شناسه خبر : 26234

خشکسالی در اروپا رکورد ۵۰۰ ساله زد

خشکسالی در اروپا رکورد ۵۰۰ ساله زد

اروپا با بدترین خشکسالی در ۵۰۰ سال گذشته روبروست که باعث کاهش حمل کالا در رودخانه‌ها، افت تولید برق و بازده محصولات کشاورزی این منطقه شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، در گزارش ماه اوت رصدخانه خشکسالی اروپایی (EDO) آمده است: ۴۷ درصد از اروپا با کاهش رطوبت خاک، تحت شرایط هشدار قرار گرفته است و ۱۷ درصد از این منطقه که با آسیب دیدگی پوشش گیاهی روبرو شده است، در وضعیت آماده باش قرار دارد.

طبق گزارش این سازمان که زیر نظر کمیسیون اروپا فعالیت می‌کند، خشکسالی شدید از ابتدای سال میلادی جاری بسیاری از مناطق اروپا را درگیر کرده و تا ابتدای ماه اوت، گسترش و وخامت بیشتری پیدا کرده است. منطقه مدیترانه-غرب اروپا، احتمالا شرایط گرم و خشک‌تر از حد معمول را تا ماه نوامبر تجربه خواهد کرد.

اکثر نقاط اروپا با گرمای سوزان در تابستان امسال مواجه شد که خشکسالی را تشدید کرد و باعث آتش سوزی مناطق جنگلی شد و درخواست‌هایی برای اقدامات بیشتر در خصوص تغییرات اقلیمی را برانگیخت.

کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد با فرض این که آمار نهایی در پایان فصل، ارزیابی مقدماتی را تایید می‌کنند، به نظر می‌رسد که خشکسالی جاری، بدترین خشکسالی ۵۰۰ سال گذشته باشد.

محصولات زراعی تابستانی آسیب دیدند و بازده محصول ذرت امسال ۱۶ درصد پایین‌تر از میانگین پنج ساله خواهد بود، در حالی که بازده دانه سویا و آفتابگردان به ترتیب ۱۵ درصد و ۱۲ درصد کاهش پیدا می‌کند.

تولید برق آبی هم کاهش پیدا کرده و تولیدکنندگان برق را به دلیل کمبود آب برای تامین نیروی سیستم‌های سرمایشی، تحت فشار بیشتر قرار داده است. سطح پایین‌تر آب مانع کشتیرانی در رودخانه‌های اروپا مانند راین شده و کاهش حجم کشتیرانی، حمل زغال سنگ و نفت در این منطقه را مختل کرده است.

رصدخانه خشکسالی اروپایی اعلام کرد بارندگی اواسط اوت، ممکن است این شرایط را تا حدودی برطرف کند اما در بعضی از موارد با طوفان همراه می‌شود که خسارت بیشتری به بار می‌آورد.

بر اساس گزارش رویترز، شاخص خشکسالی این سازمان با اندازه گیری رطوبت خاک، میزان بارندگی و میزان نور خورشیدی که توسط گیاهان جذب می‌شود، تهیه می‌شود.

 

ارسال نظر