چرا تبدیل سیم مسی به کابل خودنگهدار مهم است؟

چرا تبدیل سیم مسی به کابل خودنگهدار مهم است؟

یکی از اقدامات بسیار مهم وزارت نیرو در حوزه توسعه و نوسازی شبکه‌های فشار ضعیف هوایی، تبدیل کابل‌های مسی موجود به کابل‌های خودنگهدار است که علاوه بر کاهش شدید اتلاف انرژی به افزایش تاب آوری شبکه و بهبود وضعیت ولتاژ شبکه کمک شایانی می‌کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از وزارت نیرو، جواد دیباج مجری طرح جایگزینی سیم مسی به کابل خودنگهدار در استان خراسان رضوی در مورد اهمیت این طرح به «پاون»، می گوید: اجرای طرح تبدیل سیم مسی به کابل خودنگهدار در شبکه فشار ضعیف برق سبب خواهد شد تا میزان سرقت فیزیکی کابل به صفر برسد و نیز سرقت انرژی نیز تقریباً در شبکه‌های خودنگهدار غیر ممکن است.

دیباج در همین خصوص افزود: از جمله دیگر مزایای اجرای این طرح صرفه جویی بسیار زیاد در عملیات احداث و اجرای شبکه است که نسبت به کابل‌های مسی بسیار مقرون به صرفه است.

وی با اشاره به بومی‌سازی کل فرایند ساخت و اجرای پروژه‌های اجرای شبکه خودنگهدار در سال‌های گذشته، تاکید کرد: با توجه به مزایا و محاسن بسیار زیادی که کابل‌های خودنگهدار به ویژه در حوزه اقتصادی برای کشور دارد، لازم است، با جدیت بیشتری در این حوزه گام برداشته شود و شرایط به گونه‌ای پیش برود تا بزودی شبکه‌های باقی مانده کشور نیز تحت پوشش شبکه‌های خودنگهدار قرار بگیرد.

کابل خود نگهدار دسته‌ای از کابل‌های دارای روکش است که بر روی دکل‌ها و پایه‌های توزیع برق توسط یک نگهدارنده نصب و نگه داشته می‌شوند.

کابل‌هایی که هادی آن‌ها از جنس آلومینیوم و عایق آن‌ها عمدتاً از جنس پلی اتیلن شبکه‌ای است و نقش مهمی در کاهش تلفات شبکه توزیع برق و افزایش تاب‌آوری دارند.

نوسازی شبکه هوایی فشار ضعیف برق با کابل‌های خودنگهدار دستاورد‌های قابل توجهی دارد که از جمله آن باید به افزایش تاب‌آوری با نوسازی شبکه‌ها، کاهش تلفات شبکه توزیع برق، حفاظت محیط زیست با کاهش نیاز به شاخه‌زنی درختان، افزایش رضایت مشترکان با بهبود وضعیت ولتاژ شبکه و با حذف شبکه تک‌فاز خصوصاً در روستاها، بهبود مبلمان شهری، جلوگیری از برق گرفتگی جانوران با روکش‌دار کردن شبکه‌های هوایی برق، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید با اجرای طرح‌های ملی، به حداقل رسیدن سرقت شبکه و سرقت انرژی، افزایش ایمنی، کاهش حریم و کاهش امکان گرفتن انشعاب غیر مجاز از شبکه برق اشاره کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر کابل خود نگهدار در کشور عملیاتی شده است که بخش قابل توجهی از آن در طول دو دولت سیزدهم عملیاتی شده است.

از جمله مناطقی که عملکردشان در تبدیل شبکه هوایی فشار ضعیف به کابل خود نگهدار بیش از ۹۵ درصد است، می‌توان به لرستان، مشهد، خراسان شمالی، تهران بزرگ، شیراز، فارس، البرز، اهواز، استان تهران و کردستان اشاره کرد.

بر اساس این گزارش هنوز ۱۳۵ هزار کیلومتر از طول شبکه‌های فشار ضعیف کشور در فرایند تبدیل به کابل خودنگهدار باقی مانده است که برای اتمام آن به اعتباری بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد ریال نیاز است.

ارسال نظر