شناسه خبر : 30542

عربستان، محدودیت سنی برای حج آینده را اعلام کرد

عربستان، محدودیت سنی برای حج آینده را اعلام کرد

درحالی که وزیر حج عربستان از لغو محددیت‌های کرونایی خبر داد، اما سعودی‌ها همچنان برای پذیرش زائر در حج آینده مجوزی برای تشرف زائران زیر ۱۲ سال نمی‌دهند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، عربستان سهمیه حج بسیاری از کشور‌هایی که هر ساله در ایام حج تمتع بیش‌ترین حاجی را داشتند، اعلام کرد و طی تفاهم‌نامه‌ای به دیگر برنامه‌های حج آینده اشاره کرده است.


زائران حج تزریق واکسن کرونا را تکمیل کنند
در حالی که وزیر حج عربستان در نمایشگاه اکسپوی حج از لغو محدودیت‌های کرونایی در حج ۱۴۴۴ قمری خبر داد، اما همچنان موارد مرتبط با کرونا در نام‌نویسی حج برای سعودی‌ها و حتی برنامه‌های حج برخی کشور‌ها اعمال می‌شود. به طوری که سعودی‌ها تکمیل واکسیناسیون کرونا را به عنوان یکی از دستورالعمل‌های حج آینده اعلام کرده‌اند.

لغو محدودیت سنی کرونایی و اعمال محدودیت اعزام زائران زیر ۱۲ سال به حج آینده
محدودیت ثبت‌نام زائران زیر ۱۲ سال نیز از دیگر مواردی است که وقتی وزیر حج عربستان از لغو محدودیت‌ها خبر داد، پیش‌بینی می‌شد که برداشته شود. اما همچنان افراد زیر ۱۲ سال امکان تشرف به حج آینده را ندارند و به نظر می‌رسد که منظور وزیر حج عربستان از لغو محدودیت سنی کرونایی، برداشتن محدودیت شرط سنی افراد بالای ۶۵ سال است که در حج گذشته اعمال شده بود.

این اقدام به منظور فرصتی برای اعزام زائران مسن به حج تمتع است و به نظر می‌رسد که حج ۱۴۴۴ قمری (۱۴۰۲ شمسی) تعداد حجاج مسن نسبت به سال‌های گذشته بیش‌تر باشد و برای این منظور هم سعودی‌ها در حال برنامه‌ریزی هستند تا مشکلی برای زوار ایجاد نشود.

یکی دیگر از مواردی که زائران خانه خدا باید به آن توجه داشته باشند، تزریق واکسن آنفولانزای فصلی و مننژیت است که در دستورالعمل تشرف به حج آینده به آن تأکید شده است.

اعلام سهمیه حج برخی کشور‌ها
عربستان اعلام کرده که محدودیتی در تعداد زائران حج تمتع ندارد، اما همچنان برای کشور‌ها سهمیه در نظر گرفته است

همچنین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت کشورمان چندی پیش سهمیه ایران را در حج آینده ۸۵ هزار نفر اعلام کرد. سعودی‌ها هم که هر ساله بدون ضابطه سهمیه به خود اختصاص می‌دهند، تعداد حجاج خود را ۸۵۰ هزار نفر اعلام کرده‌اند که البته اولویت با افرادی است که تاکنون به حج تمتع مشرف نشده‌اند. البته با توجه به کاهش جمعیت سعودی‌ها نسبت به ۲ سال گذشته، به نظر می‌رسد بیش‌تر مسلمانان این کشور به حج تمتع مشرف شده‌اند.

عربستان همچنین در حج آینده محدودیت تشرف بانوان بدون محرم را برداشته است و در حج ۱۴۰۲ بانوان می‌توانند بدون محرم به زیارت خانه خدا مشرف شوند.

ارسال نظر