شناسه خبر : 18319

اختصاصی چابک آنلاین؛

بیشترین تخلفات صنعت بیمه مربوط به رشته درمان و عدم رعایت نرخ است

بیشترین تخلفات صنعت بیمه مربوط به  رشته درمان و عدم رعایت نرخ است

مدیرکل نظارت بر شرکت‌های بیمه و هماهنگی امور استان های بیمه مرکزی، با بیان اینکه بیشترین تخلفات در رشته درمان و عدم رعایت نرخ است، گفت: ضوابط آیین نامه ۷۵ رعایت نمی شود و نرخ شکنی معضلی است که صنعت بیمه به آن مبتلا است.

چابک آنلاین، بهاره تاجر باشی، "امیر صفری" در لایو اینستاگرامی بیمه مرکزی، گفت: اداره کل تحت مدیریت وی به صورت تخصصی برروی آیین نامه‌های شماره 88 (آیین نامه افشا و گزارشگری اطلاعات)، آیین نامه 90 (نحوه احراز صلاحیت حرفه‌ای کارکنان کلیدی و عملیاتی موسسات بیمه‌ای) و آیین نامه 93(آیین نامه حاکمیت شرکتی) نظارت دارد.

وی، با بیان اینکه یکی از وظایف واحد متبوع وی نظارت بر وصول عوارض توسط شرکت‌های بیمه‌ای است، افزود:اداره کل نظارت برامور شرکت‌ها طبق قوانین و مقررات مسئول وصول مطالبات نیست و تنها می‌تواند این فرآیند را تسهیل کند و ناظروصول مطالبات باشد نه مجری وصول آن.

مدیرکل نظارت بر شرکت‌های بیمه و هماهنگی امور استانهای بیمه مرکزی ، گفت: بیشتر شرکت‌ها عوارض قانونی را به موقع پرداخت می‌کنند اما چند شرکت که مشکل نقدینگی دارند پرداخت نمی‌کنند که نیت عدم پرداخت نیست و این دست شرکت ها مشکل نقدینگی فوری دارند.

صفری، با اشاره به کاستی قانون دراین خصوص، گفت: در قانون اعلام شده که بیمه مرکزی مسئولیت نظارت نقل و انتقال عوارض را برعهده دارد اما اشاره نکرده که باچه ابزاری در صورت وقوع تخلف این کار را انجام دهد.!

وی، ادامه داد: بیمه مرکزی این موضوع را پیگیری کرده تا در قانون بودجه سال بعد و آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها اصلاحات را به گونه‌ای انجام دهد که یا این تکلیف از دوش بیمه مرکزی برداشته شود و یا ابزار کافی و لازم را دراختیار بیمه مرکزی بگذارند.

مدیرکل نظارت بر شرکت‌های بیمه و هماهنگی امور استان های بیمه مرکزی، گفت: حاکمیت شرکتی در صنعت بیمه پیاده سازی شده و یکی از آیین نامه‌های بسیار مهم این صنعت است که برای شرکت‌های بیمه‌ای و بیمه مرکزی از اهمیت بالایی برخورداراست.

به گفته صفری، شرکت های بیمه ای اذعان دارند که این آیین نامه بسیار کارآمد و کمک کننده شرکت‌ها است.

وی، اذعان داشت که آیین نامه 90  شورایعالی بیمه برای تشکیل کمیته ارزیابی عملکرد کارکنان کلیدی موسسات بیمه ضوابطی دارد و کارکنان کلیدی شامل اعضای هیات مدیره، مدیرعامل، هیات عامل، معاونین، مسئولین فنی و تا سطوح پایین تر روسای شعب شرکت‌های بیمه‌ای می‌شود.

مدیرکل نظارت بر شرکت‌های بیمه و هماهنگی امور استان های بیمه مرکزی، با بیان اینکه ارزیابی کارکنان کلیدی لزوما منجر به دریافت نمره منفی نمی‌شود، گفت: این ارزیابی گاهی شامل تشویق کارکنان و اخذ نمره مثبت نیز خواهد شد.

صفری، خاطرنشان کرد که کمیته احراز صلاحیت حرفه‌ای کارکنان کلیدی چند سالی است که تشکیل شده اما فعالیت آن درسال‌های اخیر پررنگ تر شده و پرونده‌های بسیاری از سوی ادارات کل نظارتی به این واحد ارجاع می‌شود.

وی، با بیان اینکه ارزیابی عملکرد تنها مختص به کارکنان کلیدی نیست و ممکن است به شرکت های بیمه ای  نیز برسد، افزود: گاهی در فرآیند بررسی تخلف از افراد به شرکت بیمه رسیده و اگر مجموع تخلف فردی در یک شرکت زیاد شد و به عدد 100 رسید آن شرکت به شورایعالی بیمه ارجاهنگی امور استانهای بیمه مرکزی ، گفت:نمره منفی کارکنان کلیدی یک شرکت برای کل شرکت جمع می‌شود و این نمرات به صورت محرمانه در بیمه مرکزی نگهداری خواهد شد و تنها برای فرد ابلاغ می‌شود و اگر نمره منفی فرد به منفی 30 برسد سلب صلاحیت شده و برای دوره‌ای اجازه فعالیت در صنعت بیمه را ندارد.

صفری، تصریح کرد: اگر شخصی که تخلف کرده و در دوره‌ای تخلفی انجام ندهد با اقدامات مثبتی که انجام می‌دهد آن نمره منفی پاک می‌شود.

مدیرکل نظارت بر شرکت‌های بیمه و هماهنگی امور استان های بیمه مرکزی ، اظهارکرد: در آیین نامه 88 گفته شده که چه اطلاعاتی و باید کجا افشا و گزارش شود که افشا با گزارش متفاوت است و افشا یعنی اینکه اطلاعات شرکت در معرض دید عموم قرارگیرد و عدم اجرای تکالیف منجر به رجوع به اداره رسیدگی به امور شرکت‌ها می‌شود.

 صفری، تصریح کرد: تخلف شعب و نمایندگان ابتدا باید به شرکت مربوطه ارجاع شود و اگر به نتیجه نرسید به اداره کل نظارت بر شرکت‌های بیمه  فرستاده خواهد شد.

ارسال نظر