شناسه خبر : 11595

۵۵ هزار میلیارد تومان از مطالبات تامین اجتماعی وصول می‌شود

۵۵ هزار میلیارد تومان از مطالبات تامین اجتماعی وصول می‌شود

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: ۵۵ هزار میلیارد تومان از مطالبات این سازمان از دولت امسال با رایزنی وصول می‌شود که این مهم در پیشبرد برنامه‌ها نقش محوری دارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «مصطفی سالاری» عصر پنجشنبه در جریان سفر یک‌روزه به اراک و نشست با انجمن‌ها، کانون‌ها و تشکل‌های کارگری و بازنشستگان استان مرکزی، افزود: ۵۰ هزار میلیارد تومان از این مطالبات قرار است در سال جاری از محل واگذاری سهام ۱۶ شرکت دولتی به سازمان تامین اجتماعی و حدود ۶ هزار میلیارد تومان از محل اسناد خزانه وصول شود.

وی ادامه داد: هشت هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تامین اجتماعی  نیز در سال گذشته از دولت وصول شده است.

مدیرعامل سازمان‌ تامین اجتماعی کشور یادآور شد: ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه پارسال  به بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی پرداخت شد که پیش‌بینی می‌شود امسال این رقم به ۲ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

سالاری افزود: یک مرحله تسهیلات قرض‌الحسنه در آینده نزدیک به بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد و بقیه در پنج مرحله تا پایان سال پرداخت دارد.

وی ادامه داد: ۴۳ میلیون نفر معادل ۵۳ درصد جمعیت کشور زیر پوشش خدمات سازمان تامین اجتماعی هستند که سه رده ماموریتی مهم از سوی این نهاد بیمه‌گر به مشمولان ارایه می شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی کشور گفت: آمار بیمه‌شده‌های زیر پوشش خدمات اداره کل تامین اجتماعی استان مرکزی از متوسط کشوری ۱۵ درصد بیشتر است.

سالاری افزود: سه و نیم میلیون بازنشسته از خدمات این سازمان بیمه‌گر بهره‌مند هستندکه با احتساب بیمه‌شدگان تبعی شمار آنان به حدود ۱۲ میلیون نفر افزایش می یابد.

وی، هزینه ماهانه سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته را ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: هفت هزار میلیارد تومان این رقم برای پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران، ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در زمینه درمان و ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان در سایر حوزه‌ها صرف شده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی کشور گفت: هزینه‌های ماهانه این سازمان بیمه‌گر برای سال‌جاری افزایش دارد که این مهم اهمیت وصول مطالبات را نشان می‌دهد.

سالاری افزود: ۹ هزار و میلیارد تومان از هزینه‌های ماهانه این سازمان امسال در بخش پرداخت حقوق بازنشستکان ، ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در زمینه درمان و ۷۰۰ میلیارد تومان در سایر حوزه‌ها برآورد شده و در صورت محقق نشدن این ارقام سازمان مجبور به دریافت تسهیلات از بانک‌ها است.

وی اظهار داشت: افزایش اعتبار دفترچه‌های سازمان تامین اجتماعی برای حفظ حرمت بیمه شدگان  در مراکز درمانی از جمله مهمترین اولویت‌های این نهاد بیمه‌گر در سال‌جاری است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت:  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا تیرماه پارسال ۱۰ هزار میلیارد تومان بابت طلب یک‌سال و ۶ هزار میلیارد تومان بخش خصوصی برای یک سال و نیم از این سازمان طلب داشت.

سالاری گفت: اسفند ماه سال گذشته ۱۰۰ درصد طلب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای افزایش اعتبار دفترچه این نهاد بیمه‌گر پرداخت  شد و این بدهی به صفر رسید و افزایش نیافتن مطالبات این وزارتخانه در سال‌جاری در دستور کار این سازمان است.

وی ادامه داد: طلب بخش خصوصی و غیر دولتی از سازمان تامین اجتماعی حدود ۲ ماه است و تلاش برای پرداخت این مطالبات در اولویت برنامه‌ها قرار دارد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: حقوق ۶۵ درصد بازنشستگان این سازمان سال گذشته کمتر از یک و نیم میلیون تومان بود که کفاف زندگی آنان را نمی‌داد.

سالاری افزود: مذاکراتی از اواسط پارسال با مسئولان و هیات دولت برای واگذاری سهام ۲۰ شرکت  به سازمان تامین اجتماعی انجام شد که به‌دلیل  کیفیت نداشتن چهار شرکت، تعداد آن‌ها به ۱۶ فقره کاهش یافته‌است.

وی ادامه داد: با دریافت منابع مالی از محل اسناد خزانه و واگذاری سهام این شرکت‌ها به سازمان تامین اجتماعی ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت تسویه و هزینه سه سال متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی تامین می‌شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی الکترونیکی کردن ارایه خدمات به بیمه شدگان را از دیگر برنامه‌های اولویت‌دار این سازمان عنوان کرد و گفت: از مجموع مراجعه‌ افراد برای دریافت خدمات به این سازمان ۳۹ میلیون نفر مربوط به تمدید دفترچه بوده است که ارایه این خدمات به‌صورت الکترونیکی و بدون حضور افراد از ابتدای خردادماه آغاز شده‌است.

سالاری گفت: استعلام اعتبار دفترچه‌های بیمه سازمان تامین اجتماعی اکنون به ۶ روش انجام می‌شود که ارایه خدمات در سه روش نیازمند بستر اینترنت و بقیه بدون نیاز به اینترنت است.

وی ادامه داد: حذف دفترچه درمان تامین اجتماعی و ارایه این خدمات با بهره‌گیری از کد ملی از دیگر برنامه های سازمان تامین اجتماعی در سال جاری است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: بر این اساس سامانه‌ای برای احراز هویت بیمه شدگان تامین اجتماعی آماده شده و فعالیت این سامانه از ماه آینده آغاز می‌شود.

سالاری گفت: افزایش سنواتی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی هر سال بر اساس مصوبه شورای عالی کار انجام می‌شود که مصوبه این شورا امسال به‌دلیل شیوع کرونا به امسال موکول شده‌ و در صورت تصویب مابه تفاوت حقوق این افراد سه روز پس از تصویب، به حساب بازنشستگان واریز می‌شود.

وی با یادآوری شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور افزود: شیوع این بیماری  هزینه‌های درمان را تحت تاثیر قرارداد و افزایش پرداخت بیمه بیکاری را در کشور به همراه داشت.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: ۲۲۰ هزار نفر در کشور از خدمات بیمه بیکاری بهره‌مند می‌شدند که با شیوع کووید ۱۹ تعداد این افراد در فروردین ماه امسال به ۶۸۰ هزار نفر افزایش یافت.

سالاری افزود: بر اساس تفاهم‌نامه سازمان تامین اجتماعی با دولت مقرر شد حقوق افرادی که در گذشته از خدمات بیمه بیکاری بهره مند بودند از سوی این سازمان و بقیه با همراهی دولت پرداخت شود.

وی ادامه داد: حقوق بیمه بیکاری ۱۰۳ هزار نفر از این افراد تاکنون پرداخت شده و بقیه در روزهای آتی پرداخت می‌شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی کاهش درآمد سازمان ناشی از شیوع ویروس کرونا را ۲۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: بخشی از کاهش درآمدها توسط دولت تامین شده‌است.

استاندار استان مرکزی نیز در این نشست گفت: این خطه از جمله استان‌های شاخص در زمینه کار، تولید و کارگری است وحرف‌های زیادی در حوزه اقتصادی و کارگری برای گفتن دارد.

سید«علی آقازاده» افزود: شعار رونق تولید و اقتصادی مقاومتی استان مرکزی با تلاش کارگران، واحدهای تولیدی و مسئولان استانی محقق شده و تحقق شعار جهش تولید در سال جاری در دستور کار مسئولان و واحدهای صنعتی و تولیدی استان است.

وی با یادآوری آغاز عملیات اجرایی ساختمای کانون بازنشستگان استان مرکزی با حضور وزیر کار و رفاه اجتماعی در اراک ادامه داد: عملیات اجرایی این ساختمان پارسال  با حضور مقام عالی وزارت کار و امور اجتماعی آغاز شده است و امید می‌رود که با حمایت سازمان تامین اجتماعی زمینه بهره‌برداری آن فراهم شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: پرداخت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به برخی بازنشستگان تامین اجتماعی به دور از عدالت و شان جمهوری اسلامی ایران است.

«محمدحسن آصفری» افزود: در برخی از مجموعه‌های سازمان تامین اجتماعی از جمله شستا، ۲ هزار نفر از همه جا بازمانده ‌اندکه زمانی نماینده مجلس، وزیر و استاندار بوده اند حضور دارند که حقوق‌های چند ۱۰ میلیون تومانی دریافت می کنند درصورتی‌که برخی بازنشستگان با ۳۰ سال فعالیت ۲ میلیون تومان حقوق پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: صدها هزار نفر از جوانان کشور در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند تا عدالت و انصاف و حق در این کشور پیاده شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی روز پنجشنبه از شعبه ۲ تامین اجتماعی شهرستان اراک، بخش‌های مختلف بیمارستان امام خمینی(ره) ، پلی‌کلینیک در حال ساخت بیمارستان امام خمینی(ره) و سالن چند منظوره ورزشی تامین اجتماعی با حضور مدیران و مسئولان استان مرکزی بازدید کرد .

حضور در جمع اعضای انجمن‌ها، کانون‌ها و تشکل‌های کارگری و بازنشستگان این استان، برگزاری  نشست شورای گفت وگو بخش خصوصی و دولت، تقدیر از کارفرمایان نمونه استان و نشست خبری با اصحاب رسانه از دیگر برنامه های مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به استان مرکزی  بود.

ارسال نظر