکنترل روند رو به ازدیاد کارت های صادره غیر فعال، این امر می تواند در آینده هزینه های سخت افزاری و نرم افزاری قابل توجهی را به بانک ها تحمیل کند.

حجاری افزود: با توجه به تعداد بالای کارت های بانکی، غیرفعال بودن آن ها صرفا هزینه های سربار صدور کارت را به بانک تحمیل خواهد کرد.

وی ضمن اشاره بر این که " این موضوع در خصوص کارت های هدیه و خرید تا حدودی متفاوت است" بیان کرد: در واقع این کارت ها با توجه به نرخ سودی که به آن ها تعلق می گیرد که صفر درصد بوده، از دو بعد برای بانک ها جذاب است.

وی ادامه داد: اولا بانک هزینه صدور کارت را از مشتری دریافت می کند و ثانیا سود رسوب پول نیز عاید بانک ها می شود چرا که مبلغ موجود در این کارت ها قابل برداشت نبوده بنابراین، مبلغ موجود درآن ها به مرور زمان توسط مشتری کسر می شود.

حجاری تشریح کرد: در نتیجه این امر سود بیشتری را برای بانک ها به همراه دارد؛ از همین رو، بانک ها سعی در ترغیب مشتریان با استفاده از این کارت ها دارند.

ارسال نظر