شناسه خبر : 23035

صادرات گندم اوکراین به ۱۸.۵ میلیون تن رسید

صادرات گندم اوکراین به ۱۸.۵ میلیون تن رسید

وزارت کشاورزی اوکراین اعلام کرده است که صادرات غلات اوکراین از ابتدای فصل جولای ۲۰۲۱ تا ژوئن ۲۰۲۲ به ۴۶ میلیون تن رسیده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، ذخایر استراتزیک گندم پیش از جنگ روسیه و اوکراین کاهش یافته بود و این مسئله منجر به بالارفتن قیمت گندم در بازار جهانی شده بود به همین دلیل اغلب کشورها منتظر خرید گندم از روسیه و اوکراین بودند اما حمله روسیه به اوکراین تجارت در دریای سیاه را مختل کرد و نزدیک به یک سوم صادرات جهان را در معرض خطر قرار داد.

این تهاجم همچنین نگرانی‌هایی را در مورد کمبود مواد غذایی در کشورهای وابسته به واردات غلات افزایش داد و قیمت‌ها را به اوج جدیدی رساند. قیمت آرد در اروپا به بالاترین رقم در اوایل هفته رسید. معاملات آتی گندم شیکاگو نیز همچون بازار گندم و آرد در اروپا با افزایش شدید قیمت کار خود را پایان داد. که بدترین عملکرد هفتگی از سال ۲۰۱۴ است. قیمت مرجع گندم ایالات متحده، که ۱۱.۰۷ دلار در هر بوشل است، ۷۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است و تحلیلگران انتظار دارند که جنگ قیمت گندم را بالاتر برد.

روز جمعه، بانک تجاری آلمان پیش بینی قیمت خود را برای قراردادهای آتی در شیکاگو ۱۹ درصد و در پاریس تقریباً ۱۴ درصد افزایش داد. بنادر اوکراین بسته است و هیچکس نمی‌خواهد گندم روسیه را حمل کند افزایش قیمت گندم نشان دهنده تورم بیشتر قیمت مواد غذایی و کاهش سرعت بهبود اقتصادی پس از همه گیری کرونا است.

بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، قیمت جهانی مواد غذایی در ماه فوریه به میزان قابل توجهی افزایش یافت. بر اساس گزارش اداره آمار کار، قیمت مواد غذایی در ایالات متحده در ماه فوریه نسبت به سال قبل ۷.۹ درصد افزایش یافت و بخش بزرگی از قدرت خرید مصرف کنندگان آمریکایی را از بین برد. تحلیلگران و بازرگانان هنوز نمی‌دانند که عرضه جهانی گندم تا چه حد تحت تأثیر این جنگ قرار خواهد گرفت.

ویل اوسناتو، تحلیلگر ارشد اقتصادی یک شرکت داده کشاورزی، گفت: بنادر روسیه به طور عادی کار می‌کنند، اما هیچکس حاضر نیست هزینه‌های گزاف بیمه را برای رزرو محموله از آنجا بپردازد. کشاورزان روسی ترجیح می‌دهند گندم تولیدی خود را ذخیره کنند تا اینکه بفروشند، بی میلی کشاورزان روسی به فروش محصولات خود، بحران جهانی گندم را تشدید کرده است.

وزارت کشاورزی اوکراین اعلام کرده است که صادرات غلات اوکراین از ابتدای فصل جولای ۲۰۲۱ تا ژوئن ۲۰۲۲ به ۴۶ میلیون تن رسیده است.

این وزارتخانه افزود: ۱۸.۵۳ میلیون تن گندم، ۲۱.۳۳ میلیون تن ذرت و ۵.۶۸ میلیون تن جو بوده است که صادرات این محصولات زراعی به دلیل بسته شدن بنادر دریای سیاه به شدت کاهش یافته است.

ارسال نظر