شناسه خبر : 9584

۷۳ درصد بهره‌برداران بخش کشاورزی استان خراسان شمالی بیمه هیچ صندوقی نیستند

۷۳ درصد بهره‌برداران بخش کشاورزی استان خراسان شمالی بیمه هیچ صندوقی نیستند

معاون برنامه ‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: شاخص پوشش بیمه روستایی و عشایری این استان ۸۶۳ هزار نفری ۲۷ درصد است که ۲ درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، علی بهنام فر اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۸۲ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی استان فعالیت می کنند که ۸۰ درصد از این تعداد ساکن در روستا و مابقی غیرساکن هستند.

وی افزود: طبق این آمار ۷۳ درصد بهره‌برداران بخش کشاورزی استان بیمه هیچ صندوقی نیستند.

وی اظهار داشت: تلاش می شود با همکاری صندوق بیمه روستایی و عشایری و همچنین سازمان ها و ارگان های مربوط شاخص بیمه روستایی در این استان  را تا پایان سال جاری به ۸۰ درصد برسانیم.

بهنام فر افزود: ارائه خدمات بیمه اجتماعی به کاهش فقر، بهبود زیر ساخت های اقتصادی و در نتیجه توسعه اقتصادی و اجتماعی بخش کشاورزی، روستایی و عشایر می انجامد، در این راستا دولت مصمم است تا با رویکرد گسترش بیمه های اجتماعی به منظور کاهش فاصله طبقاتی جمعیت روستایی و شهری، کاهش محرومیت و گسترش عدالت اجتماعی گام های موثرتری بردارد.  

مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان شمالی نیز گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار روستایی خراسان شمالی در ۹ ماه امسال از بیمه اجتماعی برخوردار شدند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۱۰ درصد افزایش دارد.

محمدرضا غلامزاده افزود: هم اکنون ۴۸ هزار و ۵۰۰ نفر در استان زیر پوشش بیمه اجتماعی هستند که از این تعداد ۲۱ هزار و ۵۰۰ نفر بهره بردار بخش کشاورزی و مابقی مربوط به مشاغل مرتبط با آن از جمله قالیبافی، صنایع دستی، زنبورداری، رانندگی و همچنین ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت هستند.

وی اظهار داشت: از مجموع  ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان فعالیت می کنند که از مجموع این تعداد تاکنون ۲۱ هزار و ۵۰۰ نفر بیمه اجتماعی شده اند، ۳۲ هزار نفر به دلیل داشتن سن بالای ۵۰ شرایط عضویت در بیمه را ندارند، اما ۳۱ هزار نفر با وجود داشتن شرایط تاکنون خود را بیمه نکرده اند.

غلام زاده گفت: افراد مشمول باید ۳۰ سال حق بیمه پرداخت کنند اما اگر پس از پرداخت ۱۵ سال حق بیمه نیز سن آنان به ۶۵ رسیده باشد، بازنشسته خواهند شد.

وی ویژگی های صندوق بیمه اجتماعی روستایی و عشایری را پراخت دو برابر سهم بیمه شده توسط دولت، امکان نقل و انتقال سوابق بیمه شده و دریافت مستمری پیری پس از ۱۵ سال پراخت حق بیمه و داشتن سن ۶۵ سالن سن است.

غلام زاده افزود: هم اکنون دو هزار و ۱۳ نفر مستمری بگیر این صندوق هستند که تاکنون ۲۶۰ میلیارد ریال به آنان مستمری پرداخت شده است، تاکنون تمامی حق بیمه ها به این صندوق ۲۸ میلیارد ریال بوده است.

وی با بیان اینکه شرط لزوم داشتن کمتر از ۵۰ سال برای بیمه شده ها وجود دارد اظهار داشت: متاسفانه بخش زیادی از بهره برداران بیش از ۵۰ سال هستند که این امر مانع زیر پوشش رفتن آنان می شود.

مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان شمالی افزود: این صندوق علاوه بر زیر پوشش بردن جمعیت روستایی و عشایری ساکن در روستاها و همچنین کشاورزان ساکن در شهرهای بزرگ، تفاهم نامه هایی با مرکز ملی فرش ایران و سازمان میراث فرهنگی بسته است تا افرادی که در تولید صنایع دستی فعالیت دارند و در شهرهای بزرگ سکونت دارند، فرصت عضویت در این صندوق را داشته باشند.

غلام زاده اظهار داشت: همچنین با اتحادیه زنبورداران نیز در این راستا تفاهم نامه بسته شده است.

وی افزود: علاوه بر اجرای این دو طرح با صندوق کار آفرینی امید استان نیز تفاهم نامه ای بسته شده است تا کسانی که تسهیلات خود اشتغالی می گیرند و بیمه نیستند زیر پوشش بیمه اجتماعی قرار گیرند.

غلام زاده اظهار داشت: این صندوق برای زیر پوشش بردن جامعه هدف حتی افرادی که نتوانند حق بیمه خود را یکجا پرداخت کنند از آنان ۶ ماهه دریافت خواهد شد و در مناطق ضعیف تر کمک بیشتری می شود.

استان خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

حدود پنج هزار خانوار از جمعیت خراسان شمالی نیز مشتمل بر حدود ۳۰ هزار نفر، عشایر هستند.

خراسان شمالی جزو استان های با سطح درآمدی پایین است.

ارسال نظر