شناسه خبر : 18648

راهنمای جامع استعلام و قیمت خرید بیمه شخص ثالث خودرو + بیمه موتورسیکلت (پاییز ۱۴۰۰)

راهنمای جامع استعلام و قیمت خرید بیمه شخص ثالث خودرو + بیمه موتورسیکلت (پاییز 1400)

یکی از نگرانی‌های جدی راننده هر وسیله نقلیه‌ای اعم از اتومبیل یا موتورسیکلت، تصادفات منجر به خسارت جانی یا خدای نکرده فوت سرنشینان یا عابر پیاده است. اتفاقی که می‌تواند بار مالی کمرشکنی به راننده وارد کند و بعضا باعث حبس و زندانی شدن او نیز بشود. به همین منظور سال‌هاست که تمامی خودروها برای تردد در خیابان‌ها و جاده‌های عمومی ملزم به داشتن بیمه شخص ثالث شده‌اند و عدم همراه داشتن این بیمه می‌تواند جریمه‌های سنگینی را روی دوش شما بگذارد.

بیمه شخص ثالث چه کاری برای ما می‌کند؟

بیمه شخص ثالث درواقع یکی از انواع بیمه‌های مسئولیت محسوب می‌شود که بیمه‌گر را در برابر صدمه به وسیله نقلیه شخص ثالث، اموال شخصی و صدمات جسمی محافظت می‌کند. یعنی این بیمه دراصل قرار است که بخش زیادی از خسارت‌های مالی و جانی ناشی از حوادث و تصادفات رانندگی با شخص ثالث را طبق موارد مندرج در بیمه‌نامه پوشش بدهد. به عبارت دیگر با داشتن این بیمه‌نامه شرکت بیمه طرف قرارداد به بیمه‌گذار اطمینان خاطر می‌دهد که از حمایت مالی کافی در برابر خسارتی که ممکن است در تصادف به افراد دیگر وارد کنند، برخوردار خواهد بود. نکته مهم درباره این این 

بیمه‌نامه این است که هیچگونه پوشش بیمه‌ای را به بیمه‌گذار پرداخت نکرده و این پرداختی مختص به شخص ثالث خواهد بود.

برای آگاهی از قیمت و استعلام بیمه موتور سیکلت لینک زیر را کلیک کنید:

https://www.azki.com/motorcycle-insurance

 

آیا بیمه شخص ثالث خودرو و موتورسیکلت تفاوت دارند؟

کارکرد بیمه شخص ثالث خودرو و موتورسیکلت تقریبا مشابه است و کارکرد هردو این است که از شما در برابر صدمات یا خسارات ناشی از راندن یک وسیله نقلیه محافظت کنند. منتها هرکدام از این دو جزییات خدماتی مختص به خودشان را دارند و از نظر قیمت بیمه شخص ثالث نیز فاکتورهای متفاوتی در هزینه‌های مربوط به آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود. دلیل این تفاوت هم به تفاوت در سطح حفاظتی یک خودرو و موتورسیکلت برمی‌گردد. درواقع چون موتورسیکلت‌ها نسبت به خودروها از حفاظت فیزیکی بسیار کمتری برخوردار هستند و در آمارها هم درصد بالاتری از تصادفات را به خودش اختصا می‌دهند، از نظر سطح پوشش و هزینه‌های مربوطه معمولاً مبلغ بیشتری نسبت به بیمه اتومبیل برای شما فاکتور می‌شود.

به‌صورت کلی دو نوع پوشش مسئولیت شخص ثالث خودرو وجود دارد: مسئولیت خسارت جانی و مسئولیت خسارت مالی. مسئولیت صدمات جانی هزینه‌های ناشی از صدمات وارده به یک شخص را پوشش می‌دهد. هزینه‌های این جراحات می‌تواند شامل هزینه‌هایی مانند دستمزد از دست رفته، آسیب جسمی یا حتی نقص عضو و صورتحساب مراقبت‌های بیمارستانی ناشی از حادثه و البته فوت باشد. مسئولیت خسارت ناشی از اموال نیز هزینه‌های ناشی از خسارت یا از دست دادن اموال را پوشش می‌دهد. با خرید بیمه آسماری از هر دو پوشش جانی و مالی تا سقف تعیین شده در قانون بهره‌مند خواهید بود.

با داشتن بیمه شخص ثالث موتور سیکلت نیز، شرکت بیمه بر اساس بیمه‌‌نامه متعهد می‌شود که خسارات جانی و مالی که راننده موتور سیکلت به شخص دیگری وارد کرده است را تا سقف تعهدات قرارداد خود جبران کند. بدین ترتیب خسارات جانی وارد شده به راننده زیان دیده اعم از درمان، نقص عضو و فوت (دیه) تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت. همچنین چنانچه خود راننده موتور سیکلت نیز دچار حادثه جانی شود بیمه تمام هزینه‌های درمانی او را هم پرداخت خواهد کرد. البته خسارت مربوط به موتورسیکلت راننده مقصر یا جرایم ناشی از محکومیت قضایی یا اجرایی و همین‌طور موتورسیکلت بدون گواهینامه تحت پوشش بیمه شخص ثالث موتورسیکلت نخواهند بود. هرچند چنانچه راکب موتورسیکلت مقصر در تصادف فاقد گواهی‌نامه باشد، بیمه‌گر 

خسارت زیان‌دیده را بدون قید و شرط پرداخت می‌کند ولی استرداد مبلغ خسارت به بیمه‌گر توسط راکب مقصر الزامی خواهد بود و در صورتی که تصادف یا حادثه منجر به خسارت جانی و پرداخت دیه شود، پرداخت دیده از طرف بیمه‌گر غیرممکن است.

نحوه محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث

photo_2021-10-31_08-46-52

قیمت بیمه شخص ثالث، به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که از نوع وسیله نقلیه (سواری، بارکش، موتورسیکلت و … )، سال تولید، کاربری ماشین (تاکسی، شخصی و…)، تاریخ انقصای بیمه‌نامه قبلی، مدت بیمه‌نامه قبلی گرفته تا سابقه خسارت و درصد تخفیف عدم خسارت و درصد تخفیف به سابقه راننده را شامل می‌شود.

به‌صورت کلی تعهدات پرداختی بیمه شخص ثالث معمولا سالانه اعلام می‌شود و در حال حاضر، قانون بیمه شخص ثالث حداقل تعهد خسارت مالی را پرداخت 5/2 درصد دیه یک مرد مسلمان در ماه حرام درنظر گرفته است. البته هر سال این عدد با توجه به تغییرات میزان دیه افزایش پیدا خواهد کرد. مثلا با توجه به میزان دیه تصویب شده در سال 1400 نزدیک به 480 میلیون تومان اعلام شده که نزدیک به با 45.5 درصد افزایش نسبت به سال 99 داشته است. بناراین سقف میزان پوشش جانی بیمه شخص ثالث خودرو در ماه‎‌های حرام (رجب، محرم، ذی‌القعده و ذی‌الحجه) معادل 640 میلیون تومان خواهد بود. همچنین هر شرکت بیمه می‌تواند با توجه به سطح توانگری خود، یک پوشش بیمه‌ حداکثری را تا سقف 320 میلیون تومان برای جبران خسارت‌های مالی شخص ثالی به بیمه‌گزاران خود ارائه کند.

البته حواستان باشد که سرنشین یا راننده یعنی افرادی مانند: بیمه‌گذار، مالک، یا راننده خودرویی که مقصر حادثه است، شخص ثالث شناخته نمی‌شود و خسارت آن‌ها از بیه 

شخص ثالث جبران نخواهد شد. در چنین مواردی غرامت جانی و بدنی وارد به آنها از محل تعهدات راننده قابل جبران خواهد بود.

بر اساس نوع وسیله نقلیه نیز حق بیمه شخص ثالث خودروی شما درصورتی که  کمتر از 4 سیلندر داشته باشد، 1937500 تومان است. این مبلغ برای خودروهایی مثل پیکان، پراید و سپند تا 2294300 افزایش خواهد داشت و برای  سایر خودروهای چهارسیلندری نیز چیزی حدود 2697100 تومان محاسبه می‌شود. همچنین در مورد خودروهای با بیش از چهار سیلندر، حق بیمه اتومبیل شما 3018400 تومان خواهد بود.

برای بیمه ثالث موتوسیکلت چقدر باید پرداخت کنم؟

در تعیین نرخ بیمه برای متورسیلکت‌ها هم عواملی مثل تعداد سیلندر، ابعاد و ساختار موتور و همچنین سال تولید موتور سیکلت و نوع آن، درنظر گرفته می‌شود. مثلا هر چقدر موتور سیکلت شما مدل جدیدتری داشته باشد و سال تولید آن نزدیک‌تر باشد نرخ بیمه آن هم کمتر محاسبه می‌شود یا نرخ بیمه برای موتورهای دوچرخ نسبت به موتورهای سه چرخ کم‌تر خواهد بود. همچنین هر چقدر موتور سیکلت شما تعداد سیلندرهای بیشتری داشته باشد به هممان نسبت هم نرخ بیمه آن بالاتر خواهد رفت.

برقی یا دنده‌ای بودن موتور هم از دیگر فاکتورهای موثر در تعرفه‌گذاری روی قیمت بیمه موتور است. به این صورت که هر چقدر قدرت موتور از میان این دو مدل بیشتر باشد 

نرخ بیمه آن هم بالاتر می‌رود. در نهایت هر چقدر اندازه موتور سیکلت شما بزرگتر باشد، نرخ بیمه بالاتری هم خواهد داشت. چون امکان وقوع حادثه برای آن بیشتر است.

مطابق با تعرفه‌های اعلام شده نیز مبلغ حق بیمه شخص ثالث پایه در سال 1400، برای موتورسیکلت دنده‌ای تک سیلندر 587.600 تومان است و موتورسیکلت دنده‌ای دو سیلندر یا بیشتر باید مبلغ 645.500 تومان را برای این منظور بپردازند. این مبلغ برای موتورسیکلت دنده‌ای سه چرخ نیز 694.200 تومان اعلام شده و اگر مالک یک موتورسیکلت گازی هستید نیز باید چیزی حدود 481.100 تومان را به‌عنوان مبلغ حق بیمه شخص ثالث پایه پرداخت کنید.

چگونه همیشه حواس‌مان به مهلت بیمه شخص ثالث باشد؟

با توجه به اینکه نداشتن بیمه شخص ثالث، یکی از اصلی‌ترین دلایل ثبت خلافی موتورسیکلت‌هاست و راندن یک اتومبیل بدون داشتن بیمه شخص ثالث می‌تواند منجر به وقوع اتفاقات ناخواسته و ناخوشایندی بشود بهتر است برای اطمینان هم از مهلت بیمه شخص ثالث اتومبیل یا موتورسیکلت خود نسبت به استعلام بیمه موتور سیکلت یا خودرو از طریق آنلاین و با مراجعه به سایت بیمه مرکزی با استفاده از شماره موتور، شماره شاسی و VIN مخصوص موتور اقدام کنید. یا حتی می‌توانید به استعلام بیمه با پلاک ماشین هم فک کنید. درصورتی هم از اتمام مهلت بیمه‌نامه خود مطلع شدید بهتر 

است قبل از استارت زدن دوباره اتومبیل یا موتورسیکلت خود با مراجعه به وبسایت ازکی، ضمن بررسی انواع خدمات بیمه‌ای مرتبط از سوی معتبرترین شرکت‌های بیمه از طریق این وبسایت به راحتی برای تمدید و خرید بیمه‌نامه شخص ثالث با بهترین قیمت‌ها و بالاترین خدمات اقدام کنید.

ارسال نظر