اختصاصی چابک آنلاین؛

روند سودآوری گروه پمپیران از پمپ‌های ساختمانی و خانگی افزایشی است

روند سودآوری گروه پمپیران از پمپ‌های ساختمانی و خانگی افزایشی است

پمپ کالای سرمایه ای بوده و میزان مصرف آن رابطه مستقیمی با تولید ناخالص ملی هرکشوری دارد، بطوریکه ۹ درصد کشورهایی که دارای بالاترین تولید ناخالص ملی دردنیا هستند، ۸۵ درصد انواع پمپ ها را در جهان مصرف می کنند.

به گزارش چابک آنلاین، کشورهای در حال توسعه و اقتصاد های نوپا مثل برزیل وآفریقای جنوبی اندکی بیش از متوسط جهانی پمپ نصب و استفاده کرده اند.

درایران نیز با وجودکاهش درآمد سرانه، به دلیل اقتصاد مبتنی برصنایع نفت،پتروشیمی و کشاورزی ،تقاضای پمپ از رشد حدود ۴.۶  درصدی در سال گذشته برخوردار بوده وحدود ۴۱۲ میلیون دلار برآورد شده است.

صنعت پمپ سازی درکشور ایران علاوه برمواردی که صنایع پمپ سازی جهان با آن رو به رو بوده، تحت تاثیر  مدیریت کلان اقتصاد و صنعت، پدیده های اقلیمی و منطقه ای هم قرار دارد.

درطول تاریخ ، شهرها و روستا های ایران درکنار منبع آب شکل گرفته بودند،ولی درچند دهه اخیر به جای اینکه  صنایع وشهرسازی ها درمجاورت منابع آب توسعه پیدا کنند، انتقال آب بین حوضه ای صورت گرفته است.

درشرایط فعلی، نرخ بهره وری آب کشاورزی در ایران بسیار پایین بوده، به طوری که به ازای یک متر مکعب آب، ۸۵۰ گرم محصول تولید می شود.

هرچندکه متوسط جهانی تولید محصولات کشاورزی به ازای یک مترمکعب آب برابر ۲ تا ۵/۲ کیلو گرم است.

این مساله شاهدآن است که موثر ترین عوامل درتحولات بازار پمپ کشور، مساله تامین آب و آبرسانی و صنعت آب و فاضلاب است.

با وجود این که انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به دشت مرکزی ایران و خراسان جنوبی همواره با بایدها و نبایدهایی رو به رو بوده، اما با توجه به خشکسالی بیش ازدودهه درکشور وکمبود شدید آب درمناطق مرکزی، طرح احداث انتقال آب، یکی از راه های نجات این منطقه ازوضعیت بی آبی بوده است.

صنعت شیرین سازی آب دریا نیزدرسه دهه اخیر و به دنبال تشدید خشکسالی و کاهش باران، به عنوان راهکاری موثر برای مقابله با کم آبی مورد توجه ویژه برنامه ریزان قرار گرفته و روند رو به رشدی دارد.

پمپ هایی که بتوانند از خلیج فارس و دریای عمان آب را برداشت کرده و  به واحدهای آب شیرین کن انتقال دهند و با پمپهایی که قادر باشند به طور ۲۴ ساعت آب شیرین شده را به مناطق  مرکزی کشور پمپاژ کنند، لزوما پمپ های خاصی هستند که به لحاظ مواد سازنده آنها و تکنولوژی  و قدرت با پمپ های معمولی تفاوت زیاد دارند.

احمد چراغ

تمایل سیاست گذاران وزارت نیرو و سازمان محیط زیست نیز به اجرایی شدن چرخه تصفیه فاضلاب و پساب های شهری و صنعتی و بازگشت آب تصفیه شده برای مصارف کشاورزی و صنعتی، بازار گسترده ای برای الکتروپمپ های زیست محیطی فراهم آورده است.

گرچه صنایع ایران به طور روزمره بامشکلاتی مواجه بوده اما گروه صنایع پمپ سازی ایران با کارآیی مدیران و توانمندی متخصصان و مهندسین و استفاده از دانش روز،توانسته با ایجاد و مدیریت زنجیره تامین مواد،  تولید و ارزش پایدار ،بخش مهمی از نیاز های کشور به پمپ را به ویژه در پمپ های غول پیکر و مگاواتی مرتفع سازد.

درراستای بررسی عملکرد شرکت گروه صنایع پمپیران، گفتگویی با "احمد چراغ" مدیرعامل گروه صنایع پمپ سازی ایران، صورت گرفته که از نظر می گذرد:

چابک آنلاین:بحران کم آبی و تاثیرات آن برآینده صنعت پمپ سازی راچگونه ارزیابی می کنید؟

احمد چراغ: پمپ از وسایل ضروری و اولیه زندگی مدرن بشر به شمار می رود و بحران آب باشد یا نباشد نیاز به پمپ هر ساله در ایران و جهان بیشتر هم می شود.

گروه پمپیران با حمایت سهامداران خودکه به آینده نگری توجه ویژه ای  دارند همواره رو به رشد خواهد بود.

فراموش نکنیم که اغلب پمپ های آب شیرین کن درسال های قبل ازخارج ازکشور تامین می شده و تولید کنندگان داخلی دراین صنعت سهم زیادی نداشته اند،اما درسال های اخیرسهم آنها به تدریج بیشتر شده و گروه پمپیران هم درزمینه عرضه این دسته از پمپ ها پیشرو است.

واقعیت این است  که تقاضای پمپ همواره رو به رشد بوده و  بحران کم آبی متناسب با محل جغرافیایی و مشکل کم آبی متفاوت است.

ممکن است با عمیق تر شدن چاه های آب، پمپ های شناور قوی تر و با آلیاژهای متفاوت تر نیاز باشد.

احتمال دارد که طرح های انتقال آب بین حوزه ای وحوزه های دور نیز افزایش یابد که گروه پمپیران دراین بخش ها پیشرو بوده و می تواند تامین کننده مطمئن و سریع التحویلی در همه این بخش ها باشد.

درتاسیسات شهری و کیفیت آب ها نیز این امر تاثیرگذار بوده و دراین بخش ها هم پمپیران توان حل مشکلات را با طراحی و ساخت پمپ های متناسب دارد.

چابک آنلاین:سهم شرکت های گروه در زمینه انتقال آب خلیج فارس به مناطق کم آب به چه میزان است؟

احمد چراغ: در پروژه اول انتقال آب خلیج فارس به صنایع شرق کشور، گروه پمپیران پمپ های انتقال آب را تامین کرد ودر پروژه دوم برای انتقال آب دریای عمان به اصفهان نیز بخش اول آن به پمپیران محول شد که درکدال بورس اعلام شد.

درپروژه های آینده نیز هر بخش که به پمپیران واگذار شود در کدال بورس اعلام خواهد شد.

چابک آنلاین: درزمینه آب شیرین کن تا چه میزان فعالیت عملیاتی صورت گرفته وشرکت از این محل درآمدی داشته یا خیر؟

احمد چراغ:همانگونه که گفته شد تولید پمپ های ویژه آب شیرین کن ها ازپمپ برداشت آب از دریا و پمپ های درون تاسیسات آب شیرین کن با مواد خاص از جمله سوپرداپلکس در سال های اخیر تولید و تحویل شده است.

درصورتی که این پروژه ها درسال های آینده بیشتر شود سهم پمپیران درآنها نیز افزایش می یابد.

درسالجاری نیز برای این صنعت پمپ های مختلفی تولید و تحویل شده که نمونه های آن در نمایشگاه آب و فاضلاب بهمن ماه که اخیرا برگزار شد در معرض عموم قرار گرفت.

چابک آنلاین:روند سرمایه گذاری انجام شده در تولید پمپ های کوچک خانگی چگونه بوده است؟

احمد چراغ: یکی از بخش های مهم صنعت پمپ ، بخش ساختمانی و خانگی است.

گروه پمپیران این الکتروپمپ ها را در شرکت نوید موتور تولید می کند و درسال های اخیرهم سرمایه گذاری قابل توجهی در این بخش انجام شده و هرساله تولید و فروش و سودآوری آن روندی افزایشی داشته و پیش بینی می شود که این روند در سال های آینده هم ادامه یابد.

چابک آنلاین:وضعیت رقابتی صنعت پمپ درکشور چگونه است؟

احمد چراغ:صنعت پمپ بازارها و بخش های مختلفی دارد و در هر بخش تولید کنندگان متفاوتی فعالیت دارند.

گروه پمپیران در هر بخش با آنها رقابت سازنده و پیش رونده دارد.

سهم ازبازارگروه پمپیران هم دربخش های مختلف متفاوت است، دربخش هایی ۱۰  درصد و در بخش هایی هم بیش از ۵۰ درصد سهم بازار دارد.

چابک آنلاین:روند درآمدی درشرکت های گروه چگونه بوده است؟

احمد چراغ: دردو سال اخیر، دو پروژه بزرگ آب خلیج فارس و گوره جاسک انجام وتحویل شد.

درسالجاری نیز پروژه هایی در دست اقدام بوده که مقداری تحویل شده و مقداری نیز بدلیل نبود بودجه از طرف کارفرما تاخیر داشته است.

امید است که در سال آینده روند رو به رشد ادامه یابد.

چابک آنلاین:بیشترین ارزش فروش پمپ مربوط به چه صنایعی است؟

احمد چراغ:محصولات تولیدی گروه پمپیران در صنایع مختلف استفاده شده و درحال حاضربیشترین سهم مربوط به  بخش آب، نفت ، پتروشیمی و صنایع مس و فولاد است.

هرچندکه بحران کمبود آب و تغییرات اقلیمی بر ترکیب محصولات گروه پمپیران موثر است.

گروه پمپیران در صنایع فولاد و نیروگاهی پیشرو پمپ سازان داخلی است و در نفت و پتروشیمی هم فعالیت های چشمگیری دارد.

چابک آنلاین:اوضاع فروش چگونه بوده است؟

احمد چراغ:درسال گذشته بدلیل تحویل برخی پروژه ها، فروش نیمه اول سال بیش از نیمه دوم سال بود.

درنیمه دوم سال جاری  که هنوز مدتی از آن باقی مانده چنانچه کارفرماها بودجه کافی داشته باشند احتمالا دو نیمه سال، مساوی خواهند بود.

چابک آنلاین:پیش بینی ها از میزان  فروش و سود سال آینده گروه پمپیران چگونه است؟

احمد چراغ:با توجه به سرمایه گذاری های سال های اخیرکه با حمایت سهامداران انجام شده، درصورتی که شرایط عمومی اقتصاد کشور رو به رشد باشد، گروه پمپیران نیز روند رو به رشد خود را ادامه خواهد داد و مشتریان و سهامداران را بهره مند خواهد کرد.

چابک آنلاین:آخرین تاریخ افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی  چه زمانی بوده و آیا برنامه ای برای افزایش سرمایه مجدد ازاین محل وجود دارد؟

احمد چراغ:تاکنون تجدید ارزیابی دارایی ها انجام نشده و هیات مدیره با بررسی موضوع ، آن را تصویب نکرده است.

چابک آنلاین: برنامه افزایش سرمایه ازمحل سود انباشته به چه میزان است؟

احمد چراغ:ابندای سالجاری افزایش سرمایه صد درصدی داشتیم وانشاالله امسال باز هم خواهیم داشت که بعد از نهایی شدن بزودی اعلام می شود.

چابک آنلاین:وابستگی درآمد فروش و بهای تمام شده و حاشیه سودگروه پمپیران به نرخ دلار چگونه است؟

احمد چراغ:نرخ دلار یکی از مولفه های مهم درتولید پمپ در کشور است.

وابستگی مستقیم و غیرمستقیم به واردات مواد اولیه در پمپ های مختلف متفاوت بوده و از 5 تا 30 درصد را شامل می شود.

تاثیرنوسانات نرخ دلاردرپمپ های مختلف یکسان نبوده وحتی ممکن است سود را درجهت عکس تغییر دهد. مشکلات تامین مواد اولیه وارداتی رابطه مستقیمی با تحریم های موجود دارد.

چابک آنلاین:ترکیب املاک  شرکت اصلی وگروه چگونه است؟

احمد چراغ:فعالیت گروه پمپیران تولیدی بوده و مهمترین دارایی آن نام تجاری و برند گروه پمپیران است.

املاک و ساختمان های اداری و تولیدی گروه پمپیران در تبریز، تهران و زنجان مستقر بوده  وجزییات آن در یادداشت های صورت های مالی شرکت اصلی و فرعی موجود است.

چابک آنلاین:با توجه به اینکه گروه پمپیران در زمره شرکت های دانش بنیان بوده چه اقداماتی برای حداکثر سازی منافع درپروژه های بزرگ  صورت داده است؟

احمد چراغ:پمپیران همواره از مزایا و فرصت های ایجاد شده برای شرکت های دانش بنیان و قانون حداکثری استفاده از ساخت داخل  تلاش می کند بیشترین بهره را ببرد.

  • شعیب

    چراغتون همچنان روشن

ارسال نظر