شناسه خبر : 7160

وظایف و اختیارات بیشتری برای سندیکای بیمه‌گران ایران تدوین شد!

وظایف و اختیارات بیشتری برای سندیکای بیمه‌گران ایران تدوین شد!

اساسنامه جدید سندیکای بیمه‌گران ایران به تصویب شورای‌عالی بیمه رسیده است، اما نهایی نشده است، با اتکا به شنیده‌ها ظاهرا در اساسنامه جدید وظایف و اختیارات بیشتری برای سندیکای بیمه‌گران ایران تدوین شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، بالاخره اساسنامه جدید سندیکای بیمه‌گران ایران به تصویب شورای‌عالی بیمه رسید و صحبت‌های اولیه از اصلاحات نشان می‌دهد، این تغییرات مثبت و در جهت تسهیل در اجرای برنامه‌های سندیکا لحاظ شده است. یکی از تغییرات اساسی، تشکیل هیات‌رئیسه‌ای است که پیش از این نبود. به عبارتی در اساسنامه جدید سندیکای بیمه‌گران تشکلی جدید به نام هیات‌رئیسه درارکان سندیکا ایجاد شده که ۵ نفره است و از سوی شورای عمومی ‌سندیکا انتخاب می‌شوند. تا پیش از این، شورای عمومی‌ سندیکا برای بررسی و تصویب همه موارد مطروحه در سندیکا باید تشکیل جلسه می‌داد که تمامی ۳۰ عضو را شامل می‌شد، اما طبق اساسنامه جدید این هیات‌رئیسه برای موارد جزئی تشکیل جلسه می‌دهند و جلسات ماهانه شورا به کلیات می‌پردازد.

گفته می‌شود به زودی انتخابات دبیر کل سندیکای بیمه‌گران برگزار می‌شود که انتخاب دبیرکل نیز از وظایف شورای عمومی‌است و دبیرکل بعد از انتخاب یکی از ۵ نفرعضو هیات‌رئیسه خواهد شد.  از آنجا که هنوز آیین نامه اجرایی اساسنامه جدید سندیکا در شورای‌عالی بیمه است و نهایی نشده با اتکا به شنیده‌ها ظاهرا در اساسنامه جدید وظایف و اختیارات بیشتری برای سندیکای بیمه‌گران ایران تدوین شده است که شاید با انتخاب هیات‌رئیسه، ضمانت اجرای موردنظر دبیرکل نیز تامین شود. زیرا علیپور یزدی، دبیرکل سندیکای بیمه‌گران دوسال پیش در ابتدای ورودش به سندیکا گفت: تصمیمات سندیکا که دبیرکل مسوول پیگیری و اجرای آنهاست، ضمانتی برای اجرا ندارد. به‌عنوان مثال به‌دنبال اعلام مطالبات سنگین شرکت‌های بیمه از یکی از خودروسازها دبیرکل سندیکای بیمه‌گران اعلام کرد شرکت‌های بیمه دیگر بیمه‌نامه‌های شخص ثالث این خودروساز را صادر نمی‌کنند و برای جلوگیری از بلاتکلیفی خریداران خودروهای صفر بعد از تحویل واحدهای سیار شرکت‌های بیمه، بیمه‌نامه را مستقیم برای صاحبان خودرو صادر می‌کنند. البته عمر این ابلاغیه فقط چند ساعت بود و با ورود بیمه مرکزی ماجرا به نفع خودروساز تمام شد و فرصت دیگری به او داده شد تا مطالبات بیمه‌گران را پرداخت کنند.  اما تغییر دیگر اساسنامه جدید سندیکای بیمه‌گران ایران ورود عضو جدیدی است که به‌رغم نقش حیاتی که درکشور دارد تا پیش از این درسندیکا حضور نداشت. صندوق تامین خسارت‌های بدنی به‌عنوان عضو جدید به این نهاد پیوست. چندی پیش علی جباری، مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی درباره ارتباطش با بیمه‌های بازرگانی گفته بود، در بازار بیمه کشور، صندوق مانند یک بیمه‌گر اتکایی عمل می‌کند و بخشی از ریسک‌های بیمه‌گران به این صندوق منتقل می‌شود.  طبق قانون جدید بیمه شخص ثالث صندوق تامین خسارت‌های بدنی مسوول جبران خسارت‌های ناشی از مابه‌التفاوت سرمایه بیمه‌نامه‌های شخص ثالث است. همچنین خسارات زیان‌دیدگانی که مسبب حادثه آنها از محل تصادف گریخته یا بیمه‌نامه شخص ثالث ندارد، توسط صندوق تامین خسارت‌های بدنی جبران می‌شود. تاکنون این صندوق عضو سندیکای بیمه‌گران ایران نبود که در اساسنامه جدید به‌عنوان عضو جدید به این نهاد بیمه‌ای پیوست. گفته می‌شود پیوستن صندوق تامین خسارت‌های بدنی به سندیکا از پیشنهادهای علیپور، دبیرکل سندیکا بوده که با حمایت پورکیانی رئیس شورای عمومی ‌سندیکا محقق شده است.

 

ارسال نظر