شناسه خبر : 10620

اختصاصی چابک‌آنلاین

شیوع ویروس کرونا تولیدات قاره سبز را ۴.۳ درصد کاهش خواهد داد

شیوع ویروس کرونا تولیدات قاره سبز را 4.3 درصد کاهش خواهد داد

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تاثیرات اقتصادی شیوع ویروس کوید_۱۹ که در کارخانه‌های بسته، فرودگاه‌های خالی و شهرهای خالی به وضوح قابل مشاهده است، کاهش ۴.۳ درصدی تولیدات اقتصادی اتحادیه اروپا را تا پایان سال ۲۰۲۲ در پی دارد که به نظر غیرقابل جبران می‌آید.

چابک‌آنلاین، رژین میدانی، اقتصاددانان پیش بینی می کنند که اقتصاد اروپا در نیمه نخست امسال بیش از 10 درصد افت کند چرا که این پاندمی جدید بر کاهش قیمت سهام، افزایش درخواست وام و ویرانی دارایی ها تاثیر به سزایی گذاشته است.

سوالی که اکنون ذهن بانکداران مرکزی را به خود مشغول کرده این است که آیا اقداماتی که در سال های گذشته برای مقابله ضد بحران زده کردن سیستم بانکی، جلوگیری از بحران اعتباری و سقوط مالی انجام داده اند، برای مقابله با این شرایط هم کافی خواهد بود یا خیر.؟

با اینکه بانک ها در سراسر جهان تحت فشار ناشی از بیماری جدید قرار گرفته اند، اما وضعیت بانک های اتحادیه اروپا حادتر است چرا که حداقل هفت سال طول کشید تا بتوانند از آخرین بحران مالی که در سال 2008 برای آن ها اتفاق افتاد، بهبود یابند.

وام دهندگانی مانند ( Deutsche Bank) در فرانکفورت گرفتار سودآوری ناچیز، عملیات ناکارآمد و هزینه های پاکسازی خرابی های قدیمی هستند.

اقتصاد اروپا بیش از ایالات متحده به عملکرد بانک ها بستگی دارد چرا که شرکت های اروپایی بیش از دو سوم اعتبار خود را به صورت وام های بانکی دریافت می کنند، در حالیکه بنگاه های آمریکایی کمتر از یک سوم آن را مستقیما از بانک ها دریافت می کنند و بقیه را با فروش اوراق بهادار و یا سهام شرکت ها جمع آوری می کنند.

با این حال هنوز هیچ نشانه ای از عدم موفقیت بانک ها برای مقابله با این شرایط وجود ندارد زیرا بانک مرکزی اروپا به سرعت نقدینگی را به سمت سیستم مالی سرازیر کرد.

برخی کارشناسان بر این باورند که وقتی این بحران پایان یابد، جایگاه بانک های اروپایی از جایی که اکنون در آن قرار دارند، تقلیل بیشتری پیدا می کند.

پس از بحران 2008، غول های اقتصادی آمریکایی نظیر (JPMorgan Chase) و (Goldman Sachs) بسیار سریع تر از رقبای اروپایی خود سر پا ایستاده و بقیه را به حاشیه سوق دادند. 

بانک های ایتالیا بیشتر در معرض سقوط قرار گرفته اند چرا که تا قبل از شیوع بیماری کرونا اقتصاد این کشور در حالت رکود قرار داشت و اکنون بیشترین آمار مرگ و میر را از آن خود کرده است.

آلمان و دیگر کشورهای اروپای شمالی از به اشتراک گذاشتن بار مالی بحران امتناع ورزیده اند که منجر به نارضایتی سیاسی ایتالیا در صورت نیاز به وثیقه دولتی خواهد شد.

از طرفی دیگر بانک های آلمان با این که ضعیف هستند اما در اقتصاد سالم تری تنفس می کنند. 

این کشور بیش از ظرفیت مورد نیاز خود دارای بانک است که بسیاری از آن ها به سختی سودآوری می کنند.

به گفته کارشناسان، از جمله دیگر تهدیداتی که بانک ها با آن مواجه هستند، خطر حمله سایبری است چرا که در حال حاضر بسیاری ار معامله گران از راه دور در حال فعالیت هستند.

بانک مرکزی اروپا برنامه دارد که حداکثر یک تریلیون یورو ، یا به عبارتی 1.1 تریلیون دلار اوراق قرضه دولتی منتشر خواهد کرد و همچنین سهام شرکتهای بزرگ را خریداری می کند که این امر به پایین نگه داشتن نرخ بهره کمک کرده و گسترش وام را برای بانک ها آسان تر می کند. 

بازوی نظارتی بانک مرکزی به بانک ها اجازه داده است سرمایه هایی را که برای چنین شرایط اضطراری در نظر گرفته اند مستقر کنند و کشورهایی از جمله ایتالیا و آلمان ضمانت های اعتباری ارائه می دهند تا مشاغل در حال تلاش همچنان بتوانند وام بگیرند.

اما هرچه این بحران دوام بیشتری داشته باشد، خطر کمبود این منابع بیشتر خواهد شد.

ارسال نظر