شناسه خبر : 21441

۸۵ درصد علت بروز سرطان ریه، مصرف سیگار است

۸۵ درصد علت بروز سرطان ریه، مصرف سیگار است

عضو انجمن آنکولوژی ایران با بیان اینکه ۸۵ درصد عامل بروز سرطان ریه مصرف سیگار است، گفت: افراد بالای ۵۰ سال با سابقه ۲۰ سال مصرف سیگار در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار دارند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از انجمن آنکولوژی ایران، حمیدرضا دهقان منشادی افزود: سرطان ریه شایعترین و کشنده ترین تومور در بدن انسان است و بروز علائمی همچون سرفه های مداوم و خشک و در برخی موارد همراه با خلط خونی، کاهش وزن، درد در هنگام بلع، تنگی نفس و ایجاد خس خس و درد در قفسه سینه از مهمترین علائم ابتلا به سرطان ریه به شمار می رود.

وی اظهار داشت: به ازای هر ۱۲ نفر در جهان یک نفر به سرطان ریه مبتلا بوده و شیوع این بیماری در همه مردان و زنان به صورت مساوی و یکسان است.

دهقان منشادی ادامه داد: لایه های داخلی بافت ریه عمدتا باعث ساخت سرطان می شوند و مصرف سیگار بروز این بیماری را تشدید می کند.

این متخصص رادیوتراپی آنکولوژی با بیان این مهم که از هر ۱۰ مرگ در مبتلایان به سرطان ریه، ۸ نفر سابقه استعمال دخانیات به ویژه سیگار کشیدن را داشته اند، تصریح کرد: شایعترین علت ابتلا و حتی مرگ در سرطان  ریه از مصرف سیگار است که به تنهایی ۸۵ درصد از ابتلا به این بیماری را در برمی گیرد و ۱۵ درصد باقی مانده از موارد دیگر سرچشمه می گیرد، که مهمترین آن آلاینده های هوا است.  

به گفته دهقان، ترک سیگار در هر زمان باعث کاهش ریسک ابتلا به سرطان به خصوص سرطان ریه خواهد شد و سرفه های مداوم و سرفه های خشک و در برخی موارد سرفه های همراه با خلط خونی، کاهش وزن، درد در هنگام بلع، ایجاد تنگی نفس، تندی در نفس کشیدن، ایجاد صدای خس خس و درد قفسه سینه در افراد، از مهمترین علائم ابتلا به این سرطان  هستند.

وی با پرخطر شماردن افرادی بالای ۵۵ سال و با سابقه ۳۰ سال استعمال دخانیات در ابتلا به سرطان ریه، اضافه کرد: با استفاده از سی تی اسکن و پت اسکن نوع و مرحله تومور تشخیص داده شده و مراحل درمانی نسبت به نوع تومور از جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی و یا ترکیبی از موارد فوق برای بیمار انجام می پذیرد.

ارسال نظر