شناسه خبر : 31615

سهم ۵ درصدی تجدیدپذیرها از کل تولید برق

سهم ۵ درصدی تجدیدپذیرها از کل تولید برق

بر اساس آمار از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا انتهای دی‌ماه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر معادل ۹۱۸۹ میلیون کیلووات ساعت بوده که از کل تولید برق کشور سهمی پنج درصدی را به خود اختصاص داده است.

به‌گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، امروزه ضرورت افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دنیا از اهمیت زیادی برخوردار است، به‌طوری‌که بر اساس گزارش جدید سازمان جهانی هواشناسی(WMO)، تأمین برق از منابع انرژی پاک مانند انرژی خورشیدی، بادی یا برق‌آبی باید تا پایان این دهه دو برابر شود تا گرمایش جهانی کاهش یابد چرا که اگر این امر محقق نشود، تغییرات آب و هوایی و بحران آب ممکن است به شدت امنیت انرژی ما را تضعیف کند و منابع انرژی تجدیدپذیر را به خطر بیندازد.

در گزارش سازمان جهانی هواشناسی آمده است تولید انرژی، منبع انتشار حدود سه چهارم گازهای گلخانه‌ای در جهان بوده و برای حفظ کره زمین، افزایش ظرفیت اشکال پاک تولید انرژی، مانند انرژی خورشیدی، بادی، و برق‌آبی و همچنین بهبود بهره‌وری انرژی حیاتی است.

ایران به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی در جهان در بالاترین رده‌ها قرار دارد، تا جایی که به طور میانگین سالیانه بیش از ۲۸۰ روز آفتابی گزارش شده است، اما با این وجود نتوانسته به جایگاهی که شایسته است دست یابد.

بر اساس آخرین آمار توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، میزان برق تولید شده از منابع پاک تا پایان دی‌ماه سال جاری به ۹۱۸۹ میلیون‌کیلووات‌ ساعت رسیده که موجب شده از انتشار ۵۰ هزار تن گاز گلخانه‌ای و همچنین ۰.۴ هزار تن آلاینده‌های محلی تا پایان دی‌ماه جلوگیری شود.

علاوه بر این تولید این میزان انرژی تجدیدپذیر باعث صرفه‌جویی ۲۰ میلیون لیتری آب در ماه مذکور شده و علاوه بر این، صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی به میزان ۲۴ میلیون مترمکعب معادل گاز طبیعی را محقق کرده است.

در حال حاضر تعداد مولدهای تجدیدپذیر مختص مشترکین (محدود به ظرفیت انشعاب) تا پایان دی‌ماه به ۸۷۰۰ واحد با مجموع ظرفیت ۱۰۱ هزار و ۴۱ کیلووات رسیده است. مجموع ظرفیت انرژی خورشیدی کشور تا پایان دی‌ماه با تولید ۴۲۹.۵۵ مگاوات به ۴۴.۰۳ درصد رسیده و مجموع ظرفیت انرژی بادی کشور با تولید ۳۴۲.۳۹ مگاوات بالغ بر ۳۵.۰۳ درصد است.

همچنین در این بین زیست توده  با تولید ۱۲.۵ مگاوات تنها ۱.۳ درصد، برق آبی کوچک با تولید ۱۰۰.۷۸ مگاوات ۱۰.۴ درصد و توربین انبساطی با تولید ۹.۶ مگاوات  ۰.۱ درصد سهم دارد.

سهم ۵ درصدی تجدیدپذیرها از کل تولید برق

طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته افزایش ظرفیت احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا پایان سال ۱۴۰۱ (از محل قراردادهای خرید تضمینی ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف ساتبا)، به میزان بالغ بر ۱۵۰ مگاوات می‌رسد، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان ساتبا در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک، احداث و بهره‌برداری از ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و پاک مشتمل بر ۷۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی و ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه بادی در دولت سیزدهم است.

 

ارسال نظر