شناسه خبر : 34191

با شماره شبا چه کار می‌توان کرد؟

با شماره شبا چه کار می‌توان کرد؟

شماره شبا یا همان شناسه حساب بانکی یکی از راحت‌ترین روش‌ها برای انتقال واریز و برداشت وجه است. اگر درباره استفاده از شماره شبا اطلاعات کافی ندارید و نمی دانید این شماره برای چه کارهایی مورد استفاده قرار می گیرد، بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید

کاربردهای شماره شبا

مهم‌ترین کاربرد و مورد استفاده از شماره شبا این است که در سامانه های ساتنا و پایا از این شناسه استفاده می شود تا مبالغ سنگین به حساب دیگران واریز شود.

به دلیل اینکه اکثر افراد برای انتقال پول از بانکی به بانک دیگر، از روش کارت به کارت استفاده می کنند، شاید آگاهی چندانی درباره شماره شبا، مزایا و کاربردهای آن نداشته باشند. البته روش کارت به کارت تنها برای افرادی مناسب است که مبالغ کمی را جابجا می کنند. سقف انتقال وجه در هر روز فقط ۱۰ میلیون تومان است. به همین خاطر افرادی که بخواهند مبالغی بیش از ۱۰ میلیون تومان را به حساب دیگران واریز کنند، بایستی از روش های جایگزین دیگری استفاده کنند که سقف انتقال وجه در آن‌ها بیشتر باشد.

شماره شبا یکی از این روش ها است که سقف انتقال وجه را افزایش داده است. مشتریان مشتریان بانک های ایرانی می توانند با استفاده از شماره شبا، روزانه از ۱۵ تا ۲۰۰ میلیون تومان را به صورت اینترنتی جابجا کنند.

 

photo_2023-05-27_12-40-46

مزایای استفاده از شناسه شبا

هر فردی که در یکی از بانک های ایرانی حساب داشته باشد، برای حساب خود یک شناسه شبا دریافت می کند. معمولاً هنگام انتقال وجه این افراد باید تمام اطلاعات حساب بانکی خود را داشته باشند. به عنوان مثال اگر بخواهند از روش کارت به کارت استفاده کنند، حتماً باید شماره کارت را داشته باشند. اگر بخواهند در داخل شعب بانک، با شماره حساب پول جابجا کنند یا چک بین بانکی در وجه کسی بنویسند، حتماً به شماره حساب، کد شعبه، نام بانک و ... نیاز دارند.

  • شماره شبا دارای یک مزیت بسیار مهم است. اگر شما بخواهید از شناسه شبا برای جابجایی وجه استفاده کنید، هیچ احتیاجی به جزئیات و اطلاعات حساب بانکی نخواهید داشت.

این شناسه تمام اطلاعات مورد نیاز را در خود جای داده است؛ بنابراین یکی از مزایای شماره شبا این است که تمام اطلاعات مربوط به حساب بانکی را دارد.

  • دومین مزیتی که شماره شبا دارد این است که سرعت انتقال وجه با آن بسیار بالا است.

اگر شما قصد داشته باشید مبلغ سنگینی بیش از 100 میلیون تومان را به حساب کسی واریز کنید، می توانید به راحتی این کار را در عرض نیم ساعت انجام دهید. البته با توجه به شرایط اینترنت و پاسخگویی سیستم بانک ممکن است این زمان کمتر یا بیشتر شود، اما با استفاده از شماره شبا و انتقال وجه در سامانه های ساتنا و پایا، می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن هر مبلغی که امکان داشته باشد را جابجا نمایید.

  • امنیت بالا هنگام انتقال و واریز وجه با شماره شبا، یکی دیگر از مزایای آن محسوب می شود.

امنیت این شماره هم به این خاطر بالا است که در صورت اشتباه وارد شدن شناسه شبا، پول به حساب فرد دیگری واریز نمی شود. چرا که سیستم‌های بانکی همه به صورت خودکار متوجه این خطا می شوند و اگر مشتری بانک یا متصدی بانک به هر دلیل این شماره را اشتباه وارد کرده باشند، از انتقال وجه توسط یک پیام اخطار جلوگیری می شود.

  • مورد آخری که باید به آن اشاره کنیم، این است که کارمزد انتقال وجه با شماره شبا کمتر از روش کارت به کارت است.

شاید تعجب کنید که چرا هنگام انتقال وجه آن هم مبالغی به این بالایی، کارمزد کمتری دریافت می شود. علت آن هم این است که در روش کارت به کارت کارمزد انتقال وجه به صورت پلکانی بالا می رود، اما در سامانه پایا و ساتنا که با شبا کار می کنند، این طور نیست و کارمزد کمتری محاسبه می شود. با توجه به مواردی که اشاره کردیم مزایای شماره شبا عبارتند از:

  • امنیت بالا
  • سرعت بالا
  • عدم نیاز به اطلاعات حساب
  • افزایش سقف انتقال وجه
  • کارمزد کم

اجزای تشکیل دهنده شبا

در بخش مزایای شماره شبا به این نکته اشاره کردیم که شماره شبا دارای تمام اطلاعات یک حساب بانکی است. به همین خاطر در این قسمت قصد داریم درباره اجزای تشکیل دهنده شبا صحبت کنیم. لازم نیست برای استفاده از شماره شبا، درباره جزئیات و ساختار آن اطلاعات زیادی داشته باشید. همین که بدانید هر یک از این ارقام یا حروف مربوط به چه چیزی هستند، کافی است.

البته گاهی اوقات پیش می‌آید که نیاز داشته باشید از طریق شماره شبا، به شماره حساب بانکی خودتان دسترسی پیدا کنید. در این زمان می توانید با جدا کردن اجزای شماره شبا، شماره حساب را از بین ارقام تشکیل دهنده آن پیدا کنید. اجزای شماره شبا به ترتیب از سمت چپ شامل موارد زیر می شوند.

  • 2 حرف انگلیسی: کد کشور
  • 2 رقم: برای کنترل صحت ساختار شبا
  • 3 رقم: به عنوان شناسه بانک
  • 1 رقم: به عنوان کد نوع حساب
  • 18 رقم: حاوی شماره حساب

 

photo_2023-05-27_12-40-49

دریافت شماره شبا

دریافت شماره شبا امروزه کار بسیار ساده‌ای است. چه را که می توان از طریق سایت های اینترنتی و با گوشی تلفن همراه به راحتی آن را به دست آورد. با توجه به اینکه سایت های بانک امکان دسترسی به شماره شبا را فراهم نموده اند، هر کس می تواند برای به دست آوردن شماره شبا حساب خود، به سایت بانک مربوطه مراجعه نمایند.

البته روش‌های ساده‌تری هم برای پیدا کردن شماره شبا هستند. یکی از این روش ها پیدا کردن شماره شبا با استفاده از شماره کارت یا شماره حساب است.

به این صورت شما می توانید با مراجعه به سایت های معتبر اینترنتی مانند شبایاب، به راحتی شماره کارت بانکی یا شماره حساب خودتان را به شبا تبدیل نمایید. دریافت شبا از طریق این سایت که دارای ای نماد است، علاوه بر این که در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می شود، بسیار امن و مطمئن است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه پیدا کردن شماره شبا با شماره حساب یا شماره کارت می‌توانید به سایت اصلی شبایاب مراجعه نمایید.

 

 

ارسال نظر