شناسه خبر : 41144

چرا هوا در فصول سرد آلوده‌تر می‌شود؟

چرا هوا در فصول سرد آلوده‌تر می‌شود؟

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: هنگامی که هوا سردتر می‌شود، کاهش وزش باد و بارش باران، تجمع غلظت آلاینده‌ها به‌طور نسبی در لایه‌های زیرین جو را در پی دارد و با استمرار تولید آلاینده‌ها هوا آلوده می‌شود.

گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، با افزایش هوا همچون سال‌های گذشته آلودگی بر سر شهروندان کلانشهرها آوار می‌شود. در سال جاری تاکنون ۵۸ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و شش روز ناسالم ثبت شده است.

علت اصلی آلودگی هوای پایتخت منابع متحرک است. بر اساس مطالعات سیاهه انتشار کلانشهرها که توسط کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر انجام شده است، سهم منابع ثابت مانند کارخانه‌ها، نیروگاه‌ها، صنایع و... در آلودگی هوای تهران ۴۶ درصد و سهم منابع متحرک مانند خودروهای دیزلی، خودروهای شخصی، موتورسیکلت‌ها و... ۵۴ درصد گزارش و براساس آخرین سیاهه انتشار شهر تهران، سهم منابع متحرک در تولید ذرات معلق به عنوان آلاینده شاخص هوا طی فصول سرد سال حدود ۶۰ درصد و سهم منابع ثابت نیز حدود ۴۰ درصد ثبت شده است. 

احد وظیفه، ضمن اشاره به گرمای هوای کشور طی پاییز سال جاری نسبت به حد نرمال، درباره علت افزایش آلودگی هوای تهران طی روزهای سرد سال اظهارکرد: گرم بودن هوا نسبت به نرمال تا حدودی اثر مثبت بر کاهش آلودگی هوا دارد چراکه با گرم‌تر شدن جو نسبت به حد نرمال، آلاینده‌ها در لایه‌های عمیق‌تری از جو پخش می‌شوند این در حالیست که با سردتر شدن هوا و کاهش وزش باد و بارش باران، تجمع غلظت آلاینده‌ها به‌طور نسبی در لایه‌های زیرین بیشتر می‌شود اما هر چه قدر سرعت وزش باد بیشتر باشد، موجب آشفته کردن بیشتر جو می‌شود بنابراین آلاینده‌ها از محل تولید آن‌ها مانند مناطق شهری مثل تهران دور می‌شوند.

وی اضافه کرد: طی هفته جاری با کاهش سیستم‌های عبوری و به‌طور نسبی با کاهش سرعت وزش باد مواجه هستیم. در این شرایط با تردد خودروها و وسایل حمل و نقل عمومی، آلاینده‌ها در سطح شهر منتشر می‌شوند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه در تهران مازوت سوزی نداریم بنابراین بیشترین علت آلودگی هوا حمل و نقل و صنایع است، خاطرنشان کرد: مصرف سوخت در ایران تبدیل به معضلی شده است و به محض کاهش سرعت باد، غلظت آلاینده‌ها افزایش می‌یابد، به‌گونه‌ای که نفس کشیدن را برای همه دشوار می‌کند.

وی درباره تاثیر ورود اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران با توجه به سهم بالای منابع متحرک در آلودگی هوای پایتخت تاکید کرد: این کار اثر مثبت دارد البته اتوبوس‌های وارد شده باید به‌ تعدادی باشد که مردم به استفاده از آن‌ها تمایل پیدا کنند چون اگر تعداد اتوبوس برقی کم باشد، مردم به علت شلوغی و معطلی در ایستگاه‌های اتوبوس چندان به این کار رغبتی نشان نمی‌دهند و ترجیح می‌دهند که با خودروهای شخصی تردد کنند.

وظیفه در پایان اظهارکرد: در کنار ورود اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت، فرهنگسازی نیز باید صورت بگیرد و مزایای استفاده از این وسیله نقلیه عمومی اطلاع‌رسانی شود تا مردم به این کار ترغیب شوند.  در واقع ورود اتوبوس‌های برقی به تهران شاید تنها راهکاری باشد که در کوتاه‌مدت می‌تواند بر کاهش آلودگی هوای پایتخت موثر باشد.

ارسال نظر