شناسه خبر : 33857

حمایت سازمان تات از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تخصصی گیاهان دارویی

حمایت سازمان تات از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تخصصی گیاهان دارویی

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات)، از آمادگی این سازمان برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تخصصی گیاهان دارویی خبر داد و هم‌افزایی همه زیربخش‌های این حوزه ذیل برنامه‌ریزی شورای راهبردی گیاهان دارویی را خواستار شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «سیدمجتبی خیام‌نکویی» در اولین نشست شورای راهبردی گیاهان دارویی افزود: هدف از راه‌اندازی شورای راهبردی تحقیقات گیاهان دارویی، ایجاد هم‌افزایی در این حوزه در راستای استفاده از ظرفیت عظیم کشور در هماهنگی بین تحقیقات، آموزش و ترویج، معاونت باغبانی و سازمان منابع طبیعی در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و همچنین در وزارتخانه‌های مرتبط از جمله وزارت بهداشت است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که شورای راهبردی گیاهان دارویی، نقطه اتصال بین بخش‌های اجرا و تحقیقات است و چرخ دنده‌های دو بخش را با هم درگیر می‌کند، اظهارداشت: ابتکار عمل راه‌اندازی شوراهای راهبردی در وزارتخانه امروز باعث شده ظرفیت موسسه‌های تحقیقاتی سازمان تات در اختیار معاونت‌های اجرایی وزارتخانه قرار گیرد و در این راستا اتفاقات بزرگی در حال وقوع است.

وی، اختیارات شورای راهبردی گیاهان دارویی را مورد اشاره قرار داد و برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌های دانشی از جمله اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، دانشکده‌های داروسازی، موسسات تحقیقاتی ذیل سازمان تات، مراکز آموزش عالی و ظرفیت اجرایی در اختیار سازمان‌های اجرایی از جمله رویشگاه‌های طبیعی، بانک ژن و ژرم پلاسم، ظرفیت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان را خواستار شد.

وی مهمترین رسالت شورای راهبردی را افزایش ثروت ملی، ارتقای سطح رفاه و سلامت مردم و ایجاد اشتغال سازنده و استفاده از ظرفیت‌های دانش آموختگان در راستای هدایت ظرفیت‌های خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده برشمرد.

خیام‌نکویی با ذکر مثال‌هایی از وضعیت گیاهان با ارزش اقتصادی بالا از جمله زعفران، زرشک بی‌دانه و گل محمدی، ضرورت بکارگیری فناوری‌های مختلف به منظور ایجاد ارزش افزوده را مورد اشاره قرار داد.

وی از اعلام آمادگی سازمان تات برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب دهکده‌های نوآوری در حوزه تخصصی گیاهان دارویی خبر داد و هماهنگ ساختن کلیه زیربخش‌های وزارت جهاد کشاورزی در زمینه گیاهان دارویی را ذیل برنامه‌ریزی راهبردی این شورا خواستار شد.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، شورای راهبردی گیاهان دارویی را در شکل‌گیری زنجیره کامل از تولید تا مصرف به عنوان راهکاری برای جلوگیری از خام‌فروشی سودمند دانست.

خیام نکویی، حمایت از ایجاد و توسعه پالایشگاه‌های گیاهان دارویی را از دیگر انتظارات خود از این شورا نام برد و ابراز امیدواری کرد با راه‌اندازی این شورا و ایجاد زنجیره کامل در گیاهان دارویی، جریان خام‌فروشی به سمت ایجاد ارزش افزوده تغییر کند و تحول قابل ملاحظه در این حوزه به وجود آید.

گفتنی است؛ در این نشست در حکمی از سوی «سیدمجتبی خیام‌نکویی» معاون وزیر و رئیس سازمان تات، «حسین زینعلی» به عنوان رئیس شورای راهبردی گیاهان دارویی معرفی و منصوب شد.

ارسال نظر