شناسه خبر : 26807

بهترین شیوه و زمان شستشوی مو با شامپو چه زمانی ست؟

بهترین شیوه و زمان شستشوی مو با شامپو چه زمانی ست؟

موی سالم مویی است که شفاف و درخشنده است و هیچ موخوره یا شکستگی ندارد برای داشتن موهایی با این ویژگی باید یک روش مراقبت اصولی داشت.

موی سالم مویی است که شفاف و درخشنده است و هیچ موخوره یا شکستگی ندارد برای داشتن موهایی با این ویژگی باید یک روش مراقبت اصولی داشت. به گفته متخصصین اگر در طول روز موهای شما به طور منظم در معرض نور خورشید و گرد و غبار قرار دارد بهتر است موهای خود را حداقل دو بار در هفته بشورید. انتخاب بهترین زمان برای شستن موها به عوامل متعددی از جمله سبک زندگی، میزان کثیفی موها و جنس تارهای مو بستگی دارد. بهتر است همه جوانب را بررسی کنید و بهترین روش را برای شستن موهایتان پیدا کنید. برخی افراد فکر می‌کنند که در شب وقت کافی برای خشک شدن موهای‌شان دارند برخلاف روز که برای حاضر شدن عجله دارند و شب‌ها موهایشان را می‌شویند. افراد برای خشک کردن موهایشان از وسایل گرمایشی استفاده می‌کنند که روش اشتباهی است و برای تارهای مو بسیار مضر است و به بافت موها صدمه می‌زند.

 

زمان شستن موها

افرادی که موهای چرب دارند بهتر است هفته‌ای 2 تا 3 بار و افرادی که موهای خشک دارند 1 تا 2 بار موهای خود را بشویند و در استحمام‌های بعدی شستن موها با آب کفایت می‌کند. موهای ضخیم توانایی نگهداری چربی بیشتری در خود دارند بنابراین هفته‌ای یک بار و موهای نازک که مستعد چرب شدن هستند را هفته‌ای 3 تا 4 بار هم می‌توان شست. موهای خشک آسیب دیده بهتر است هفته‌ای یک بار شسته شوند تا از خشکی بیشتر جلوگیری شود.

نشانه‌های زیر یعنی زمان شستن موها است:

  • موها چرب و صاف شده‌اند.
  • موها بوی عجیب ناشی از آلودگی و غبار می‌دهد.
  • وقتی بافت مو تغییر می‌کند و بدحالت می‌شود.
  • گره خوردن بیش از حد موها

این که چه زمانی را برای شستن موهایتان انتخاب می‌کنید و موهایتان را صبح می‌شورید یا شب، اثر متفاوتی روی موهایتان دارد و باید بر اساس روتینی که برای مراقبت از موهایتان دارید زمان شست‌وشو مناسب را پیدا کنید. می‌توانید به صورت متناوب زمان شست‌وشو موهایتان را عوض کنید.

کودک

شستن موها در شب

ممکن است شستن موها در شب برای هر نوع مویی مناسب نباشد. اگر جنس موها چرب باشد چون در طول شب، پوست سر توانایی تولید چربی را به صورت طبیعی دارد، موها در طول شب چرب‌تر می‌شوند که باعث می‌شود خاصیت ارتجاعی مو کم و شوره سر ایجاد ‌شود. در ثانی در شب موها برای مدت طولانی‌تری مرطوب می‌مانند و خوابیدن در حالتی که موها هنوز خیس است به سلامت و کیفیت موها آسیب می‌زند و موها را شکننده می‌کند. باید مطمئن شوید که قبل از خواب موها کاملا خشک شده‌اند. کسانی که نمی‌خواهند موهایشان را با گرمای زیاد در زمان کم خشک کنند در شب وقت کافی دارند تا بعد از استحمام موهایشان به صورت طبیعی خشک شود.

 

شستن موها در روز

اگر می‌خواهید صبح‌ها موهای خود را بشورید باید مطمئن شوید که زمان کافی برای خشک شدن طبیعی موهای خود را دارید یا زودتر از خواب بیدار شوید که موهایتان در هوا خشک شوند و استفاده از گرمای زیاد سشوار را کم کنید. اگر موهای ظریف دارید یا مستعد موهای چرب هستید می‌دانید که موهایتان در طول شب روغن بیشتری تولید می‌کند و بهتر است صبح‌ها موهایتان را بشورید تا درخشش بیشتری داشته باشند.

کودکک

شیوه شستن موها

شستن موها کاری تکراری و همیشگی است که خیلی برای انجامش دقت نمی‌کنیم اما بخاطر سلامت موهایمان باید روش و شوینده مناسبی را انتخاب کنیم که کم‌ترین آسیب را به موها وارد کند. بهتر است برای شستن موها مراحل زیر را انجام دهیم.

1.شانه زدن

قبل از شستن موها شانه زدن با یک برس چوبی دانه درشت بسیار مفید است. شستن بدون شانه زدن باعث وارد شدن شوک به موها و ریزش بیشتر آن‌ها می‌شود. در صورتی که شانه زدن باعث بیشتر شدن گردش خون در پوست سر و تقویت ریشه مو می‌شود هم چنین احتمال شوره سر را کم می‌کند.

2.ماساژ موها با روغن

روغن به حفظ رطوبت بعد از شست‌وشو کمک می‌کند و بهتر است 2 تا 3 ساعت قبل از استحمام، موها را به آرامی چرب کنید. ماساژ پوست سر با روغن به بازشدن منافذ پوست کمک می‌کند پس فقط نوک موها را چرب نکنید. مدت زمان ماساژ را طولانی نکنید.

3.شستن موها

شست‌وشو با آب ولرم باعث می‌شود گره‌های مو باز شود و کثیفی از بین برود. آب ولرم باعث می‌شود چربی اضافی پوست سر حذف شود و پوست سر برای دریافت مواد مغذی شامپو آماده شود. در حین شست‌وشو با موها ملایم باشید و فقط با دست آن‌ها را نرمش دهید و موها را به هم نمالید. متناسب با موهای خود شامپویی را انتخاب کنید مثلا برای موهای رنگ‌ شده از شامپوهای تثبیت رنگ و برای جلوگیری از شوره سر از شامپوهای ضد شوره استفاده کنید. افرادی که می‌خواهند از خاصیت طبیعی سیر برای موهای خود استفاده کنند می‌توانند شامپو سیر گیاهی پرژک را انتخاب کنند. شما می‌توانید برای موهای زبر از شامپوهای آبرسان و برای موهای نازک از شامپو حجم‌ دهنده استفاده کنید این انتخاب‌ها سلیقه‌ای است. بهتر است از شامپوهایی که فاقد پارابن و مواد شیمیایی زیاد هستند استفاده کنید. برای خرید شامپوهای متناسب با موهای خود و اطلاع از قیمت شامپو مو پنتن اصل می‌توانید به صورت آنلاین اقدام کنید.

به اندازه موهای خود از شامپو بردارید و موها را به آرامی ماساژ و نرمش دهید. ابتدا پوست سر و بعد به سمت نوک موها حرکت کنید. بعضی از شامپوها باید چند دقیقه روی موها بمانند و بعد از 2 تا 3 دقیقه شسته شوند. سپس با آب ولرم آب‌کشی کنید. هم چنین در هنگام استحمام برای جلوگیری از چرب شدن بدن می‌توان از شامپو بدن با عصاره های مختلف استفاده کرد.

4.استفاده از نرم کننده

اگر موهای بلند، حالت‌دار یا زبر دارید بهتر است از یک نرم ‌کننده استفاده کنید نرم کننده‌ها به حفظ رطوبت مو بعد از استفاده شامپو کمک می‌کنند. افرادی که موهای چرب دارند از نرم کننده‌ها استفاده نکنند مگر این که موهایشان را رنگ کرده باشند. نرم کننده را هیچ وقت به پوست سر نزنید و فقط آن را روی ساقه مو به طور یکنواخت تا نوک مو پخش کنید. سپس با آب سرد آ‌ب‌کشی کنید. هرگز نرم کننده‌ها را با آب داغ نشورید.  سپس موها را با حوله بپوشانید تا آب اضافی موها گرفته شود بهتر است اجازه دهید موها با هوا خشک شوند و استفاده از سشوار و اتو مو را به حداقل برسانید.

 برخی اشتباهات رایج شستن موها عبارتست از:

  • خیس نکردن کامل مو قبل از زدن شامپو
  • فقط موها را شامپو زدن
  • استفاده بیش از حد شامپو
  • ساییدن موها در هنگام شامپو زدن
  • دوبار شامپو زدن
  • استفاده از نرم کننده روی پوست سر
  • عدم آب کشی کامل مو
  • خشک کردن موها با مالش حوله

 

ارسال نظر