شناسه خبر : 27176

راهکارهایی برای کاهش استرس مربوط به بازگشایی مدارس

راهکارهایی برای کاهش استرس مربوط به بازگشایی مدارس

برای اکثر کودکان بازگشایی مدارس اتفاقی منفی و دوست نداشتنی است که باعث استرس و ناراحتی آنها می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین، زمان بازگشایی مدارس فرا رسیده است. شروع مدارس می‌تواند برای تمام اعضای خانواده استرس‌زا باشد. چون راحتی و آرامش تعطیلات به پایان رسیده و باید به فکر تهیه لوازم مدرسه، زود بیدار شدن، صبحانه خوردن با عجله و درس و مشق بود. برای مقابله با این استرس بهتر است کودکان و والدین از چند روز قبل از شروع کلاس‌ها خود را آماده کنند.

 

خوشبینی و افکار مثبت را پرورش دهید

برای اکثر کودکان بازگشایی مدارس اتفاقی منفی و دوست نداشتنی است که باعث استرس و ناراحتی آنها می‌شود. این مسئله بیش از هر چیز به برخورد خانواده بستگی دارد. اکثر والدین بدون اینکه متوجه باشند این نارضایتی و استرس را به کودکان خود منتقل می‌کنند.

لازم است که از خودتان شروع کنید. احساسات مثبت را ابتدا در خودتان پرورش داده و آرامش و مثبت‌اندیشی را به فرزندان‌تان منتقل کنید.

علاوه‌براین بهتر است فعالیت‌هایی ترتیب دهید که باعث ایجاد اشتیاق و شادی در کودکان می‌شوند. به عنوان مثال از فرزند خود بخواهید فهرستی از کارها و وسایلی را تهیه کند که او را برای بازگشت به مدارس هیجان‌زده می‌کند.

کودکان را در کارهای آماده شدن برای مدارس مشارکت دهید

آماده شدن برای مدرسه نه تنها باعث می‌شود کودکان شروع مدارس را بپذیرند بلکه در آنها اشتیاق ایجاد می‌کند. اگر آنها را به‌طور فعال درگیر کارهای آماده‌سازی کنید احساس می‌کنند کنترل بیشتری روی امور دارند و این مسئله نگرش مثبتی به بازگشایی مدارس ایجاد می‌کند.

بهتر است آنها را در کار جلد کردن کتاب‌ها، خرید لوازم‌التحریر طبق سلیقه خودشان، خرید دفتر خاطرات روزانه مدرسه و صحبت در خصوص کلاس‌های فوق‌برنامه سال جاری مشارکت دهید.

برنامه‌ریزی کنید

بیدار شدن و رفتن به مدرسه یکی از پراسترس‌ترین لحظات روزانه برای هر خانواده‌ای است. چون قرار است کارهای زیادی انجام شود و زمان به سرعت سپری می‌شود. علاوه‌براین در ساعات اولیه صبح کودکان اغلب همکاری چندانی با والدین ندارند و برای آماده شدن بسیار کند و حواس پرت عمل می‌کنند.

برای پیشگیری از این مسائل بهتر است شب‌ها زودتر بخوابید و صبح کمی زودتر بیدار شوید. به این ترتیب می‌توانید با آرامش بیشتری صبحانه بخورید و زمان کافی و بدون جیغ و داد و دعوا برای آماده شدن داشته باشید.

یک برنامه تصویری شامل تمام کارهایی که فرزندتان بعد از بیدار شدن باید انجام دهد تهیه کرده و روی یخچال یا در اتاق بزنید تا به راحتی آن را مشاهده کند. اینکار باعث می‌شود بدون حواس‌پرتی کارهای روتین را انجام دهد و مستقل‌تر باشد.

استقلال عمل کودکان را تقویت کنید

یکی از بهترین شیوه‌های کاهش استرس مربوط به بازگشایی مدارس ارتقای استقلال عمل و اعتماد به نفس کودکان است. برای این‌کار می‌توانید به جای اینکه تمام کارها را خودتان به جای آنها انجام دهید، وظایف و مسئولیت‌هایی را به آنها محول کنید تا بیشتر درگیر کارهای روزمره شوند.

کارهای زیادی وجود دارد که کودکان متناسب با سن خود می‌توانند انجام دهند. به‌عنوان مثال از شب قبل کوله‌پشتی خود را آماده کنند، لباس‌های خود را مرتب و در دسترس قرار دهند و در آماده کردن صبحانه کمک کنند.

اوقات فراغت خانوادگی را در اولویت قرار دهید

بازگشایی مدارس برای برخی از خانواده‌ها پایان تفریحات و سرگرمی‌های خانوادگی و در عین حال آغاز روزمرگی پراسترس است. برای اینکه این تغییر به این میزان آزاردهنده نشود حتما تفریحات و سرگرمی‌های روزانه خانوادگی ترتیب دهید. هر روز عصر با کودکان بازی کنید، به پارک بروید یا کاردستی درست کنید. سعی کنید برای آخر هفته‌ها برنامه رفتن به طبیعت، سینما یا موزه ترتیب دهید.

کودکان را برای مواجهه با مسائل پیش‌رو آماده کنید

کودکان را برای مواجهه با احساسات و شرایط پیش‌بینی نشده که ممکن است در مدرسه با آن روبه‌رو شوند آماده کنید. در حالت کلی، ممکن است آنها اضطراب جدایی را تجربه کنند، در ایجاد ارتباط با همکلاسی‌های خود یا فهمیدن درس دچار مشکل شوند.

البته نیازی نیست پیاز داغش را زیاد کنید و آنها را بترسانید. کافیست به آنها بگویید که در مواجهه با هر مشکلی با معلم یا با شما صحبت کند و مشورت بگیرد. برای کنترل استرس یا عصبانیت خود نفس عمیق بکشد. از تمرین «ارتباط قاطعانه» برای برقراری ارتباط و حل مشکلات استفاده کند.

برای مقابله با مشکل اضطراب جدایی لازم است که به آنها اجازه دهید بدون وجود شما با زندگی روزمره مواجه شوند. می‌توانید برچسبی روی دست آنها بزنید و از آنها بخواهید زمانی که احساس نیاز به حضور والدین داشته باشند به آن نگاه کنند یا آن را لمس کنند و یادشان باشد که پدر و مادر آنها را دوست دارند و به زودی همدیگر را خواهند دید.

حرف آخر

برای خوشایند کردن بازگشایی مدارس سعی کنید نگرش مثبتی داشته باشید و از ابراز غم و ناراحتی برای تمام شدن تابستان خودداری کنید. کارها را با برنامه‌ریزی پیش ببرید تا با خیالی آسوده جلو بروید. همه اعضای خانواده در جریان کارهای روزمره قرار داشته باشند و با هم همکاری کنند.

تفریحات خانوادگی را حذف نکنید. بازگشایی مدارس یک تغییر است که خیلی زود عادی می‌شود و در یک چشم برهم زدن نیز تمام می‌شود. صبور باشید و آن را به مسئله‌ای جذاب تبدیل کنید.

ارسال نظر