شناسه خبر : 17295

دریافت دوز دوم واکسن کرونا سیستم ایمنی را به شدت تحریک می کند

دریافت دوز دوم واکسن کرونا  سیستم ایمنی را به شدت تحریک می کند

دانشمندان آمریکایی دلیل ضرورت دریافت دوز دوم واکسن کرونا را تشریح کردند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ سای تِک دیلی، طی هفته‌های گذشته به دلیل شیوع سویه دلتای کرونا در جهان، بر شدت شمار مبتلایان و قربانیان این ویروس افزوده شده است. دولت‌ها امیدوار هستند با تشدید واکسیناسیون عمومی، بتوانند شیوع افسار گسیخته این ویروس را تحت کنترل خود در آورند.

به جز واکسن تولیدی شرکت جانسون اند جانسون که تنها نیازمند تزریق یک دوز است، واکسن غول‌های داروسازی جهان مانند فایزر، مدرنا، اسپوتنیک وی، و سینوفارم برای ایجاد ایمنی باید به صورت دو دوز تزریق شود.

برخی از مردم این سوال را مطرح می‌کنند که دریافت دوز دوم واکسن کرونا به چه میزان حیاتی است؟

دانشمندان آمریکایی دانشگاه استنفورد برای پاسخ به این سوال اقدام به بررسی واکسن کرونای شرکت فایزر کردند. یافته‌های محققان به شدت از تزریق دوز دوم واکسن کرونا حمایت و بر دریافت آن تاکید دارد.

واکسن شرکت فایزر بر اساس دانش mRNA تولید شده است که بسیاری از مردم اطلاعات کمی پیرامون آن دارند. در حقیقت در گذشته برای تولید واکسن از میکروب ضعیف شده یا کشته شده استفاده می‌شد، اما واکسن تولیدی جدید یک بخش از ساختار شبیه سازی شده RNA ویروس کرونا را به کمک یک پیامرسان به بدن وارد می‌کند.

این موضوع باعث واکنش موثر بدن و ایجاد ایمنی در برابر عامل بیماری زا (که در اینجا ویروس است) می‌شود. برای نخستین بار در طول تاریخ علم پزشکی است که دانشمندان از این روش برای تولید واکسن استفاده می‌کنند. جالب اینجاست که تولید واکسن کرونا براساس RNA توانست در افراد بیش از ۹۵ درصد ایمنی ایجاد کند.

چرا باید دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کنیم؟ / منتشر نشود

یافته‌ها نشان داده است دریافت دو دوز از این نوع واکسن به طور موثر می‌تواند باعث تولید سلول‌های ایمنی مانند سلول‌های B شود. سلول‌های B در مواجهه با ویروس کرونا به آن می‌چسبند و مانع از آن می‌شوند که ویروس سلول‌های سالم بدن را آلوده کند.

در حقیقت سطح آنتی بادی خون را به راحتی می‌توان مورد سنجش قرار داد، ولی واقعیت این است که سیستم ایمنی بدن پیچیده‌تر از آن است که تنها با سطح آنتی بادی موجود در خون بتوان به میزان موثر بودن یک واکسن پی برد، زیرا آنتی بادی تنها راه مقابله سیستم ایمنی با عوامل بیماری زا نیست.

با این حال، محققان دانشگاه استنفورد می‌گویند دریافت دوز دوم واکسن کرونا باعث تحریک شدید بخشی از سیستم ایمنی می‌شود که مسئول حفاظت از بدن در برابر عوامل بیماری زاست. دوز دوم به طور موثر سطح آنتی بادی‌های بدن را چند برابر می‌کند.

همچنین یافته‌ها نشان داد سلول‌های T کشنده پس از دریافت تنها یک دوز از واکسن کرونا فعال نیستند و دریافت دوز دوم باعث افزایش زیاد آن‌ها می شود و راه را برای مقابله موثر با کووید ۱۹ هموار می‌کند.

ارسال نظر