نیمی از افراد بیمه شده راننده تاکسی نیستند

نیمی از افراد بیمه شده راننده تاکسی نیستند

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: بر اساس پایش‌های انجام شده حدود ۵۰ درصد افرادی از بیمه تامین اجتماعی به عنوان راننده تاکسی استفاده می‌کنند در هیچ یک از بانک‌های اطلاعاتی حوزه رانندگی حضور ندارند و این درحالیست که از سهمیه سوخت هم استفاده می‌کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، مرتضی ضامنی افزود: در حال حاضر نام حدود ۴۷۰ هزار نفر در لیست بیمه ثبت شده و این در حالیست که بر اساس پایش های انجام شده نام ۵۰ درصد این افراد در هیچ مرجعی که رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل عمومی را ثبت می کنند به ثبت نرسیده و این افراد هر ماه سهیمه سوخت هم دریافت می کنند.

وی ادامه داد: باید این افراد از فهرست بیمه خارج شوند و به جای آنها افراد جدید که واقعا راننده تاکسی هستند و با پروانه کار می کنند، جایگزین ثبت شوند.  

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت:بر اساس قانون  باید همه رانندگان وسائل حمل و نقل عمومی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند که بخشی از این بیمه از طریق یارانه‌های دولتی و بقیه آن توسط خود راننده پرداخت می‌شود تا بتواند از مزایای تامین اجتماعی برخوردار شود بر همین اساس هم در سال ۱۳۸۶ از محل قانون هدفمندی یارانه ها  قرار بر این بود که ۵۰درصد حق بیمه ناوگان حمل و نقل عمومی پرداخت شود.

وی ادامه داد: بر همین اساس هم به صورت دوره ای فهرست رانندگان به تامین اجتماعی ارسال می شد و این فهرست هم به روز می شد و بر اساس تفاهم نامه میان سازمان تامین اجتماعی و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مقرر شد که فرآیند حذف و اضافه رانندگان در فهرست بیمه سازمان تأمین اجتماعی به روزرسانی و انجام شود اما اسامی تاکسیرانانی که از سال ۹۲ در فهرست سازمان تامین اجتماعی قرار دارند تا کنون به روز رسانی نشده و برخی رانندگانی که از حوزه حمل و نقل خارج شده و دیگر راننده تاکسی نیستند، همچنان از بیمه تامین اجتماعی استفاده می کنند.
ضامنی افزود: در همین راستا سازمان شهرداری‌ها از سازمان تامین اجتماعی خواست که اطلاعات لازم را به اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور تحویل دهد که این اقدام صورت گرفته و بر اساس پایش‌های انجام شده حدود ۵۰ درصد افرادی که از بیمه تامین اجتماعی به عنوان راننده استفاده می‌کردند در هیچ یک از بانک های اطلاعاتی حوزه رانندگان حضور نداشتند.

وی تاکید کرد: بر  این اساس فهرست هفت هزار راننده در گام اول توسط سازمان شهرداری ها به تامین اجتماعی ارسال شده، اما متاسفانه به رغم اینکه حدود سه ماه از ارسال فهرست گذشته هنوز اتفاقی درباره حذف افراد غیرمشمول و اضافه شدن رانندگان فعال صورت نگرفته است.

ضامنی ادامه داد: با توجه به بررسی های صورت گرفته پیشنهاد اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور این بود که تا سقف اعلامی، افرادی که اکنون در حال حاضر راننده تاکسی نیستند از این فهرست حذف شوند و بدین ترتیب فضایی ایجاد خواهد شد تا افرادی که در حال حاضر راننده تاکسی و مشمول استفاده از این یارانه دولتی هستند به آن اضافه شوند.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور خاطرنشان کرد: در صورتی که فرآیند حذف و اضافه انجام شود یارانه های دولتی که از اعتبارات دولتی در این حوزه تخصیص داده شده درست هزینه می شود و افرادی که حقشان نیست از یارانه دولتی استفاده کنند حذف خواهند شد و در مقابل رانندگانی که چندین سال منتظر هستند تا از بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند می توانند با همان سقف اعتبار مصوب در قانون و حتی کمتر از آن فرآیند بیمه ای خود را انجام دهند.
ضامنی در پاسخ به این سوال که دلیل عدم همکاری سازمان تامین اجتماعی برای بیمه تاکسیرانان چیست، گفت: دلیل آن را باید از این سازمان سوال کرد زیرا هر امری که در حوزه مدیریت شهری و وزارت کشور لازم بوده انجام دادیم و حتی اعلام کردیم امکان اتصال آنلاین سامانه تامین اجتماعی به سامانه مرکزی سازمان شهرداری ها و ارسال اطلاعات رانندگان از سوی ما وجود دارد، اما متاسفانه تا کنون این اتفاق نیفتاده و امیدواریم با پیگیری های ریاست سازمان تامین اجتماعی زیر مجموعه های تامین اجتماعی نیز همکاری لازم را داشته باشند تا بتوان این مشکل را که نه تنها به اعتبار اضافی نیاز ندارد بلکه کمکی به ساماندهی و هزینه کرد درست اعتبارات دولتی خواهد شد، به زودی حل کرد.

 

ارسال نظر