شناسه خبر : 13788

اختصاصی چابک آنلاین؛

توسعه فناوری اطلاعات سدی محکم برای جلوگیری از ورود خسارت بگیران حرفه‌ای به صنعت بیمه

توسعه فناوری اطلاعات سدی محکم برای جلوگیری از ورود خسارت بگیران حرفه‌ای به صنعت بیمه

خسارت بگیران حرفه‌ای، چالشی مهم در صنعت بیمه؛ آیا خسارت بگیران متقلب گریبان صنعت بیمه را رها می‌کنند؟

چابک آنلاین، زهرا نامداری، ضعف زیرساختی فناوری اطلاعات در برخی از شرکت های بیمه ای از یکسو و شگرد های متعدد افراد متقلب خسارت بگیر بیمه ای، از سوی دیگر منجر به خروج سالانه میلیاردها تومان پول از شرکت های بیمه ای می شود.

تاکنون آمار رسمی درخصوص میزان تقلب از سوی  برخی افراد خسارت بگیرحرفه ای در صنعت  بیمه منتشر نشده اما غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی گفته که حدود 20 درصد خسارت هایی که در بخش بدنه و شخص ثالث توسط شرکت های بیمه پرداخت می‌شود متقلبانه و غیر واقعی است. 

درواقع افراد متقلب، همواره چالشی برای بیمه گران بوده و هزینه های اضافی بر دوش صنعت بیمه تحمیل می کنند.

افراد متقلب،درمواجهه با هریک از رشته های بیمه ای رفتارهای خاص خود را در پیش می گیرندکه از چند جهت قابل بررسی است.

به این معنی که بعضی از رفتارهای متقلبانه درزمان صدور بیمه نامه و بعضی از آنها درزمان ادعای خسارت اتفاق می افتد.

شاید بتوان یکی از علت های تقلب درهنگام صدور بیمه نامه را  به دقت پایین و یا عدم آموزش مرتبط دانست.

گاهی اوقات هم خسارت ها به درستی رسیدگی و یا ارزیابی نمی شوند.

ساده‌تراینکه ناتوانی برخی از ارزیابان خسارت در شناسایی موارد متقلبانه به دلیل فقدان تجربه و دانش کافی  زمینه را برای بروز اعمال متقلبانه مهیا می سازند.

مدیرحقوقی شرکت بیمه سامان، به چابک‌آنلاین،گفت که از نظر قانونی و یا قراردادی، از هر طریقی که صنعت بیمه وارد قرارداد می شود، شیوه های متقلبانه برخی افرادنیز به همان نسبت درحال تغییر است.

فرهادمعزی، با اشاره به ضعف صنعت بیمه درحوزه کارشناسان حقوقی، گفت: صنعت بیمه از کارشناسان حقوقی خبره کمتری برخوردار است و متخلفان هم  از این مساله سواستفاده می کنند.

وی،بهبود وضعیت فناوری اطلاعات صنعت بیمه را درکاهش تقلب‌ و تخلف‌های  بیمه ای موثر دانست و گفت: درواقع صنعت بیمه نیازمند یک بانک اطلاعاتی قوی دراین خصوص است.

معزی،توضیح داد: بیمه مرکزی می تواند این رسالت رابرعهده بگیرد و یک بانک اطلاعاتی از احکام دادگاه ها چه مثبت و یا منفی در ارتباط با بیمه نامه هایی مانند شخص ثالث، حوادث سرنشین، درمان، آتش سوزی و باربری داشته باشد.

ضرورت ارتقاء سطح بهره گیری از فناوری اطلاعات درعرصه فعالیت های شرکت های بیمه امری اجتناب ناپذیر است و تردیدی نیست که بیمه گران از عدم تحقق یکپارچه‌سازی اطلاعات همواره متضرر می شوند.

واقعیت این است که اگر شرکت های بیمه ای بخواهند جلوی خسارت های غیرواقعی را بگیرند باید عملیات بیمه گری را بروز و خود را به ابزار و دانش مورد نیاز مجهزسازند.

با استفاده از توانمندی های حوزه فناوری اطلاعات و به اشتراک گذاری داده ها اگر بتوان درصدی از این تقلب ها کاست ،رقم به دست آمده باز هم  برای صنعت بیمه بسیار قابل توجه خواهد بود.

در واقع، همکاری بین نهادهای ذی‌ربط آمار تخلفات راکاهش می دهد.

هرچند که آمار تقلب‌ها و تخلف‌های بیمه ای هرگز به صفر نخواهد رسیداما با همکاری بین شرکت های بیمه ای، نهادهای دست اندرکار و بیمارستان ها، از آمار تقلب و تخلف رشته های شخص ثالث و تکمیل درمان در صنعت بیمه کاسته می شود.

مدیرعامل شرکت بیمه پاسارگاد به چابک آنلاین گفته که درحال حاضر در زمینه بیمه نامه شخص ثالث همکاری بین شرکت های بیمه ای و نهادهای دست اندرکار در حال شکل گیری است که تا اندازه ای از وقوع این تخلفات جلوگیری می کند.

معصوم ضمیری شکل گیری یک ارتباط آنلاین بین شرکت‌های بیمه ای و بیمارستان‌ها را موجب بهتر شدن کنترل هویت اشخاص دانسته  است و گفته که در رابطه با بیمه نامه های درمان بین شرکت های بیمه ای و بیمارستان ها و شرکت هایی که با کمک رسان ها کار می کنند هم ارتباطی مستقیم در حال شکل گیری است.

به نظر می رسدانجام نظارت های لازم بر عملکرد حوزه فروش و استفاده از ارزیابان رسمی خسارت و کارشناسان رسمی دادگستری در کاهش آمار تقلب های صنعت بیمه  هم موثر خواهد بود.

اگرچه حسن نیت باید سرلوحه همه رفتارها  قرار بگیرد اما باتوجه به حجم جریان مالی دراین صنعت و تعهدات طرفین و نیز با توجه به پیچیدگی های اقتصادی و تجاری، باید الزامات قانونی برای بیمه گر و بیمه گذار به گونه ای تعریف شود که هریک نسبت به وظایف خود، احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند.

 

ارسال نظر