شناسه خبر : 18588

خرید محبوب ترین نهال های گردوی بومی ایران در آبان ۱۴۰۰

خرید محبوب ترین نهال های گردوی بومی ایران در آبان 1400

ارزش و توجه بیش از حد به نهال گردو؛ باعث شده است تا مردم سرزمین ما، میوه‌های آن را به عنوان یک خوراکی مهم و مقوی بپذیرند و این موضوع را می‌توان به سادگی در غذاها و سفره مردم مشاهده کرد.

 اگر شما قصد خرید نهال گردو؛ را دارید، بهتر است با توجه به آب و هوای منطقه و همچنین در نظر داشتن ذائقه ایرانی‌ها، یکی از انواع قدیمی و پرطرفدار آن  را انتخاب کنید که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

قدیمی‌ترین نهال ‌های گردو در ایران

محصول نهال گردو یکی از تنقلات مورد علاقه ایرانیان است و شاید جالب باشد که بدانید این میوه آجیلی خوش طعم، گاهی با باورها و اعتقادات برخی از مردم ما گره خورده است.

 برای مثال، این باور در ذهن مردم اصیل شهمیرزاد این طور رواج دارد که درختان گردو باعث اتصال شهمیرزاد به زمین شده‌اند و از همین رو، آن‌ها را «میخ طلا» می‌نامند. همچنین از درخت گردو؛ به عنوان هدیه‌ای برای عروسی یا حتی مهریه دختران شهمیرزادی یاد می‌شود.

با توجه به اقلیم و آب و هوای کشور ما، انواع زیادی از درختان این خشکبار مقوی، قابلیت پرورش یافتن را دارا هستند. اما برای افرادی که قصد احداث باغ گردو و کشت نهال‌های این میوه را دارند، نوع و کیفیت آن از اهمیت بسیار بالا و ویژه‌ای برخوردار است. پس از خواندن این مقاله می‌توانید با توجه به نیاز خود، یکی از بهترین انواع نهال گردو، در ایران را انتخاب کنید. سپس با خرید نهال‌ گردو از فروشنده‌ای مطمئن همچون، کاشت در شرایطی مناسب و رسیدگی مرتب، از کیفیت بالای محصولات کشاورزی خود هیجان زده شوید!

2

 انواع نهال گردوی اصیل در ایران

انواع مختلفی از میوه‌ها و دانه‌های آجیلی در کشور ایران وجود دارند که به عنوان بومی آن شناخته می‌شوند. همانطور که می‌دانید، انواع مختلفی از نهال گردو در سراسر جهان وجود دارند که ما در این متن به دو نوع ایرانی و قدیمی آن یعنی گردوی تویسرکان و دماوند خواهیم پرداخت.

نهال گردو ژنوتیپ برتر آریا

نهال گردو ژنوتیپ برتر آریا نهال یکی گردوهای بومی آذربایجان غربی و نهالستان آریا نهال می باشد که در بین افرادی که باغ میوه دارند، به سودآوری و کیفیت مشهور است. به همین جهت امروزه این نهال ‌ها نه تنها در آذربایجان بلکه در سرتاسر کشور به‌خصوص مناطق معتدل و نسبتا کوهستانی، کاشت و برداشت می‌شوند.

اگر بخواهیم شکل ظاهری این درخت و میوه آن را مورد بررسی قرار دهیم، گردوی ژنوتیپ، درختی متوسط قامتی است که میوه‌ای بیضی شکل با پوستی کاغذی دارد. درون این پوسته ، میوه‌ای با رنگی روشن، خوش طعم و باکیفیت قرار گرفته است. این میوه با ارزش یکی از مهم‌ترین انواع صادراتی آن به شمار می‌رود.

این نوع درخت از اولین سال پس از کاشت شروع به باردهی اقتصادی می‌کند و جزو دسته نهال ‌های گردو زودبازده شناخته می‌شود. با اهمیت‌ترین نکته در مورد خرید نهال گردو ژنوتیپ برتر آریا اصل، منطقه و نوع کاشتن آن است. چرا که کاشت اصولی، تاثیر به‌سزایی در بار دادن درختان و افزایش بهره وری از آنان دارد.

3

دومین نهال بومی محبوب در ایران، گردوی دماوند

همان طور که می‌دانید منطقه خوش آب و هوای دماوند یکی دیگر از مناطقی است که به گردوهای بی نظیرش شهرت دارد. یکی دیگر از اصلی‌ترین انتخاب‌های افراد متقاضی خرید نهال، نهال گردو دماوند است. چراکه این نوع نهال در حین این که یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین انواع ایرانی آن به شمار می‌رود، از کیفیتی ورای تصور نیز برخوردار است. طعم فوق العاده و کیفیت ظاهری گردو دماوند می‌تواند هر کسی را برای خرید ترغیب کند.

نهال گردو دماوند نیز دارای ویژگی‌های ظاهری بارزی همچون فرم بیضی شکل و کشیده با پوستی متوسط از لحاظ ضخامت است. این نوع درخت گردو؛ نیز همانند نوع تویسرکانی آن به عنوان درختی زودبازده شناخته می‌شود که می‌توان به خرید و کاشت آن، به عنوان شروع یک پروسه اقتصادی نگاه کرد.

 خرید نهال گردوی دماوند، برای افرادی که قصد کاشت آن در مناطق سردسیر و کوهستانی با آب و هوایی شبیه به منطقه دماوند را دارند، توصیه می‌شوند.

همچنین به دلیل مقاومت بالای این نوع درخت گردو؛ به خشکسالی و شرایط بد آب و هوایی، امکان کاشت آن در سایر مناطق نیز وجود دارد. با این حال طبیعی است که هر چه آب و هوای منطقه‌ای که در آن کاشته می‌شود، مساعدتر باشد و به مراقبت‌هایی اعم از رعایت فاصله کشت به منظور دریافت نور کافی، کوددهی و آبیاری منظم توجه گردد، شاهد رشد سریع‌تر و پربارتر این نهال‌ها خواهیم بود.

روش تهیه نهال گردو:

خیلی از افراد گمان می‌کنند که تهیه (walnut Seedings) یا  همان نهال ‌های گردو با استفاده از بذر گردوی آن به راحتی امکان پذیر است و حتی در صدد امتحان کردن آن نیز برمی‌آیند. اما متاسفانه در اغلب موارد این امتحان با شکست مواجه می‌شود و وقت ارزشمند شما به هدر می‌رود!

قیمت نهال گردو چگونه تعیین می شود

نهال‌های این میوه انواع متنوعی دارند که همین تنوع بر قیمت آن‌ها نیز تاثیرگذار است. همچنین ممکن است شرایطی که نهال گردو، در آن جوانه زده و کاشته شده است، باعث ایجاد کیفیت بالاتر یا پایین‌تر همان نهال نسبت به هم‌ نوعان خود شده باشد. در نتیجه نمی‌توان قیمت نهال گردو؛ را با نرخی ثابت و به درستی اعلام کرد.

خرید نهال گردو از نهالستان آریا نهال چگونه صورت می پذیرد

طبیعتا برای افرادی که قصد احداث باغ گردو دارند، خرید نهال‌هایی باکیفیت، در درجه اول اهمیت قرار دارد. گردوهای قدیمی ایرانی نه تنها با کیفیت و اصیل هستند، بلکه طعم و ظاهر آن‌ها نیز با ذائقه ما آشناتر است.در وب سایت آریا نهال (ariyanahal.ir) می توانید قیمت نهال تمامی انواع میوه را هم مشاهده نمایید. آریا نهال مفتخر است که فروش نهال ‌های اصیل ایرانی را با بالاترین کیفیت و تضمین سلامت، در اختیار افرادی که قصد خرید نهال گردو، و تاسیس باغ در هر نقطه از این سرزمین را دارند، قرار دهد.

منبع: https://ariyanahal.ir

ارسال نظر