شناسه خبر : 20859

چه کسانی با عنوان معاونت در جرم رانندگی بدون پروانه تحت تعقیب قرار می گیرند؟

چه کسانی با عنوان معاونت در جرم رانندگی بدون پروانه تحت تعقیب قرار می گیرند؟

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور گفت: افرادی که خودرو را در اختیار افراد زیر ۱۸ سال و فاقد گواهینامه قرار دهند، به عنوان «معاون در جرم رانندگی بدون پروانه» در محاکم قضایی تعقیب و مجازات می‌شوند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از پلیس راهور، سرهنگ عین‌اله جهانی اظهار داشت: بر اساس قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات ماده ۷۲۳، اگر فردی بدون گواهینامه رانندگی، مبادرت به رانندگی کند علاوه بر اینکه خود فرد متهم بوده و مجازات می‌شود، افرادی هم که خودرو را در اختیار فرد فاقد گواهینامه قرار می‌دهند نیز به عنوان معاون در جرم رانندگی بدون پروانه در محاکم قضایی تعقیب و مجازات می‌ شوند بنابراین اینگونه نباشد که سوئیچ خودرو را به طور مثال در اختیار فردی صغیر قرار دهیم که گواهینامه ندارد.

سرهنگ جهانی اظهار داشت: البته زمانی نیز رابطه سَببی و نسبی بین این افراد برقرار نیست و فقط فردی خودرو را در اختیار راننده بدون گواهینامه قرار داده و شخص فاقد گواهینامه، حتی بزرگسال باشد.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور گفت: والدین نیز در صورت قرار دادن خودرو به فرزندانشان به واسطه مسئولیت‌های قانونی که در قبال فرزندان خود دارند، مسئول خواهند بود و باید در محاکم قضایی پاسخگو باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فرد زیر ۱۸ سال در صورت رانندگی و بروز حوادث جرحی و فوتی مقصر شناخته می‌شود، گفت: بله؛ اینگونه افراد به دادسرای اطفال معرفی می‌شوند و در آنجا به پرونده رسیدگی می‌شود حتی مواردی، افراد یادشده، بعضاً به نگهداری در مراکز مخصوص مراقبتی و نگهداری افراد زیر ۱۸ سال محکوم شدند؛ این مراکز شمایل زندان ندارد اما به نوعی زندان برای آنها محسوب می‌شود.

سرهنگ جهانی درباره پوشش ۱۸ ـ ۱۸ و قوانین مربوط به رانندگی غیرمجاز افراد زیر ۱۸ سال افزود: آمارهای تحلیلی سال گذشته نشان داد ۱۸ درصد جان‌باختگان سوانح ترافیکی، زیر ۱۸ سال سن داشتند و این افراد معمولاً کودکانی هستند که در تصادفات مقصر و مسبب نیستند بنابراین به این فکر افتادیم پوشش ۱۸ ـ ۱۸ را راه‌اندازی و بتوانیم جان کودکان و نوجوانان را حفظ کنیم.

  • ناشناس

    دنیا داره به اخر میرسه و داره میره یه کره دیگه زندگی کنه ما هنوز داریم قانون وضع میکنیم خنده داره نه

ارسال نظر