شناسه خبر : 10120

رقم ۵۰ میلیون یورو برای حداقل سرمایه تاسیس آف‌شور بانک‌ها در مناطق آزاد زیاد است

رقم 50 میلیون یورو برای حداقل سرمایه تاسیس آف‌شور بانک‌ها در مناطق آزاد زیاد است

یک عضو هیات مدیره بانک مسکن معتقد است که حداقل سرمایه برای تاسیس آف‌شور بانک‌ها باید کمتر از ۵۰ میلیون یورو باشد.

چابک‌آنلاین، رژین میدانی، طبق مصوبه شورای پول و اعتبار از اول بهمن‌ماه سال جاری، حداقل سرمایه مورد نیاز  برای تاسیس بانک‌های برون مرزی در مناطق آزاد، از ۱۰۰ میلیون یورو به ۵۰ میلیون یورو کاهش یافت.

مجتبی عزیزیان، درگفتگو با چابک‌آنلاین بیان کرد:در بحث مبادلات بین الملل به ابزارهایی برای پرداخت و تراکنش مبادلاتی احتیاج داریم و ابزارهای اعتباری یا میزان سرمایه اهمیت چندانی ندارد و در خصوص انجام مبادلات بین المللی، هرچه میزان سرمایه کمتر باشد بهتر است.

وی توضیح داد: ما در بحث سرمایه با مدیریت ریسک رو به رو هستیم و عمده مسائل و انجام تراکنش های مالی، تابع اعتبار نیست و صرفا باید به صورتی باشد که بتوان تراکنش های مالی موفق انجام داد.

عضو هیات مدیره بانک مسکن اظهار کرد: باید قبل از تعیین رقم حداقل سرمایه آف شور بانک ها، مطالعاتی انجام می شد و میزان سرمایه بانک هایی که در زمینه انجام تراکنش های مالی خوب عمل کرده اند، مورد بررسی قرار می گرفت. 

وی افزود: به طور مثال، سرمایه آف شور بانک های مالزی که یکی از بهترین گزینه ها برای انجام این عملیات هستند، بسیار پایین تر از رقم تعیین شده است.

عزیزیان تصریح کرد: در سال 89، تاسیس بانک شرق، به عنوان اولین آف شور بانک، تا مرحله پذیره نویسی پیش رفت اما بانک مرکزی جلوی آن را گرفت و این پروژه شکست خورد.

وی اضافه کرد: این بانک ها تابع قوانین سرزمین اصلی نبوده یا به عبارتی تابع قوانین بانک مرکزی نیستند اما در مرداد سال 95 قواعد تاسیس یک آف شور بانک با دستورالعمل های بانک مرکزی صورت گرفت و ما از آن پس در خصوص این بانک ها دارای دستورالعمل هایی شدیم که تا پیش از این، فاقد آن بودیم.

عزیزیان گفت: در سال 95 و در پی خروج از لیست سیاه FATF، بسیاری از مشکلات اقتصادی حل شد و درنتیجه برخی از مسئولین فراموش کردند که باید برای دوره های اینچنین تدابیری بیندیشند ودرنتیجه در سال های اخیر ما شاهد تاسیس شعب آف شور بانک نبودیم.

ارسال نظر