شناسه خبر : 18448

دلایل مزه‌ بد دهان؛ از سوزش معده تا ابتلا به عفونت

دلایل مزه‌ بد دهان؛ از سوزش معده تا ابتلا به عفونت

یکی از مشکلاتی که ممکن است شما نیز آن را تجربه کرده باشید، طعم تلخ دهان است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مسائلی که ممکن است افراد زیادی با آن روبرو شده باشند، طعم تلخ دهان است. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان یکی از دلایل داشتن طعم تلخ در دهان می‌تواند باشد.

طعم بد دهان بسته به آنچه می‌خورید و یا آنکه سیگار می‌کشید یا خیر، می‌تواند بدتر شود. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم می‌تواند به شما در حذف باکتری‌های موجود در لا به لای دندان‌ها و اطراف لثه کمک کرده و از بیماری لثه جلوگیری کند.

بر اساس آنچه دکتر «آلفرد دی وایت» (Alfred D. Wyatt) بیان می‌کند، بوی مداوم بد دهان می‌تواند نشانه‌ای از بیماری لثه باشد. این اتفاق زمانی می‌افتد که باکتری‌ها در دهان جمع شده و سبب تشکیل پلاک دندانی می‌شوند و اگر به درستی درمان نشوند، ممکن است لثه‌ها و استخوان فک شما را تحت تأثیر قرار دهد. اولین علامت بیماری لثه ملتهب شدن لثه است که به راحتی خونریزی می‌کند.

طعم تلخ دهان شما نیز می‌تواند ناشی از باکتری‌هایی باشد که در زیر مواد و وسایلی دندانپزشکی باشد که در دهان شما کار گذاشته شده و به درستی سرجای خود قرار نگرفته اند.

سوزش معده

طعم تلخ دهان شما همچنین می‌تواند بر اثر اسید معده‌ای باشد که به مری باز می‌گردد و سبب سوزش معده می‌شود. رفلاکس اسید معده، به حالتی گویند که اسدی معده به مری باز می‌گردد.

برخی دیگر از علائم سوزش معده یا رفلاکس اسید معده این موارد است: احساس اینکه چیزی در گلوی شما گیر کرده است، یا درد قفسه سینه، حالت تهوع و نیز داشتن بزاق زیاد است. برخی افراد که از اسید معده رنج می‌برند، می‌گویند احساس سرفه عجیبی را در گلو حس می‌کنند. اسید رفلاکس همچنین می‌تواند سبب گلو درد و یا سرفه خشک مزمن شود. اگر اسید رفلاکس سبب طعم تلخ دهان شما شده است، باید علل آن را برطرف کنید.

مصرف دارو

دلیل داشتن طعم تلخ در دهان شما می‌تواند به دلیل مصرف یک یا چند دارو باشد. اختلال در چشایی یک عارضه جانبی شایع بسیاری از دارو‌های بدون نسخه و حتی با نسخه است؛ بنابراین، اگر متوجه مزه تلخی در دهان خود از زمان شروع مصرف داروی خاصی شده اید، با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا می‌تواند آن را تغییر دهد یا خیر.

دارو

 ابتلا به عفونت

عفونت‌ها نیز می‌توانند چشایی شما را تغییر داده و سبب ایجاد طعم تلخ در دهان شما شوند. اغلب اوقات افرادی که از سرماخوردگی یا آنفلوانزا رنج می‌برند، از اینکه مزه غذا تلخ و ترش است شکایت دارند. این به دلیل واکنش ایمنی بدن است که بر حساسیت به مزه تلخ تأثیر می‌گذارد.

بارداری

از دیگر مواردی که ممکن است سبب تغییر طعم دهان شما شود، بارداری است. بسیاری از زنان می‌گویند که احساس می‌کنند طعم فلز یا ترشی در دهان خود احساس می‌کنند. تغییرات هورمونی می‌تواند سبب تغییر نحوه درک طعم و بو از سوی شما شود. این مسئله معمولا در چند ماهه اول بارداری رخ می‌دهد و در سه ماهه دوم باید از بین برود.

درمان سرطان

یکی از عوارض جانبی درمان سرطان این است که حس چشایی شما را تغییر داده و طعم تلخ یا طعم فلز در دهان شما ایجاد می‌کند. با توجه به اعلام مراکز درمانی سرطان آمریکا، شیمی درمانی می‌تواند جوانه‌های چشایی را تحریک کند و تعادل باکتری‌ها را در دهان شما مختل کند. ممکن است مستعد ابتلا به عفونت‌هایی باشید که می‌توانند احساس چشایی شما را نیز مختل کنند. آن‌ها توصیه می‌کنند دهان خود را مرتبا با جوش شیرین شستشو دهید تا طعم بد دهان رفع شده و از عفونت‌های دهان جلوگیری شود.

همچنین اگر خشکی دهان باعث طعم تلخ می‌شود، جویدن آدامس یا آب نبات سفت می‌تواند به تحریک جریان بزاق و رفع خشکی دهان کمک کند.

همچنین از دیگر مواردی که ممکن است به طعم تلخ دهان و تغییر مزه آن منجر شود می‌توان به کمبود ویتامین، آسیب مغزی، بیماری‌های خاص، سیگار کشیدن، عفونت قارچی و سالخوردگی اشاره کرد.

راه‌های درمان

بسیاری از درمان‌های خانگی وجود دارد که می‌تواند به تحریک جوانه‌های چشایی شما کمک کرده، بزاق دهانی بیشتری را تولید کرده و طعم تلخ دهان شما را از بین ببرد.

از دیگر موارد موثر می‌توان به بهداشت خوب دهان و دندان اشاره کرد که از تجمع باکتری‌ها جلوگیری کرده و به رفع طعم بد دهان کمک می‌کند.

دندانپزشکان توصیه می‌کنند روزی دو بار و ترجیحاً بعد از هر وعده غذایی مسواک زده شود تا از ایجاد طعم ناخوشایند در دهان جلوگیری شود. همچنین باید دندان‌های خود را به مدت ۲ الی ۳ دقیقه مسواک بزنید. این مدت زمان برای آن است که از حذف باکتری ها، غذای باقی مانده و پلاک دندان اطمینان به عمل آید. همچنین باید به طور مرتب از نخ دندان استفاده کنید تا تمام تکه‌های باقی مانده از بین دندان‌های خود را از بین ببرید.

مسواک

 از دیگر مواردی که می‌تواند به رفع باکتری‌هایی که سبب تلخی دهان می‌شود کمک کند، جوش شیرین است. جوش شیرین (یا همان بی کربنات سدیم) به شکل طبیعی دارای خاصیت قلیایی بوده و می‌تواند به کاهش اسید‌های مضر در دهان کمک کند.

شما باید برای این کار یک چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین را با یک دوم قاشق چایخوری نمک در یک فنجان آب گرم مخلوط کرده و محلول بدست آمده را در دهان خود بچرخانید و سپس با آب بشویید.

از دیگر مواردی که به رفع تلخی دهان کمک می‌کند، خوردن مرکبات است. میوه‌هایی مانند لیمو، پرتقال و گریپ فروت نیز به ترشح بزاق بیشتر کمک می‌کنند و در نتیجه طعم بد دهان را از بین می‌برند.

ارسال نظر