شناسه خبر : 8673

حق بیمه کشاورزان خسارت دیده با غرامت تهاتر می‌شود

حق بیمه کشاورزان خسارت دیده با غرامت تهاتر می‌شود

مدیر گروه خدمات بیمه کشاورزی استان خراسان جنوبی گفت: کشاورزانی که تمایل به بیمه محصولات دارند و در گذشته نیز دچار خسارت شده‌اند، می‌توانند سال زراعی جاری از محل غرامت به صورت تهاتر (پایاپای) نسبت به بیمه‌ی محصولات خود اقدام کنند.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایرنا، جواد غنچه بیان کرد: عملیات بیمه‌گری محصولات زراعی و باغی بخش کشاورزی از مهر امسال آغاز شد و تا دی ماه ادامه دارد.

وی افزود: از ابتدای سال زراعی جاری (مهر) تاکنون ۲ هزار و ۷۰۰ قرارداد بیمه کشاورزی در این استان منعقد شده است اما هنوز عملیات بیمه‌گری ادامه دارد و بدون شک تعداد قراردادها بیشتر خواهد شد.

مدیر گروه خدمات بیمه کشاورزی استان خراسان جنوبی تصریح کرد: از ابتدای مهر تاکنون ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار پسته، ۶ هزار و ۱۰۰ هکتار باغ زرشک، ۲ هزار و ۸۷۰ هکتار اراضی زعفران، بادام دیم ۲ هزار هکتار، انار ۷۹۰ هکتار، بادام آبی ۴۸۰ هکتار، زیره ۳۸۰ هکتار، عناب ۳۲۰ هکتار، خرما ۲۲۰ هکتار، انگور ۱۵۰ هکتار و گردو ۷۵ هکتار بیمه شده است.

وی اظهار داشت: حدود ۲۰ نوع محصول زراعی و باغی در خراسان جنوبی شامل گندم، جو و کلزا از بین محصولات زراعی و زرشک، زعفران، پسته، عناب، بادام و زیتون و خرما از جمله محصولات باغی قابل بیمه شدن هستند.

غنچه از کشاورزان خواست با توجه به وجود خطراتی از جمله سرما و یخبندان شدید، در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به بیمه محصولات خود از طریق شرکت‌های خدمات بیمه‌ای استان اقدام کنند.

وی گفت: با انجام بیمه کشاورزی در صورت بروز خسارت، بیمه‌گذاران باید در اسرع وقت به شعب بانک کشاورزی شهرستان‌های مربوطه برای اعلام خسارت مراجعه کنند.

مدیر گروه خدمات بیمه کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: بیمه‌های کشاورزی بسیار پرریسک است اما بخشی از آن توسط دولت پرداخت می‌شود همچنین این بیمه برای ما نگاه مقرون به صرفه ندارد چراکه نسبت ورودی و خروجی بیمه و پرداختی‌ها یکی نیست.

وی اظهار داشت: یکی از دلایل استقبال کم بهره‌برداران از بیمه محصولات کشاورزی این است که امکان تامین نقدینگی به موقع را ندارند.

غنچه افزود: همچنین فرهنگ بیمه‌پذیری در خراسان جنوبی جا نیفتاده است و بسیاری از کشاورزان با تعرفه‌های بیمه‌ای آشنا نیستند که به اطلاع‌رسانی و آگاه سازی بیشتر و بهتر نیاز دارد.

وی تصریح کرد: سال زراعی گذشته (مهر ۹۷ تا شهریور ۹۸) در استان حجم زیادی از خسارت‌ها را شاهد بودیم همچنین بیشترین مبلغ غرامت‌های پرداختی در بخش زراعی و باغی به ترتیب مربوط به پسته، زرشک، گندم، جو و انار بوده است.

مدیر گروه خدمات بیمه کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه میزان خسارت‌های سال زراعی گذشته تاکنون ۲۲ میلیارد تومان برآورد شده است گفت: صندوق بیمه کشاورزی تاکنون ۱۶ میلیارد تومان از این رقم را تایید کرده و مجوز پرداخت داده است.

وی بیان کرد: عواملی از جمله توفان، باران‌های بی‌موقع، گرمازدگی میوه، سرما، یخبندان و تگرگ بیشترین عوامل خسارت‌زا محصولات زراعی و باغی در سال زراعی ۹۷ - ۹۸ بوده است.

غنچه افزود: در گذشته بسیاری از کشاورزان گلایه داشتند که غرامت‌ها با تاخیر پرداخت می‌شود اما اکنون غرامت‌ها در اسرع وقت پرداخت می‌شود و کشاورزان در این زمینه نگران نباشند چون فرایند تسهیل شده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای فروردین ماه امسال، ۴۶ بار غرامت به حساب کشاورزان  واریز شده است گفت: از رقم تایید شده تاکنون ۲ میلیارد تومان غرامت به حساب بهره‌برداران بخش کشاورزی واریز شده است و تا دو ماه آینده بخش عمده‌ای از غرامت‌ها پرداخت خواهد شد.

مدیر گروه خدمات بیمه کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: امروز سیل از دید کشاورز و مسوولان خود را بزرگ نشان می‌دهد اما نسبت به گرمای سنگین سال بی‌توجه هستند در حالیکه این عامل سبب سقط جنین و مغز میوه‌ها می‌شود.

وی افزود: برخی روزهای سال گرمای بالای ۴۵ درجه را در استان خراسان جنوبی تجربه کردیم که خسارت زیادی به باغات پسته وارد کرد و به اصطلاح سبب پوکی و مرگ جنین پسته شد.

مجموع سطح زیرکشت اراضی باغی و زراعی در استان خراسان جنوبی بیش از ۱۵۱ هزار هکتار است.

ارسال نظر