شناسه خبر : 23270

این نوشیدنی قاتل کبد است

این نوشیدنی قاتل کبد است

نوشابه می‌تواند عوارض جدی بر کبد بگذارد.

به گزارش چابک آنلاین، احتمالا با تاثیر نوشابه بر چاقی آشنایی دارید، اما این نوشیدنی‌های گازدار و شیرین می‌توانند تاثیر جدی بر کبد هم بگذارند.

 احتمالا با تاثیر نوشابه بر چاقی آشنایی دارید، اما این نوشیدنی‌های گازدار و شیرین می‌توانند تاثیر جدی بر کبد هم بگذارند. بسیاری از مواد شیمیایی موجود در نوشابه تاثیر منفی بر کبد و سایر قسمت‌های بدن دارند. وظیفه کبد به دام انداختن سموم و تبدیل آن‌ها به مواد بی ضرر است، خون را تصفیه و چربی‌ها را متابولیز می‌کند بنابراین باید تا حد امکان سالم باشد.

بیماری‌های کبدی که نوشابه عامل آنهاست

نتایج یک آزمایش نشان می‌دهد که یک شیرین کننده مصنوعی بنام اسپارتام که در نوشابه‌های رژیمی استفاده می‌شود، وضعیت عملکرد کبد در موش‌های آزمایشگاهی را تغییر داده است. اسپارتام باعث بروز مسمومیت کبدی می‌شود، بیماری که در اثر مصرف دارو‌هایی مانند ایبوپروفن و اریترومایسین ایجاد خواهد شد. عوارض نوشابه بر کبد شامل:

۱- بیماری کبد چرب

بر اساس مطالعات انجام شده، نوشابه می‌تواند باعث بروز کبد چرب شود. در این تحقیق مصرف نوشابه افراد سالم و افراد دارای کبد چرب با یکدیگر مقایسه شدند و حدود ۳۶ ماه تحت نظر بودند. بر اساس نتایج بدست آمده، ۸۰ درصد از افراد دارای کبد چرب روزانه ۵۰ گرم قند از نوشابه دریافت می‌کردند که این مقدار در افراد سالم خیلی کم‌تر بود.

اسپارتام موجود در نوشابه‌های رژیمی ممکن است مقاومت به انسولین را افزایش دهد و باعث بروز بیماری کبد چرب شود.

۲- تجمع ماده شیمیایی فرمالدئید در کبد

تحقیقات دیگری در این زمینه انجام شد و نشان داد که حتی مقدار کم اسپارتام هم باعث تجمع فرمالدئید در کبد موش‌های آزمایشگاهی و اتصال آن‌ها به پروتئین می‌شود. فرمالدئید یک گاز است که به عنوان مواد نگهدارنده داخل اکثر مواد غذایی وجود دارد. علاوه بر این، می‌تواند از طریق دود سیگار و خوردن بعضی از غذا‌ها وارد بدن شود.

این ماده در آزمایشگاه باعث ایجاد سرطان در حیوانات شده است. قرار گرفتن در معرض مقدار زیادی فرمالدئید می‌تواند باعث بروز سرطان در انسان‌ها شود.

۳- مسمومیت کبدی

در اینجا صحبت ما در مورد قند اسپارتام است که برای شیرین کردن نوشابه‌های رژیمی استفاده می‌شود و به کبد آسیب جدی وارد می‌کند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که اسپارتام یک ماده شیمیایی است که عملکرد کبد را تغییر می‌دهد و در نتیجه کبد از خود سم تولید می‌کند.

مسمومیت کبدی اغلب در اثر مصرف برخی از دارو‌ها ایجاد می‌شود. در واقع اسپارتام آنقدر برای بدن مضر است که همانند دارو‌ها به کبد آسیب می‌رساند.

۴- سیروز کبدی

نوشابه با دارا بودن مواد نگهدارنده‌ای بنام سدیم بنزوات می‌تواند باعث بروز سیروز کبدی شود که سیروز کبدی در صورت عدم درمان منجر به ایجاد زخم و نارسایی کبدی خواهد شد. بر اساس مطالعات انجام شده، سدیک بنزوات به سلول‌های کبد و ساید اندام‌های حیاتی بدن آسیب وارد می‌کند.

در یک آزمایش، تاثیر بنزوات سدیم بر روی مخمر زنده مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که بنزوات سدیم با غیرفعال کردن DNA در میتوکندری عملکرد سلول را مختل کرده و با بسیاری از بیماری‌هایی که عصب را تخریب می‌کنند مانند پارکینسون مرتبط است.

برخی تولیدکننده ها، استفاده از بنزوات سدیم را در نوشابه‌های خود متوقف کرده اند پس حتما مواد تشکیل دهنده نوشابه‌ها را قبل از خرید مطالعه کنید.

ارسال نظر