هزینه تولید برق تجدید‌پذیر یک سوم برق نیروگاه حرارتی است

هزینه تولید برق تجدید‌پذیر یک سوم برق نیروگاه حرارتی است

مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و تنظیم مقررات سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق(ساتبا)، قیمت برق تولیدی نیروگاه‌های تجدید پذیر خورشیدی و بادی را کمتر از یک سوم برق تولیدی نیروگاه حرارتی عنوان کرد و گفت: اگر قیمت های واقعی سوخت در نظر گرفته شوند، برق تولیدی نیروگاه های حرارتی فقط با احتساب هزینه واقعی سوخت و صرفنظر از هزینه های احداث و بهره برداری، بیش از ۱۲ سنت دلار است که این مبلغ با احداث نیروگاه های تجدیدپذیر با لحاظ کلیه هزینه ها، کمتر از یک سوم این مبلغ است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، سالار آتش پر در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ضمن تشریح مدل های مختلف سرمایه گذاری در زمینه احداث نیروگاه‌ تجدیدپذیر، فرآیند این اقدام را توضیح داد و گفت: نیاز به توسعه سریع‌تر و بیشتر تجدیدپذیر‌ها کاملا احساس می‌شود که در این زمینه، اقدامات موثری در حوزه قوانین و مقررات و اخذ مصوبات بالادستی در سال‌های اخیر صورت گرفته که از جمله آن می‌توان به مصوبات احداث نیروگاه خورشیدی و بادی از طریق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان، قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق و الزام ساختمان های دولتی به تأمین ۲۰ درصد برق مصرفی از محل تجدیدپذیر در دوره چهار ساله از ابتدای ۱۴۰۳اشاره کرد.

وی ادامه داد: مصوبات بعدی از جمله مصوبه صادرات برق تجدیدپذیر و مدل‌های مشارکت در احداث نیروگاه توسط مصرف کنندگان بخش کشاورزی نیز در دست بررسی و ابلاغ است.

آتش‌پر با اشاره به اینکه هم اکنون ظرفیت حدود ۱۱ هزار مگاوات در حال احداث است، افزود: برنامه‌ریزی شده است که حدود نیمی از این ظرفیت در سال آینده بهره برداری شود. با این وجود این روند نیاز به ادامه مسیر و گسترش دارد به نحوی که در برنامه پنج ساله حدود ۳۰ هزار مگاوات بر اساس مدل‌های مختلف سرمایه گذاری مدنظر قرار دارد. این میزان با توجه به ناترازی انرژی در کشور در بلندمدت باید افزایش یابد که نیاز به هم افزایی و تلاش بیشتری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه نیاز است تا ریسک سرمایه‌گذاری برای ورود مطمئن‌تر سرمایه گذاران کاهش یابد، تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع، کمیته ویژه‌ای به منظورپیگیری حل چالش‌ها، مشکلات بروکراسی، مجوزها، تامین مالی و... تشکیل شده است.

به گفته مدیرکل دفتر برنامه راهبردی و تنظیم مقررات ساتبا، در مصوبه اول استفاده از منابع ماده ۱۲ در توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر، ساخت ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی تصویب شد که بیش از ۲ هزار مگاوات آن در حال احداث و مناقصه بقیه ظرفیت نیز در دست برگزاری است. مصوبه ۴۵۰۰ مگاوات نیزاز شورای اقتصاد اخذ شده که ضمن انتخاب سرمایه گذاران، هم اکنون در حال احداث هستند. همچنین در مورد احداث ۳۰۰۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های بادی نیز مصوبات لازم اخذ شده است.

آتش‌پر با اشاره به اینکه حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر به یک ضرورت تبدیل شده است، گفت: رویکرد کلی کشور به سمت تجدیدپذیر پررنگ دیده شده بنابراین گسترش توسعه‌دهندگان نیروگاه‌های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی نیز مدنظر قرار دارد.

این گزارش حاکی است اطلاعات جزئی در خصوص مدل‌های سرمایه گذاری و روند فعالیت در این حوزه در سایت ساتبا قابل دریافت است.

ارسال نظر