شناسه خبر : 46815

ایجاد پلتفرم هوشمند خدمات پستی

ایجاد پلتفرم هوشمند خدمات پستی

مدیر کل فناوری و هوشمند سازی گفت: شرکت ملی پست به عنوان صاحب پلتفرم هوشمند خدمات پستی ، خدمات مربوطه را به کلیه کسب و کار‌های مرتبط ارائه خواهد داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، بیدار مدیر کل فناوری و هوشمند سازی شرکت ملی پست با اشاره به اقدامات اداره کل فناوری اطلاعات و هوشمند سازی پست گفت: با توجه به انبوه فعالیت‌های حوزه فناوری اطلاعات و عدم پاسخگویی سامانه‌های قدیمی و به منظور ساماندهی نرم افزار‌های شرکت ملی پست موفق شدیم تا به سمت یکپارچه سازی سامانه‌های نرم افزاری حرکت کنیم.

او افزود: در همین راستا و در گام نخست سامانه‌های حوزه معاونت تامین و پشتیبانی در دستور کار قرار گرفت و سامانه‌های جامع مالی (شامل ۱۰ زیر سامانه)، سامانه جامع منابع انسانی (شامل ۱۱ زیر سامانه)، سامانه جامع املاک و قرارداد‌ها، سامانه جامع تخصصی خودرو، سامانه تولید شناسه آنلاین مبلغ دار و تجمیع یکپارچه حساب‌های شرکت ملی پست از سال ۱۴۰۱ با وجود تمامی موانع و مشکلات به مرحله عقد قرارداد رسید و فعالیت خود را آغار کرد.

مدیر کل فناوری و هوشمند سازی بیان کرد:  در یک سال گذشته سامانه جامع مالی پس از حدود ۲۰ سال و فعالیت با سامانه تینا با وجود تمامی فرآیند‌های پیچیده و مقاومت کاربران در حدود ۸۰ درصد پیشرفت داشته و در مراحل پایانی استقرار است. سامانه جامع منابع انسانی با پیشرفت حدود ۵۰ درصد در سال ۱۴۰۳ به بهره برداری نهایی می‌رسد. سامانه جامع املاک به منظور ساماندهی قرارداد‌های شرکت ملی پست پیشرفت در حدود ۷۰ در صد داشته و امید است در سال ۱۴۰۳ به بهره برداری نهایی برسد.

او گفت: سامانه جامع تخصصی خودرو در زمان کوتاه به پیشرفت در حدود ۸۰ درصد رسیده که در مراحل پایانی استقرار و آموزش به کاربران در سراسر کشور است که با راه اندازی سامانه، بخش لجستیک شرکت ملی پست با دارا بودن شبکه بزرگ لجستیکی به ساماندهی خواهد رسید. سامانه‌های صندوق ۶ در صد و سامانه بلیط و همایش نیز برای این حوزه تهیه و به بهره برداری رسیده است.

بیدار ادامه داد: به منظور شفافیت و مدیریت صحیح در آمد‌های شرکت و جلوگیری از ریزش در آمد و مطابق بخشنامه بانک مرکزی سامانه تولید شناسه آنلاین مبلغ دار تهیه شده، در مرحله استقرار و سفارشی سازی بوده و در سال ۱۴۰۳ به بهرداری خواهد رسید. با توجه به اینکه در سال‌های اخیر فعالیت‌ها و فرآیند‌های شرکت ملی پست به سمت الکترونیکی پیش رفته، مطابق الزام شورای عالی فناوری اطلاعات و سوق دادن خدمات و سرویس‌های سازمان‌ها به سمت هوشمند سازی طبق توافق با پیام رسان‌های داخلی ربات @bot.post طراحی و به عنوان پایلوت در پیام رسان بله پیاده سازی شده و هموطنان امکان استفاده از این ربات را خواهند داشت.

او اظهار کرد: در حال حاضر در این ربات قابلیت رهگیری مرسولات و همچنین یافتن نزدیکترین دفتر فعال بوده و قابل بهره برداری است. همچنین طی توافق با اپلیکیشن آپ امکان رهگیری مرسوله، اشیاء گمشده و دریافت کد پستی برای مشتریان فراهم شده و قابل استفاده است. در راستای هوشمند سازی و بنابر الزامات بالادستی شرکت ملی پست کلیه خدمات شناسه دار خود را در درگاه هوشمند خدمات دولت به آدرس my.gov.ir بارگذاری کرده و پس از ورود به این سامانه کلیه خدمات اختصاصی هموطنان قابل رویت و پیگیری است.

مدیر کل فناوری و هوشمند سازی بیان کرد: شرکت ملی پست به GSB و PGSB متصل شده و در این بستر اقدام به ارائه خدمات به سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی است. در بخش دولتی به ۱۸۶۰۰۰۰۰۰ استعلام پاسخ داده و در بخش خصوصی ۲۲۰۰۰۰۰۰ استعلام پاسخ داده شده است.

او گفت: نسخه جدید همراه نامه رسان بصورت پایلوت در برخی مناطق تهران و اصفهان اجرا و پس از نهایی شدن در ابتدای سال ۱۴۰۳ در سراسر کشور به بهره برداری می‌رسد. طی تفاهمنامه با شرکت پست به پرداخت کلیه باجه‌های پستی در سال ۱۴۰۳ به تعداد ۲۵۰۰ باجه به دستگاه‌های پوز و همچنین ۶۰۰۰ مورد به دستگاه‌های اندروید پوز به پرداخت تجهیز شده اند.

بیدار ادامه داد: با توجه به قدیمی بودن ساختار نرم افزار‌های بخش عملیاتی (قبول، تجزیه و توزیع) و مطابق الزام سازمان اداری و استخدامی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی با تعیین شاخص اختصاصی (ایجاد پلتفرم هوشمند خدمات پستی) برای شرکت ملی پست، فاز مطالعاتی ایجاد پلتفرم هوشمند خدمات پستی در مرحله انجام است، پس از پایان مطالعات و نهایی سازی شرح خدمات ایجاد پلتفرم در دستور کار بوده که با برنامه ریزی انجام شده، شرکت ملی پست به عنوان صاحب پلتفرم، خدمات مربوطه را به کلیه کسب و کار‌های مرتبط ارائه خواهد داد. پلتفرم مورد نظر جایگزین سامانه‌های عملیاتی (قبول، مبادله، توزیع) خواهد شد.

 

ارسال نظر