شناسه خبر : 27590

خشکسالی تولید جارو را کاهش داده است

خشکسالی تولید جارو را کاهش داده است

«ملاحسن» در شهرستان مانه و سملقان یکی از روستاهایی است که در آن بیکاری معنا ندارد و حتی این روستا سبب ایجاد شغل در روستاهای اطراف شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، جاروبافی در این روستا از ابتدا از رونق خاصی برخوردار بوده؛ بطوریکه این حرفه در اینجا آنقدر رونق دارد که هم کارگاه های جاروبافی ایجاد شده و هم کشاورزان برای کسب درآمد بیشتر زمین های کشاورزی اطراف را تا سال گذشته اجاره کرده تا بتوانند جاروهای بیشتری را کشت و حجم بیشتری از جاروها را ببافند.

اما متاسفانه جاروبافان در این روستا با مشکلاتی متعددی مواجه هستند بطوریکه این مشکلات سبب شده تا تعدادی از آن ها امسال دست از کار جاروبافی بکشند و به انجام کارهای دیگر مشغول شوند.

خشکسالی تولید جارو را کاهش داده است

1

علی جعفری یکی از افرادی که دارای کارگاه جاروبافی در روستای ملاحسن فعالیت می کند اظهار کرد: برای تامین جاروهای مورد نیاز جهت جاروبافی، جاروها را از کشاورزان روستای ملاحسن و روستاهای اطراف خریداری می کنیم و یا اینکه به استان های آذربایجان و مرکزی و ... مراجعه کرده و بار مورد نیاز را از آنجا خریداری می کنیم.

وی افزود: متاسفانه خشکسالی موجب شده تا کشت جارو کاهش یابد و همین امر بر روی قیمت آن نیز تاثیر گذاشته است. طی سال حدود سه مرتبه خرید بار جارو داریم که در هر مرتبه حدود ۵۰ تن جارو خریداری می شود.

جعفری تصریح کرد: ۸۰ درصد از جاروهای بافته شده در این روستا خارج از استان و در استان های مازندران، گیلان، اصفهان و فارس به فروش می رسد.

وی با اشاره به اینکه قیمت جاروها افزایش یافته است، گفت: در سال گذشته هر کیلوگرم جارو را با قیمت ۶ هزار تومان خریداری می کردیم اما امسال قیمت ها دو برابر شده و به ۱۳ هزار تومان رسیده است.

این تولید کننده جارو افزود: برای ادامه تولید با توجه به افزایش قیمت های صورت گرفته نیازمند سرمایه در گردش هستیم که پیگیری هایی نیز برای دریافت تسهیلات انجام شده اما به این واحد تولیدی چیزی اختصاص نیافته است.

وی تاکید کرد: تعدادی از افراد دیگر در این روستا نیز برای دریافت تسهیلات اقدام کرده بودند که به آن ها اختصاص نیافته و اگر اختصاص پیدا کرده نیز با مبلغ ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان بوده است.

اختصاص زمین برای ایجاد شهرک، یکی از نیازهای لازم جاروبافان

1

جعفری افزود: در واقع یکی از مهمترین مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم فضای کم کارگاه ها و انبارها است و پیگیری برای اخذ زمین جهت ایجاد یک شهرک در حوالی روستا انجام شد، اما موفق به پیدا کردن زمین مناسبی نشدیم.

وی ادامه داد: در حقیقت بیشتر مردم این روستا مشغول جاروبافی هستند بنابراین وجود یک شهرک به منظور انجام فعالیت متمرکز جاروبافان در آنجا امری ضروری است تا بتوانند در فضایی بزرگتر فعالیت خود را انجام دهند و هم اینکه از آلودگی های ایجاد شده، جلوگیری شود.

فروش زودهنگام جارو به علت کمبود فضای انباری

احمد جعفری یکی دیگر از تولیدگنندگان جارو نیز تاکید کرد: یکی از مهمترین مشکلاتی که صاحبان کارگاه های جاروبافی با آن مواجه هستند کمبود فضا برای انبار کردن جاروهای فله و بافته شده است، بطوریکه ۹۰ درصد از تولیدکنندگان جارو در این روستا به علت مشکل مذکور نمی توانند جاروها را نگه دارند و مجبور هستند هرچه سریع تر جاروهای انبار شده را بافته و به فروش برسانند.

جعفری افزود: این امر سبب می شود تا مجبور شوند جاروهای خود را با قیمت کمتری به فروش برسانند که اگر فضای انباری وجود داشت محصول خود را نگه می داشتند و در زمان مناسب به بازار ارسال می کردند.

جاروبافی؛ حرفه ای که شغل به حساب نمی آید

1

مصطفی رحمانی دهیار روستای ملاحسن نیز در ادامه، بیان کرد: روستای ملاحسن ۵۷۰ خانوار دارد که ۸۰ درصد از آن ها مشغول جاروبافی هستند.

وی گفت: حدود ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی متعلق به این روستا نیز زیر کشت جارو می رود، اما خشکسالی و بروز کرونا سبب شده تا تعدادی از افرادی که مشغول به جاروبافی بودند و دارای شغل دیگری نیز هستند، دست از کار بکشند.

وی با اشاره به اینکه قیمت هر جارو در سال گذشته ۲۳ هزار تومان بوده و امسال به ۳۰ هزار تومان رسیده است، ادامه داد: قیمت جارو امسال ۷ هزار تومان افزایش یافته است اما در مقابل آن افزایش قیمت هزینه کارگری و یا خرید سیم و نایلون بسیار بالا بوده و صرفه اقتصادی ندارد.

رحمانی با تاکید بر اینکه اختصاص زمین جهت ایجاد یک شهرک یکی از نیازهای اساسی تولیدکنندگان جارو در این روستا است، تصریح کرد: متاسفانه یکی از مشکلاتی که سبب شده تا این افراد نتوانند برای دریافت وام و یا زمین موفق شوند این است که این حرفه را نه اداره کل میراث فرهنگی و نه اداره کل صمت، جزو مشاغل خود محسوب نمی کند.

صادرات بذر بوجاری جارو از روستای ملاحسن به خارج کشور به صفر رسید

1

محمود جعفری مدیر واحد بوجاری بذر جارو در روستای ملاحسن همچنین ، اظهار کرد: در حال حاضر ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن بذر جارو در این واحد تولیدی بوجاری می شود.

وی افزود: بذرهای بوجاری شده به استان هایی همچون اصفهان، فارس و ... صادر می شود.

جعفری با اشاره به اینکه در گذشته علاوه بر استان های مذکور، بذور بوجاری شده به کشورهای اروپایی نیز صادر می شد، ادامه داد: اما دو سالی هست که جلوی صادرات گرفته شده و میزان بذر بوجاری شده جارو در این واحد تولیدی از 2 هزار تن به ۷۰۰ تن رسیده است.

وی تصریح کرد: در گذشته حدود ۸ کارگر در این واحد تولیدی کار می کرد اما هم اکنون این تعداد به ۲ نفر رسیده است.

جعفری گفت: بذرهای بوجاری شده جارو به منظور خوراک دام استفاده می شود.

ارسال نظر