شناسه خبر : 12908

بیمه‌ها همه داروهای مورد نیاز بیماران دیابت را پوشش نمی‌دهند

بیمه‌ها همه داروهای مورد نیاز بیماران دیابت را پوشش نمی‌دهند

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: هزینه داروهای آنالوگ طولانی اثر و مهار کننده برای بیماران دیابت بالاست و باید سازمان‌های بیمه‌گر اقدامات لازم را برای تحت پوشش قرار دادن این داروها در جهت کمک به بیماران انجام دهند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا استقامتی، فوق تخصص غدد و بیماری های متابولیک روز دوشنبه در یک نشست مجازی با متخصصان غدد افزود: این داروها (شامل داروهای آنالوگ‌های طولانی اثر GLP-۱ و دیگری داروهای مهارکننده SGLT۲ ) با قیمت بالا در کشور موجود است اما تحت پوشش بیمه نیستند در حالی که استفاده از آنها خطر مرگ‌ومیر بیماران دیابتی به‌دلیل مشکلات قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد ضمن اینکه قند خون را هم کنترل می‌کند، پیشرفت نارسایی کلیه را نیز در بیماران دیابتی به تاخیر می‌اندازد.

وی با اشاره به اینکه درمان بیماران دیابتی از روش قندمحور به رویکرد جامعه‌نگر تبدیل شده، اظهار داشت: درمان دیابت در حال حاضر متفاوت از گذشته انجام می شود. این موضوع بر اساس شرایط هر فرد متفاوت است و نمی‌توان نسخه واحدی برای همه بیماران در نظر گرفت و تجویز کرد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، درمان ‌دیابت را مانند لباسی که برای هر فرد متناسب با شرایط او طراحی و دوخته می‌شود، متفاوت دانست و ادامه داد: در حال حاضر به تعداد بیماران دیابتی، تنوع در درمان داریم و بیماری‌های زمینه‌ای مانند مشکلات کلیوی و قلبی، سطح سواد و دسترسی به منابع درمان، سن فرد و شرایط فرهنگی و اجتماعی از جمله عواملی است که در درمان دیابت اهمیت دارد. بنابراین اگر بیمار برای درمان به پزشک مراجعه کند باید همه این عوامل در مورد او بررسی و ارزیابی شود.

استقامتی افزود: در صورتی که بیمار مشکل قلبی و عروقی داشته ‌یا گرفتار نارسایی قلبی باشد و پیش از این جراحی قلب باز انجام داده یا گرفتار سکته قلبی شده است درمان دیابت آاو با یک فرد معمولی دیابتی کاملا متفاوت است.

وی تصریح کرد: در درمان دیابت باید همه عوامل خطر را کنترل کنیم، شایع‌ترین علت مرگ ‌و میر بیماران مبتلا به دیابت، مشکلات قلبی و عروقی است بنابراین باید اقدامات لازم را در این زمینه انجام داد.

استقامتی خاطرنشان کرد: کاهش چربی و فشار خون، کنترل چاقی و درمان آن، همچنین ترک استعمال دخانیات مانند سیگار در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی در بیماران دیابتی بسیار حائز اهمیت است و بیماران باید به این نکات اساسی توجه کنند.

 

ارسال نظر