شناسه خبر : 30947

بررسی وضعیت تنظیم بازار در کمیسیون اصل ۹۰

بررسی وضعیت تنظیم بازار در کمیسیون اصل ۹۰

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی برای تنظیم بازار شب عید و ماه مبارک رمضان جلسات مختلفی برگزار می‌کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از  خبرگزاری صدا و سیما ،شبکه رادیویی اقتصاد در برنامه بهارستان با حضور حجت الاسلام والمسلمین پژمان فر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ، وضعیت تنظیم بازار و حمایت از مصرف کنندگان را  بررسی کرد.
درخصوص جلسه کمیسیون اصل نود درباره تنظیم بازار بفرمایید.
 پژمان فر: همانطور که فرمودید ما جلسه‌ای را در ارتباط با بحث تنظیم بازار و نگرانی‌هایی که در ارتباط با این موضوع ایجاد شده بود برای مردم، ما باید بعنوان دستگاه نظارتی این را از طرفی پیگیری کنیم و اقدام مناسبی داشته باشیم. جلساتی را برگزار کردیم البته این جلسات ادامه خواهد داشت و مسائل و مباحثی که ضروری بود در آنجا مطرح شود گفتگو شد. نقطه نظرات کارشناس‌های مختلف را در ارتباط با این موضوع، مسئله ذخیره سازی، مسئله پشتیبانی‌هایی که در ارتباط با این مسئله صورت می‌گیرد گزارشات شان را ارائه کردند ما هم بعنوان کسی که باید گزارشات را داشته باشد و مسائل را پیگیری کند دنبال این مسئله هستیم. مسئله ما با توجه به اینکه در آینده نه چندان دور ما بحث ماه مبارک رمضان و تعطیلات فروردین را داریم که این‌ها احتیاج به یک برنامه ریزی منسجم برای تنظیم بازار را دارد، این موضوعات را گزارش گرفتیم، مسائلی مطرح شد دوستان مسائل را شنیدند و انشاالله در آینده پیشرو امیدواریم ما با مشکلی مواجه نشویم. 

انشاالله. یک اتفاقی در طول این چند ماه اخیر دارد می‌افتد آن هم نوسات قیمت ارز است برای این ماجرا و جلوگیری از تأثیر بازار ارز روی قیمت‌ها چه اقداماتی انجام شده و چه پیش بینی‌ها و برنامه ریزی‌هایی برای تأمین به موقع نهاده‌های بخش کشاورزی و دامی که خیلی اثرگذار است در قیمت‌ها انجام شده و چطور جلوی این نوسات قیمتی بنا است گرفته شود در روز‌های پیشرو؟
پژمان فر: بحث ارز طبیعتاً دوستان بانک مرکزی باید گزارشات خودشان را داشته باشند، اما همین گزارشات را برای ما هم اعلام کردند که ارز مورد نیاز را در بخش‌های مختلف حتی ارز‌های مسافرتی را دارند تأمین می‌کنند و امروز این موضوع یک مسئله جدی است، اما آنچه که دارد وضع ارز را یک مقداری به هم می‌ریزد ارزی است که به صورت آزاد دارد تبادل می‌شود خب ارز آزاد را باید مدیریت کنند کسانی که دلالی می‌کنند و فساد در این موضوع دارند یک مقداری فضای نوسانات غیرمنطقی را به بازار تحمیل می‌کنند باید جلوی این‌ها گرفته شود انشاالله در هفته آتی جلسه‌ای را در ارتباط با این موضوع با بانک مرکزی داریم که رسیدگی می‌شود گزارش آن هم خدمت مردم اعلام خواهیم کرد.
یکی از موضوعاتی که سال گذشته در مجلس خیلی مورد بحث قرار گرفت و در زمان تصویب بودجه سنواتی بحث حذف ارز 4200 بود و نکاتی که در تأیید و رد این اتفاق در مجلس شورای اسلامی شکل گرفت و پیش بینی بعضی از نمایندگان مجلس این بود که تأثیر مستقیم بر روی قیمت ها خواهد گذاشت تا جایی که خیلی رشد قیمت های اساسی ای را خواهیم داشت در نهایت تصمیم گیری و جمع بندی بر این شد که این ارز حذف بشود و یارانه به دهک آخر که مردم هستند قرار بگیرد. این اتفاق اتفاقی بود که در بعضی از حوزه ها مثل نان بسیار خوب بود. ولی در بعضی از حوزه ها واقعاً آن پیش بینی هایی که شکل می گرفت، دارد شاید دارد محقق می شود در این حوزه ،در زمان  تصویب هم برنامه هفتم هستیم و هم بودجه سنواتی ۱۴۰۲، مجلس درباره این ماجرا چه تصمیمی خواهد گرفت؟
پژمان فر: تصمیم تصمیم کارشناسی بود منتها یک مقداری ضعف در مدیریت این مسئله اتفاق افتاد و هماهنگی بین اقدامات. ما اقداماتی را باید انجام می‌دادیم یک بخش همین بود که امروز وزارت تعاون دارد به سمت آن حرکت می‌کند. ما به مردم باید آن کالا‌های اساسی را با همان قیمت شهریور سال ۱۴۰۰ این کالا‌ها را باید عرضه می‌کردیم متأسفانه این موضوع یک مقداری به سمت این رفت که به صورت نقدی یارانه به مردم داده شود درحالیکه ما باید فضای سفره مردم را باید مدیریت می‌کردیم که کالا‌های مورد نیاز امنیت غذایی مردم این‌ها بتواند به صورت قیمت همان عرض کردم شهریور ماه ۱۴۰۰ برسد که الان هم دارند تلاش می‌کنند وزارت تعاون که این کار را مجدداً در مدار قانون برگردند و این کار را اجرایی کنند.

ارسال نظر