شناسه خبر : 23054

ایران جزو ۱۵ کشور برتر جهان در زمینه تولید گل و گیاه

ایران جزو ۱۵ کشور برتر جهان در زمینه تولید گل و گیاه

پس از وقفه‌ای سه ساله ۲۵۰ تولیدکننده داخلی و خارجی در هجدهمین نمایشگاه گل و گیاه حضور دارند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مراسم افتتاحیه «هجدهمین نمایشگاه بین المللی گل و گیاه، تجهیزات پارکی و صنایع وابسته» با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، جلال بهرامی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهر تهران، علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران و سفرای کشور‌های فلسطین، نیکاراگوئه، ژاپن، تاجیکستان و … برگزار شد.
علی محمد مختاری در ابتدای این مراسم ضمن اشاره به تنوع اقلیمی ایران گفت: در همین راستا می‌توان در هزینه‌های گرم و روشن کردن گلخانه‌ها که برای کاشت و تکثیر گل‌های زینتی اهمیت بسیاری دارد، صرفه جویی کرد. ایران در کنار کشور‌های پرمصرف گل و گیاه قرار دارد که این موضوع از نظر اقتصادی حائز اهمیت است؛ همسایه‌های شمالی و جنوبی کشور از خریداران بالقوه گل‌های زینتی هستند و می‌توان با ایجاد بازاری متعادل و دائمی جایگاه واقعی خودمان را در عرصه گل و گیاه بدست آوریم.

فرایند تولید در ایران ارزانتر از هلند 

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در ادامه عنوان کرد: هرچند بخش قابل توجهی از بازار گل و گیاه دنیا در دست چند کشور قرار دارد، اما باتوجه به تنوع اکولوژیک، ویژگی‌های آب و هوایی و …، فرآیند تولید در ایران نسبت به هلند می‌تواند ارزان‌تر باشد.
وی ضمن اشاره به وجود ۸ هزار گونه گیاهی در کشور اظهار کرد: سهم صادرات در این راستا ناچیز است که باید حوزه بسته بندی و حمل و نقل بیشتر تقویت شود تا بتوانیم سهم جهانی در بازار گل و گیاه داشته باشیم. ۱۵ هزار تولید کننده گل و گیاه در کشور وجود دارد که بخش عظیمی از سهم اشتغال را دربردارند. این تولیدکنندگان از نظر نوآوری نسبت به سال‌های گذشته بسیار پیشرفت کرده‌اند.

 

7957269_248

ایران جزو ۱۵ کشور برتر جهان

مختاری با بیان اینکه ایران از نظر شرایط تولید گل و گیاه و حوزه علمی جزو ۱۵ کشور برتر جهان است، افزود: جهان با بحران آب مواجه است که در همین جهت باید به تولید گل‌های بومی و سازگار با شرایط اقلیمی و کم آبی بپردازیم. صنعت گل و گیاه در ایران به دلیل برخورداری از امکانات قابل توجه، این قابلیت را دارد که با حمایت جدی مسئولان دولتی به صنعتی کارآفرین و فراگیر مبدل شود و سهم قابل توجهی از بازار جهانی را بدست آورد.

بازدید بیش از ۲ میلیون نفر از نمایشگاه گل و گیاه 

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با اعلام اینکه سرانه مصرف گل در ایران کمتر از سرانه متوسط مصرف جهانی یعنی بیش از یک‌صد شاخه گل است، افزود: طی پنج روز در هفدهمین نمایشگاه، بیش از ۲ میلیون نفر از نمایشگاه گل و گیاه بازدید داشتند که بعد از نمایشگاه کتاب، رتبه دوم بازدیدکنندگان را داشت. ایرانیان نسبت به طبیعت، درخت و گل و گیاه احترام ویژه‌ای قائل هستند.

7957283_411

حضور ۲۵۰ تولیدکننده داخلی و خارجی در نمایشگاه گل و گیاه

مختاری ضمن اشاره به برگزاری نمایشگاه امسال پس از وقفه‌ای سه ساله خاطرنشان کرد: بیش از ۲۵۰ تولیدکننده داخلی و خارجی در نمایشگاه شرکت کرده‌اند. شهرداری تهران مسئولیتی در برگزاری نمایشگاه گل و گیاه ندارد، اما شهردار تهران در راستای وظیفه ملی، حمایت از تولید داخلی و تقویت روحیه نشاط در میان شهروندان، بر برگزاری این نمایشگاه تأکید کرده است.

ارسال نظر