شناسه خبر : 45314

معرفی بهترین راه پرداخت عوارض آزادراهی به صورت آنلاین

معرفی بهترین راه پرداخت عوارض آزادراهی به صورت آنلاین

اگر می‌خواهید با بهترین راه پرداخت عوارض آزادراهی آشنا شوید، این مقاله برای شماست. شیوه پرداخت عوارض امروز تغییرات زیادی کرده و دیگر کمتر گیت‌های دریافت عوارض را می‌بینیم. بسیاری از رانندگان به ‌دلیل اینکه نمی‌توانند روشی ساده و در دسترس برای پرداخت عوارض آزادراهی خود پیدا کنند، جریمه می‌شوند و این موضوع برای آن‌ها بسیار اذیت‌کننده است.

به گزارش چابک آنلاین، در این مقاله ما روشی را به شما معرفی می‌کنیم که آنلاین و در دسترس شما خواهد بود و به‌ کمک آن می‌توانید در کمتر از ۳۰ ثانیه، عوارض‌تان را پرداخت کنید. پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

چرا باید عوارض آزادراهی پرداخت کنیم؟

عوارض آزادراهی، هزینه‌ای است که شما باید پرداخت کنید تا حق استفاده از آزادراه‌های کشور را داشته باشید. فرقی هم نمی‌کند که با چه خودرویی قصد دارید از امکانات آزادراه استفاده کنید، زیرا همه خودرو‌ها اعم ‌از خودروهای سنگین و سبک، شخصی و عمومی، موظف هستند این هزینه را پرداخت کنند.

اگر از آزادراه‌ها استفاده کرده باشید، حتما گیت‌های مخصوص دریافت این مبلغ که به عوارضی مشهور هستند را دیده‌اید. البته امروز کمتر از این گیت‌ها استفاده می‌شود چون شیوه پرداخت عوض شده و روش‌های مدرن‌تری جایگزین شده‌اند.

شیوه قدیمی پرداخت عوارض چگونه بود؟

در گذشته برای پرداخت عوارض خودرو‌ها باید در گیت‌ها یا همان عوارضی متوقف می‌شدند، تک‌تک خودرو‌ها در صف می‌ماندند و سپس عوارضی خود را پرداخت می‌کردند. این موضوع باعث می‌شد که در آزادراه‌های شلوغ، ترافیک سنگینی ایجاد شود.

چرا که خودروها باید زمان نسبتا زیادی را صرف پرداخت عوارض می‌کردند. به‌ همین سبب دولت به این فکر افتاد که همانند بسیاری از کشور‌های جهان، سیستم پرداخت عوارض را تغییر دهد و آن را به‌ شکلی پیش ببرد که دیگر نیازی به توقف در صف‌های طولانی نباشد.

سیستم نوین پرداخت عوارض به چه شکل است؟

در گام نخست دولت سعی کرد تا با استفاده از بارکد این فرایند را به سرانجام برساند و آن را پرداخت الکترونیکی عوارض نامید. به این شکل که رانندگان با تهیه برچسبی و چسباندن آن روی شیشه هنگام رد شدن از گیت عوارضی، عوارض‌شان به‌طور خودکار پرداخت می‌شد. این روش اما محبوبیت زیادی کسب نکرد.

در گام‌های بعدی روش‌های دیگری اضافه شد تا بتوان از طریق آن‌ها با ترافیکی در گیت‌های پرداخت عوارض را کم کرد. اپلیکیشن‌هایی که امور بانکی و مالی را انجام می‌دهند، از محبوب‌ترین روش‌هایی شدند که رانندگان برای پرداخت عوارض انتخاب کردند. بسیاری بهترین راه پرداخت عوارض آزادراهی را همین اپلیکیشن‌ها می‌دانند.

مزیت استفاده از چنین اپلیکیشن‌هایی برای پرداخت عوارض در چیست؟

سرعت و سهولت مهم‌ترین مزیت آن‌ها است. استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف به این دلیل بهترین راه پرداخت عوارض آزادراهی محسوب می‌شود که ما می‌توانیم به‌ یاری اپلیکیشن‌ها پرداختی سریع و امن داشته باشیم.

روش استفاده از آن‌ها نیز بسیار ساده است. دیگر نیاز نیست که وقت خود را در صف‌های طولانی عوارضی در آزادراه‌ها هدر دهید. شما می‌توانید از عوارضی عبور کنید و سپس به ‌کمک چنین اپلیکیشن‌هایی هزینه استفاده از آزادراه را بپردازید.

راه‌های استعلام و پرداخت عوارض معرفی

راه‌های مختلفی برای پرداخت عوارض وجود دارد. هر کدام از آن‌ها نیز مزیت‌ها و معایب خاص خودشان را خواهند داشت. از این رو در ادامه به توضیح این شیوه‌های پرداخت، می‌پردازیم. در شیوه‌ نوین پرداخت، پس‌از استفاده از عوارضی برای شما پیامک پرداخت خواهد آمد.

پرداخت عوارض از طریق خودپرداز‌ها

از زمان ارسال پیامک عوارض برای شما، می‌توانید عوارض آزادراهی را توسط خودپرداز‌ها پرداخت کنید. این روش ساده؛ اما حضوری است و شما باید برای پرداخت نزدیک‌ترین خودپرداز را پیدا کنید و با درج مشخصات پرداخت را انجام دهید.

پرداخت عوارض از طریق کارت‌خوان‌ها

با استفاده از کارت‌خوان‌های فروشگاهی نیز می‌توان چنین پرداختی را انجام داد. بزرگ‌ترین عیب این روش نیز در حضوری‌بودن آن است.

پرداخت عوارض از طریق پرچسب‌ها

کمی پیش این ‌طور تصور می‌شد که بهترین راه پرداخت عوارض آزادراهی همین برچسب‌هایی است که به شیشه چسبانده می‌شود و سپس با اسکن دوربین پلیس، عوارض آزادراهی پرداخت خواهد شد. این روش نسبتا سریع است اما همچنان بهترین روش محسوب نمی‌شود.

پرداخت عوارض از طریق دفاتر پیشخوان دولت

شما می‌توانید به‌صورت حضوری به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و عوارض آزادراهی را شخصا در این دفاتر پرداخت کنید.

پرداخت عوارض از طریق اپلیکیشن‌ها

اپلیکیشن‌های مالی و بانکی بهترین گزینه برای پرداخت عوارض آزادراهی هستند. در ادامه دلیل این بهترین‌بودن را برای شما خواهیم گفت.

بهترین راه پرداخت عوارض آزادراهی چیست؟

بهترین راه پرداخت عوارض آزادراهی استفاده از سوپراپلیکیشن‌هایی مثل تاپ است که در خود خدمات بسیاری از جمله این گزینه را دارند. پرداخت به‌کمک تاپ کمتر 30 ثانیه از شما زمان خواهد گرفت.

شما می‌توانید خیلی راحت این سوپر اپلیکیشن را نصب کنید، سپس به بخش پرداخت عوارض بروید و با وارد کردن مشخصات خودرو، در چشم‌به‌هم‌زدنی عوارض آزادراهی خود را تسویه کنید. تاپ روشی مطمئن است و پرداخت‌هایش تحت نظارت بانک مرکزی و پلیس فتا انجام می‌شود. پس نیازی نیست نگران این مورد هم باشید.

عدم پرداخت عوارض آزادراهی چه عواقبی خواهد داشت؟

عوارض آزادراهی باید پرداخت شود و هر کسی که از خدمات آزادراه استفاده می‌کند، ملزم به پرداخت آن است. پس‌از اینکه شما از آزادراه استفاده کردید، تا 24 ساعت فرصت دارید تا عوارض خود را پرداخت کنید.

  • در این مدت یک‌بار اطلاع‌رسانی پرداخت این مبلغ به‌صورت پیامک به شما اعلام خواهد شد.
  • پس‌‌از دریافت دومین پیامک یادآوری، شما 48 ساعت دیگر فرصت برای پرداخت خواهید داشت.
  • پس از آن پیامک سوم در انتظار شماست که یک جریمه 40 هزار تومانی است.

به این دلیل اگر به پرداخت عوارض خود توجه نکنید، با جمع‌شدن جریمه، مبلغ سنگینی را برای شما به‌وجود می‌آورند.

بهترین راه پرداخت عوارض آزادراهی

در این مقاله بهترین راه پرداخت عوارض آزادراهی را به شما معرفی کردیم. عوارض آزادراهی هزینه‌ای است که شما باید پرداخت کنید تا امکان استفاده از آزادراه‌های کشور را داشته باشید. در صورت عدم پرداخت این عوارض، جریمه خواهید شد.

بسیاری از رانندگان نمی‌خواهند جریمه شوند؛ اما راه آسانی برای پرداخت عوارض پیدا نمی‌کنند. همین موضوع هم باعث می‌شود که موعد مقرر برای پرداخت بگذرد و آن‌ها ناچار شوند که جریمه بپردازند.

با تاپ دیگر چنین مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد. تنها یک تلفن همراه و سوپر اپلیکیشن تاپ کافی ‌است تا عوارض شما پرداخت شود.

 

ارسال نظر