شناسه خبر : 21543

پروژه بلاک چین ترا چیست و آیا ارز آینده‌داری است؟

پروژه بلاک چین ترا چیست و آیا ارز آینده‌داری است؟

بانک دویچ آلمان اعلام کرده که ارزهای دیجیتال در چند سال آینده با پذیرش همگانی گسترده‌ای رو به رو خواهند بود.

به گزارش چابک‌آنلاین، اگرچه تنها یک دهه از عمر ارزهای دیجیتال می گذرد، اما بررسی ها نشان می دهند که پتانسیل قابل توجهی برای ایجاد تغییر اساسی در شیوه پرداخت ها، امور بانکی و تراز قدرت اقتصادی در چند سال آینده وجود دارند. ارز دیجیتال ترا (لونا) یکی از این رمز ارزهای آینده دار است.

پروژه ترا در حال حاضر بیشتر از همه در بازارهای آسیایی و مخصوصا کره جنوبی محبوبیت دارد و در بسیاری از کشورهای این منطقه، ارز پایدار متصل به ارز فیات ملی استفاده می‌شود. به توکن‌های پلتفرم ترا ارزهای ترا گفته می‌شود که در کنار رمز ارز بومی این بلاک چین به نام لونا استفاده‌های کاربردی و حاکمیتی دارند.

photo_2022-03-08_14-54-27

تا این لحظه در پلتفرم ترا Stablecoinهای متصل به دلار آمریکا، وان کره جنوبی، یورو و بسیاری از ارزهای فیات دیگر ساخته شده‌اند و ارز پایدار TerraUSD رتبه پنجمین ارز پایدار را از نظر ارزش بازار دارد.

ارزهای پایدار ترا چه هستند؟

استیبل کوین‌ها یا ارزهای پایدار ساخته شده در شبکه ترا از شیوه متفاوتی برای وثیقه کردن ارزهای پایدار فیاتی یا رمز ارزی استفاده می‌کنند. رمز ارزهای پایدار وثیقه‌دار به طور کلی اجازه می‌دهند مالک آن‌ها هر زمان که خواست معادل استیبل کوینش ارز فیات یا رمز ارز دیگری دریافت کند. به عنوان مثال BUSD از منابع حسابرسی شده دلار آمریکا و DAI از وثیقه‌گذاری بیشتر از مقدار لازم رمز ارزی استفاده می‌کنند.

اما ارزهای پایدار ترا برای کنترل عرضه کل خود از روش‌های الگوریتمی استفاده می‌کنند. هر استیبل کوین در عمل قابل معاوضه با توکن کاربردی و حاکمیتی LUNA است و ترا نقش طرف مقابل تمام کسانی را ایفا می‌کند که می‌خواهند ارز پایدارشان را با لونا یا برعکس مبادله کنند. طبیعتا این مبادله روی مقدار عرضه کل هر دو توکن لونا و ارز پایدار مقابلش اثرگذار است.

لونا (LUNA) توکن بومی مورد استفاده در اکوسیستم Terra است و کاربردهای مختلفی دارد. کاربرد اصلی این توکن به مکانیزم‌های وثیقه گذاری که ثبات قیمت استیبل کوین‌ها را تضمین می‌کنند، مربوط می‌شود. علاوه بر این، استفاده از لونا برای قفل کردن کردن ارزش از طریق استیکینگ هم ضروری است.

آربیتراژ چیست؟

بیایید با یک مثال این مفهوم را توضیح بدهیم. در نظر بگیرید قیمت یک UST تا 0.98 دلار پایین می‌آید، یعنی 2 سنت پایین‌تر از مقدار متصل یا پگ (Peg) شده. اما برای تبادل تمام ارزهای پایدار ترا با لونا، یک UST باید معادل 1 دلار باشد.

در اینجا اشخاصی که آربیتراژور نام دارند از موقعیت استفاده می‌کنند و 100 عدد UST را به مبلغ 98 دلار می‌خرند. سپس آن را به معادل ارزشی 100 دلار لونا تبدیل می‌کنند. با همین فرآیند ساده، آربیتراژور 2 دلار سود کرده است که در مقیاس پایین کم به نظر می‌رسد، اما وقتی مبلغ مبادله بالا برود سود هم بالا می‌رود. به تفاوت قیمتی میان هزینه ضرب توکن‌ها و ارزش معادل‌شان، حق ضرب (Seigneurage) گفته می‌شود.

پس از خرید آربیتراژورها، هم تقاضا برای UST بالا می‌رود و هم ترا 100 عدد UST خریداری شده را برای تبدیل کردنش به لونا می‌سوزاند، در نتیجه عرضه کل UST کاهش می‌یابد و ارزش هر UST به 1 دلار نزدیک می‌شود. با رسیدن قیمت هر UST به 1 دلار، موقعیت آربیتراژ به پایان می‌رسد.

لونا چیست؟

لونا رمز ارز شبکه بلاک چین است که در این پلتفرم چهار نقش اساسی را ایفا می‌کند:

  1. روشی برای پرداخت هزینه‌های تراکنش در سیستم گس است.
  2. برای شرکت در سیستم حاکمیتی پلتفرم از رمز ارز لونا استفاده می‌شود.
  3. لونا نقش نوسان‌گیر را برای قیمت ارزهای پایدار ضرب شده در ترا ایفا می‌کند.
  4. توکن لونا در مکانیزم اجماع اثبات سهام نمایندگی‌شده برای اجرای تراکنش‌های شبکه و به منظور پشتیبانی از اعتبارسنج‌ها استیک می‌شود.

لونا عرضه هدف ماکزیموم 1 میلیارد توکنی دارد. اگر تعداد LUNAهای شبکه بیشتر از این مقدار بشود، ترا آن‌ها را می‌سوزاند تا به مقدار 1 میلیارد توکن برگردد.

جوایز وثیقه گذاشتن لونا

کسانی که توکن‌های لونا دارند می‌توانند آن‌ها را در مکانیزم اجماع اکوسیستم ترا به وثیقه بگذارند. با وثیقه گذاشتن لونا، مقداری از هزینه swap در پلتفرم ترا مستقیم به حساب کاربران واریز می‌شود. هر بار مبادله کردن لونا و ارزهای پایدار هزینه swap دارد.

پس از آپدیت Columbus-5 جایزه وثیقه‌گذاری سیستم از نظر تئوری باید بین 7 تا 9 درصد باشد. این جایزه نقش انگیزه‌بخشی برای کاربران و اعتبارسنج‌ها را دارد تا در الگوریتم اجماع اثبات سهام نمایندگی‌شده تندرمینت (Tendermint) شرکت کنند.

الگوریتم اجماع اثبات سهام نمایندگی‌شده ترا چطور عمل می‌کند؟

بلاک چین ترا با کیت توسعه نرم افزار Cosmos ساخته شده است که الگوریتم اجماع اثبات سهام نمایندگی‌شده را به انتخابی طبیعی برای این سیستم تبدیل می‌کند. این مکانیزم اجماع بخشی از فناوری جدید Cosmos و جایگزینی سازگار با محیط زیست برای الگوریتم اثبات کار است.

تا ماه اکتبر 2021، ترا از مجموع 130 اعتبارسنج برای پردازش تراکنش‌هایش استفاده می‌کند. کاربران شبکه می‌توانند توکن‌های لونا خود را پیش یکی از این اعتبارسنج‌ها به وثیقه بگذارند. اعتبارسنج هم در ازای این توکن‌های LUNA، مثل ماینرهای شبکه بیت کوین امنیت شبکه را تامین می‌کند. بیت کوین یک ارز دیجیتال رمزنگاری شده نام گرفته است، چرا که در سیستم Bitcoin به شدت از فنون رمزنگاری استفاده می‌شود. برخلاف ارزهای فیات و پول‌های رایج، برای خرید و فروش بیت کوین و استفاده از آن نیازی به کسب اجازه از یک مرجع متمرکز مثل بانک‌ها ندارید.

یک وثیقه‌گذار توکن‌هایش را به اعتبارسنجی می‌سپارد که به نظرش به شکلی کارآمد و صادقانه تراکنش‌های شبکه را پردازش خواهد کرد. هر اعتبارسنج هم درصدی از سود به دست آورده از اعتبارسنجی را به وثیقه‌گذارهایش پرداخت می‌کند. هم اعتبارسنج و هم وثیقه‌گذار مقداری لونا به نشانه اثبات سهام خود در شبکه قفل خواهند کرد تا در صورت اعمال غیرصادقانه، جریمه‌شان از آن کسر شود. اگر با فرآیند استخراج در بیت کوین آشنا باشید، قائده کلی وثیقه‌گذاری لونا هم به همان شکل است.

ایستگاه ترا چیست؟

ایستگاه ترا (Terra Station) کیف پول رمز ارزی رسمی شبکه ترا است و برای دارندگان لونا که می‌خواهند به سرمایه‌شان، روند وثیقه‌گذاری و شرکت در وقایع حاکمیتی دسترسی داشته باشند، نقش یک پیشخوان را ایفا می‌کند. ایستگاه ترا هم به شکل اپلیکیشن تلفن همراه و هم افزونه مرورگر در دسترس است.

در آینده موقعیت‌های بسیاری برای سودجویی ترا از همخوانی‌اش با دیگر بلاک چین‌های مبتنی بر کیت توسعه نرم افزار Cosmos ایجاد خواهند شد. با توجه به اینکه موضوع استیبل کوین‌ها یا همان ارزهای پایدار در دیدگاه جهانی بسیار مهم و مناسب سیستم‌های پرداخت اصلی است، ترا پتانسیل رشد و گسترش جامعه کاربری‌اش به خارج از آسیا را خواهد داشت. رمز ارز لونا طی دو سال اخیر رشد بسیاری کرده است و هر چند که هنوز با رمز ارزهای جریان اصلی همچون بیت کوین و اتریوم فاصله بسیاری دارد، به سرعت در حال باز کردن راه خودش در فهرست رمزارزهاست. در وب سایت صرافی ارزهای دیجیتال بیت 24 می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره رمز ارز لونا، شبکه ترا، بیت کوین و ارز پایدار TerraUSD به دست بیاورید.

ارسال نظر