شناسه خبر : 34291

بارش‌های رگباری در تهران، البرز و ۱۱ استان دیگر

بارش‌های رگباری در تهران، البرز و ۱۱ استان دیگر

سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش باران طی امروز در ارتفاعات تهران، قم، قزوین، البرز و ۹ استان دیگر همزمان از وزش باد شدید و خیزش گردوخاک در ۱۴ استان تا روز پنجشنبه خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، بارش باران امروز (سه‌شنبه) در استان‌های شمال هرمزگان، جنوب غرب و ارتفاعات مرکزی استان کرمان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، مرکزی، لرستان، همدان، شمال غرب و جنوب استان اصفهان، قم، قزوین، البرز و ارتفاعات تهران پیش‌بینی شده است.

برای روز چهارشنبه استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، زنجان، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، لرستان، شمال استان ایلام، قزوین، البرز، تهران، قم، ارتفاعات سمنان و شمال غرب اصفهان شاهد بارش‌های بهاره و برخی پدیده‌های مرتبط با سیستم‌های همرفتی می‌شوند.

پنجشنبه این سامانه در استان های اردبیل، آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، گیلان، مازندران، غرب گلستان، شمال سمنان، شمال شرق فارس، ارتفاعات و دامنه در مرکز و غرب و جنوب غرب کرمان، نیمه غربی یزد و ارتفاعات استان‌های تهران، البرز، قزوین و شمال زنجان فعالیت می‌کند.

پیش بینی می‌شود این سامانه اثر مخاطره‌آمیز همچون احتمال آبگرفتگی معابر به شکل محدود، لغزندگی جاده‌ها، جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، در برخی مناطق خیزش گردوخاگ، کاهش دید و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی در پی داشته باشد.

وزش باد و احتمال خیزش گردوخاک در ۱۴ استان

سازمان هواشناسی کشور همچنین نسبت به وزش باد شدید و خیزش گردوخاک در برخی استان ها هشدار سطح زرد صادر کرد.

بر اساس این هشدار، امروز سه شنبه وزش باد شدید، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک و نفوذ گردوغبار در استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان، جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می شود.

چهارشنبه این شرایط به استان های دیگر کشیده می شود، به‌طوری که استان های جنوب و شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، البرز، تهران، قم، غرب سمنان، اصفهان، خوزستان، ایلام، بوشهر و غرب فارس تحت تاثیر قرار می گیرند.

وزش باد و گردوخاک تا پنجشنبه ادامه دارد، به‌طوری که پنجشنبه استان‌های خوزستان، ایلام، جنوب و شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی، جنوب کرمان، هرمزگان، بوشهر، غرب فارس، تهران و البرز را فرا می گیرد.

این شرایط اثرات مخاطره آمیزی همچون در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال در پی دارد.

توصیه می شود برای مواجهه مناسب با این شرایط نسبت به احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، بویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها اقدام شود.

ارسال نظر