تولید پایدار ۲۸ میلیون مترمکعب گاز

تولید پایدار ۲۸ میلیون مترمکعب گاز

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران گفت: در پروژه خط لوله فاز ۱۶ و پالایشگاه ششم پارس جنوبی، امکان تولید گاز از فاز ۱۶ در ظرفیت اسمی ۲۸ میلیون مترمکعب تولید گاز در روز مهیا شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، حسین شیوا در خصوص خط لوله فاز ۱۱ پارس جنوبی، اظهار کرد: در این پروژه خط لوله و تجهیزات بین سکوی فاز ۱۶ و پالایشگاه ششم با تاسیسات و خط لوله جدید جایگزین شد و امکان تولید گاز از فاز ۱۶ در ظرفیت اسمی ۲۸ میلیون مترمکعب تولید گاز در روز مهیا شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران افزود: این پروژه در تاریخ فروردین ۱۴۰۱ ابلاغ و در ۲۰ مهر ۱۴۰۲ با اتمام طرح تولید زودهنگام در خشکی به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: طراحی و اجرای این پروژه توسط مهندسان ایرانی در شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران انجام شده است. پوشش ضدخوردگی و اندود بتنی ۱۱۱ کیلومتر لوله در کارخانه پوشش لوله در خرمشهر انجام شده است. این لوله‌ها بعد از وزین سازی با ۸ یدک‌کش و بارج مخصوص حمل لوله‌ها از خرمشهر به دریا منتقل شده است.

شیوا گفت: لوله‌گذاری ۱۱۰٫۵ کیلومتر خط لوله فراساحل با استفاده از شناور لوله گذار سی مستر انجام شده و نحوه استقرار لوله‌ها در بستر دریا به طور هم‌زمان توسط شناور PSV مجهز به ROV رصد شده است تمامی شناورهای عملیاتی بکار گرفته شده در این عملیات از نوع DP بوده و بدون نیاز به لنگراندازی بوده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی افزود: در مجموع از ۲۲ فروند شناورهای مختلف در فراساحل برای احداث این پروژه بهره گرفته شده است. شناور لوله گذار در این پروژه به حداکثر رکورد نصب روزانه ۱۳۴ شاخه لوله معادل ۱٫۶ کیلومتر در روز) دست یافته است و در حین لوله‌گذاری از ۱۴ تقاطع با خطوط لوله موجود در بستر دریا در حوزه گازی پارس جنوبی عبور کرده است حداکثر عمق لوله‌گذاری در این پروژه ۸۶ متر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با اتمام لوله‌گذاری خط لوله جدید، خط لوله قدیمی بعد از ایمن‌سازی از سکوی فاز ۱۶ در دریا و در خشکی از خط لوله خشکی موجود جدا گردید.

شیوا گفت: عملیات ایمن‌سازی خط لوله قدیمی فاز ۱۶ و برشکاری و جداسازی آن در بستر دریا و خشکی با توجه به وضعیت نامشخص آن از عملیات‌های ویژه و منحصربه‌فرد این پروژه بوده است. خط لوله جدید بعد از جداسازی خط لوله قدیم از سکو توسط اسپول جدید ۱۳۰ متر در بستر دریا به رایزر سکوی فاز ۱۶ متصل شده است این عملیات با به‌کارگیری از شناور غواصی اشباع سی ۱۱۰ متعلق به شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و بدون استفاده از پیمانکاران خارجی انجام گردید. دار عملیات خشکی، ولوپیت جدید با نصب ولو GOV ساخته شده است

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ادامه داد: همچنین خط لوله خشکی تولید زودهنگام با تقاطع با خطوط لوله در حال بهره‌برداری ما بین ولوپیت جدید و خط لوله قدیم احداث و راه‌اندازی این خط لوله بعد از احداث انجام خواهد شد. در حال حاضر تولید از این فاز با تولید ۲۸ میلیون مترمکعب در روز گاز ترش و میعانات گازی در حال انجام است.

وی گفت: با توجه به دریافت ۵ کیلومتر لوله‌های ۳۲ اینچ به خط لوله خشکی در بندر امام خمینیر(ره)، عملیات پوشش ضدخوردگی و احداث این خط بین ولوپیت جدید و پالایشگاه ششم فاز ۱۵ و ۱۶ نیز طی ۴ ماه آینده با تمامی خواهد رسید.

ارسال نظر